تحلیلی از
مسعود بهبودی
مسعود بهبودی
هرا
(یونو)
الهه آسمان ها و ملکه ایزدان المپ هرا
دختر بزرگ کرونوس و رئا از تیتان ها
خواهر و همسر زئوس
ـ ایزد ایزدان ـ
هرا
از
برادرش
صاحب فرزندانی به اسامی زیر شده بود:
آرس
خدای جنگ
هبه
الهه جوانی
هفائستوس
ایزد آتش و آهنگری
ایلی ثیا
الههٔ وضع حمل
هرا
عمدتاً به عنوان الهه ازدواج و زایش پرستش می شد.
زنی سختگیر و بسیار حسود
معشوقه های زئوس را به شدت آزار می داد.
گفته می شد:
بکارت هرا
هر سال با شستشوی خود در چشمه کاناتوس دوباره احیا می شد.
هرا
الهه ی بسیار زیبایی بود
و
به ظاهر خود
و
به داشتن چشمانی درشت و زیبا
اهمیت می داد.
دختر بزرگ کرونوس و رئا از تیتان ها
خواهر و همسر زئوس
ـ ایزد ایزدان ـ
هرا
از
برادرش
صاحب فرزندانی به اسامی زیر شده بود:
آرس
خدای جنگ
هبه
الهه جوانی
هفائستوس
ایزد آتش و آهنگری
ایلی ثیا
الههٔ وضع حمل
هرا
عمدتاً به عنوان الهه ازدواج و زایش پرستش می شد.
زنی سختگیر و بسیار حسود
معشوقه های زئوس را به شدت آزار می داد.
گفته می شد:
بکارت هرا
هر سال با شستشوی خود در چشمه کاناتوس دوباره احیا می شد.
هرا
الهه ی بسیار زیبایی بود
و
به ظاهر خود
و
به داشتن چشمانی درشت و زیبا
اهمیت می داد.
گاو و طاووس برای هرا
حیوانات مقدس بودند.
با عصای سلطنت در دست
با طاووس
به مثابه مرغ محبوب وی
که اغلب با او ست.
معادل رومی هرا
یونو
ست.
۱
اکنون معلوم می شود که
زئوس
پدر خدایان
شاه شاهان
فرمانروای انسان ها
خواهر و همسری به نام هرا دارد.
۲
به همان سان که
مستلزم هر پدری، مادری است
مستلزم هر براردی، خواهری
مستلزم هر شاهی، شهبانوئی است.
۳
اکنون معلوم می شود
که دیالک تیک زئوس و هرا
چیزی جز انعکاس دیالک تیک پدر و مادر
و
شاه و شهبانو
و
برارد و خواهر
در طبیعت و جامعه
در طبیعت و جامعه
در آیینه آسمان نیست.
۴
این بدان معنی است
که خدایان دوازده گانه
عکس و تصویر اند
و
نه ذات و اصل.
۵
این بدان معنی است
که خدایان دوازده گانه
ثانوی اند
و
نه اولین.
۶
این بدان معنی است
که
اگر جامعه بشری تشکیل نشده بود،
تصور خدایان دوازده گانه ی ساکن در کوهستان رفیع اولمپ
هم تشکیل نمی شد.
۷
چون پیش شرط وجود عکس و تصویر
وجود ذات و اصل است.
۸
جالب این است که
اگر
زئوس
تیری از آذرخش در دست دارد
و
عقابی به همراه،
هرا
عصایی در دست دارد
و
طاووسی به همراه.
۹
این اما به چه معنی است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر