فریدریش انگلس
پروفسور دکتر مانفرد
بور
پروفسور دکتر
ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
ادامه
۲۶
· موضوع فلسفه را می توان بر مبنای این رابطه متقابل با علوم
منفرد تعیین کرد:
الف
· بررسی قانونمندی های منفرد زیرعرصه های خاص واقعیت عینی، نه وظیفه فلسفه،
بلکه وظیفه علوم منفرد است.
ب
· پژوهش قوانین
عام، که در کلیه عرصه ها حاکمند، اما وظیفه فلسفه است و لذا می توان گفت:
· موضوع فلسفه عبارت است از قوانین
حرکت و قوانین ساختار عام طبیعت،
جامعه و تفکر (شناخت)
۲۷
· فلسفه بر این شالوده، جهان بینی علمی مستدلی را بنا می کند، که موضوعاتش
به شرح زیر اند:
الف
· انسان در کلیه مناسباتش با انسان های دیگر
ب
· انسان در کلیه مناسباتش با طبیعت
پ
· انسان در کلیه مناسباتش با جامعه
ت
· انسان در کلیه مناسباتش با خویشتن خویش.
۲۸
· فلسفه ـ تحت این شرایط ـ عبارت است از علم کل جهان، علمی که بطور علمی استدلال شده
و بطور سیستماتیک تکوین یافته است.
۲۹
· فلسفه عبارت است از علم
نفوذ عملی و تغییر بوسیله انسان.
· علمی که بر پایه مجموعه دانش و تجارب عملی بشریت
تشکیل یافته است.
۳۰
· فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، بمثابه حافظ میراث
کلیه فلسفه های مترقی پیشین ـ قبل از همه ـ فلسفه
تحول انقلابی جهان است.
· تحول انقلابی جهان در راستای منافع طبقه کارگر و
سوسیالیسم است.
۳۱
· فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ابزار نظری،
ایدئولوژیکی، جهان بینانه و متدئولوژیکی طبقه کارگر است.
۳۲
· هدف اصلی سوسیالیسم عبارت است از توسعه انسان
سوسیالیستی و جامعه سوسیالیستی.
۳۳
· از این رو موضوع فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی در
وهله اول انسان است، انسان در رابطه اش با طبیعت و جامعه و انسان، بمثابه فرد.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم
دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، مارکسیسم ـ لنینیسم، جهان بینی در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر