پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین
I
حقوقفلسفه بورژوازی معاصر
ادامه
آدولف رایناخ
(۱۸۸۳ ـ ۱۹۱۷)
فیلسوف
فنومنولوگ آلمانی
از مکتب فنومنولوژی مونیخ
۱۹
·
این خود بزرگ بینی در سطح لائیک، بوی اونتولوژی حقوق و فنومنولوژی حقوق می دهد، که
بنظر آدولف رایناخ «بافت حقوقی در خود»
را که «قوانین ابدی از آنها اعتبار کسب می کنند» برسمیت می شناسد و آنها بنا بر
خودویژگی شان «نه فقط در جهان ما، بلکه در هر جهان که به فکر آدمی خطور کند،
اعتبار دارند.»
۲۰
·
دول امپریالیستی که بعد از سال ۱۹۴۵ از نو تشکیل شده اند و
یا در نتیجه تحولات حاصله در مناسبات سیاسی ـ جهانی، سمتگیری جدیدی اتخاذ کرده
اند، حقوقفلسفه را بمثابه ابزار مدرن به خدمت می گیرند، تا حقوق را در اذهان عمومی
ـ بلحاظ طبقاتی ـ بی طرف جا بزنند و قوانین اساسی نظام مورد علاقه خود را بطور
فلسفی بمثابه فرضیه های عام الاعتبار اثبات کنند.
۲۱
·
در کشورهای کاپیتالیستی در سال های اخیر ادبیات مربوط به
حقوقفلسفه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
۲۲
·
اما هرگز نباید فریب رنگارنگی این ادبیات را خورد.
۲۳
·
برای تعیین هویت و تنظیم فلسفی همه آنها باید همواره مسئله اساسی فلسفه را در مد نظر داشت.
·
مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۲۴
·
از این رو ست که نیروهای مترقی در کشورهای کاپیتالیستی
مبارزه شدیدی را در جهت کشف و افشای ترفندهای جاری در زمینه «خصلت آئینه ای حقوق»
(خصلت مبتنی بر انعکاس حقوق) به عمل می آورند.
۲۵
·
آنها موضوعات و مسائل حقوقفلسفه بورژوائی را به نقد می کشند
و از طرح سوسیالیستی دولت و حقوق پشتیبانی می کنند.
۷
کارل یوآخیم فریدریش
(۱۹۰۱ ـ ۱۹۸۴)
سیاستفیلسوف آلمانی ـ امریکایی
استاد دانشگاه هاروارد و هایدلبرگ
تئوری توتالیتاریسم او معروف است.
·
آنها ـ ضمنا ـ شعور حقوقی
طبقه کارگر و اقشار مترقی روشنفکریت کشورهای سرمایه داری را بالا می برند و با
اثبات این حقیقت امر که شعور حقوقی همواره شعور طبقاتی بوده، است و خواهد بود،
سیستم های فکری حقوقی منحط را به عقب نشینی در مقابل تئوری سوسیالیستی دولت و حقوق
مجبور می سازند، بویژه در زمینه حقوق ملل (خلق ها) که از دیرباز «میدان چالش های
خروشان حقوقفلسفه» بوده است.
·
(کارل فریدریش، «حقوقفلسفه در پرسپکتیو تاریخی»، ۱۹۵۵، ص
۱۴۲)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر