۱۳۹۶ خرداد ۲, سه‌شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۴۵۳)

  
جمعبندی از
مسعود بهبودی
 
بالابلند عشوه گر نقشباز من
کوتاه کرد، قصه ی زهد دراز من

دیدی دلا که آخر پیری و زهد و علم
با من چه کرد، دیده ی معشوقه باز من؟

می‌ ترسم از خرابی ایمان که می‌ برد
محراب ابروی تو، حضور نماز من


گفتم:
«به دلق زرق، بپوشم نشان عشق»
غماز بود اشک و عیان کرد راز من

مست است یار و یاد حریفان نمی‌ کند
ذکرش به خیر، 
ساقی مسکین نواز من

یا رب کی آن صبا بوزد، کز نسیم آن
گردد شمامه ی (عطر) کرمش، کارساز من

نقشی بر آب می‌ زنم از گریه، حالیا
تا کی شود قرین حقیقت، مجاز من

بر خود،  چو شمع ـ خنده زنان ـ گریه می‌ کنم
تا با تو سنگدل چه کند سوز و ساز من

زاهد، چو از نماز تو کاری نمی‌ رود
هم مستی شبانه و راز و نیاز من

حافظ ـ  ز گریه ـ سوخت،
 بگو حالش،  
ای صبا
با شاه دوستپرور دشمنگداز من

پایان
ویرایش از
تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ازدواج كردن
بخاطر پول و بى عشق، بدترين نوع فاحشگى است.

  گابريل گارسيا ماركز


گارسیاء الدوله دیلمی
اصلا نمی داند که عشق به چه معنی است 
و
 منشاء عشق چیست.
 
۱
ضرب المثلی در فرنگ هست:
ثروت و قدرت هر عنتری را سکسی می کند.
 
۲
رئیس کنسرن پلی بوی
عنتری ۸۰ ساله است
و همسری ۱۸ ساله دارد.

۳
نیاز 
زادگاه عشق است.
 
۴
امتحانش مجانی است:
تو برای به دست آوردن چیزی که دیگری دارد
خواه و ناخواه
او را سکسی استنباط و احساس می کنی.
 
۵
گارسیا جان
بیا به جنگل جماران
و
 ببین که عنتران 
چه سان
در طرفةالعینی 
طرفه روزگار شده اند. 

۶
زنان مدرن تر از مدرن از سر تا پا سکسی
به امید صیغه اثنی حشری
برای مشد حسن عنتر
چه برنامه جاتی که اختراع نمی کنند
چه رسد به امید ازدواج اثنی عشری
که حکم کیما دارد.
 
وجود روحانیت 
ربطی به دوئالیسم الله و ابلیس ندارد.

۱
جامعه بشری 
نمی تواند مولد نان داشته باشد 
ولی
 مولد جان (روح، اندیشه، ایمان) نداشته باشد.
 
 ۲
اگر توده های مولد (دهقان و کارگر و پیشه ور و غیره)  
مولد مایحتاج مادی جامعه بشری اند، 
روشنفکران جامعه (روحانیت، فلاسفه، علما، شعرا، هنرمندان و غیره) 
هم 
مولد مایحتاج فکری و هنری و روحی و روانی (جان) (گایست) جامعه 
اند.
 
۳
هیچ طبقه اجتماعی نمی توان یافت
 که 
روشنفکر خاص خود را نداشته باشد 
و 
با 
نان خالی 
سر کند.
 
۴
میان نان و جان 
پیوند دیالک تیکی ناگسستنی 
هست:
دیالک تیک ماده و روح
وجود و شعور
وجود اجتماعی و شعور اجتماعی
زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی

 ۵
روشنفکران جامعه 
 (روحانیت، فلاسفه، علما، شعرا، هنرمندان و غیره) 
 معماران روح جامعه 
اند.
 
۶
این را عیسی مسیح هم می دانست:
«آدمیان فقط با نان زنده نیستند.
علاوه بر نان 
به 
جان نیاز دارند.»

جان به معنی هگلی اش.
 
۷
عیسی مسیح
 حتی
گام جهان بینانه ای 
 فراتر می نهاد و می گفت:
جان بر نان مقدم است:
نخست
کلمه (جان) بود
 و
کلمه (جان)
خدا بود
و
خدا
کلمه (جان) بود.
 
 
عیرانی جماعت
به عوض تحلیل رساله ها و نظرات حضرات
افتاده اند 
به 
دنبال عکس های آنان با  این و آن.
 
۱
دیدار با مأمورین سیا که نشاندهنده چیزی نیست.
 
۲
سران امریکا 
در روزهای اخر سلطنت شاه
 به ایران آمدند
و با اجامر جماران 
مثلا موسوی عردنبیلی و غیره 
به عنوان نمایندگان امام عمت
دیدار کردند. 

۳
یکی از همان ها در مصاحبه ای می گفت:
با ورود موسوی عردنبیلی به اتاق
«ترس برم داشت.» 
 
۴
شاه 
به قول همان کس
رسما از آنان پرسیده بود:
«با دوستان تازه تان به توافق رسیدید؟»

۵
 
شاه
بعدا به یاد اندرز استالین افتاده بود:
«پسرم
به این اجامر امید مبند.
من به هیتلر امید بستم و کلاه گشادی سرم رفت 
که
 در آن 
 ۲۵ میلیون نفر خرد و کلان و پیر و جوان روس 
جا گرفت.»
 
۶
شاه
بلافاصله 
به شهبانو فرمان داده بود که تلفنی به گربه چف بزند
و
 با لهجه غلیظ انگلیسی بخواهد 
که
گربه چف 
شمعی بر مزار یوسف استالین عیرانی الاصل اصیل
روشن کند و یسبح اللهی هم میومیو کند.
 
۷ 
ملت بیچاره ایران بر سر « انتخاب» آش کشک خاله قرار گرفته بود:
یا
«انتخاب» اجامر جانی و جلاد جماران (بد)
و 
یا «انتخاب» اجامر مجاهد و فدایی خونخوار (بدتر)
 
۸
 ملت بیچاره ایران  
کاسه بد 
را
به توصیه هوشنگ ابتهاج
 برداشته بود
و 
 تا جرعه آخر
 سرکشیده بود.

۹
این  
«انتخاب»  میان بد و بدتر 
کماکان ادامه دارد.
 
۱۰
«انتخاب»  میان بد و بدتر 
 ضمنا 
در همه کشورهای سرمایه داری جهان رواج دارد.

۱۱
اگر مجاهدین خلق ویا فداییان خلق روی کار می آمدند
وضع بمرابت بدتر می شد.

۱۲
در ان صورت
 دگراندیشان می بایستی به کره مریخ فرار کنند.
 
۱۳
 خطر این هم همچنان و هنوز هست 
که
 فردای ملت بیچاره ایران
 بمراتب بدتر از امروزش باشد.

۱۴
امپریالیسم 
برای هر واحد قومی و ملی 
نوکر حاضر به یراق (احمد محمود، رمان همسایه ها)
از سر تا پا حشری
انتخاب کرده
و
در آب نمک خوابانده است.
 
۱۵
چه نوکران حاضر به یراقی 
که
وقتی وارد سالن سنای امریکا می شوند
از آنها همان استقبال شورانگیز
 به عمل می آید که از 
مریم الدوله دیلمی 
در اتحادیه عروپا و در مجالس خصوصی جولیانی ـ مولیانی 
به عمل می آید
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر