۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۰, شنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۲۱)


 
تحلیلی از 
مسعود بهبودی
 

 
هفائستوس
(وولکان)
 خدای
 آتش افروزی
  آهنگری
صنایع دستی
 فلزکاری
سنگتراشی
تندیس سازی
اسلحه سازی
زیور آلات سازی
 
۱
نیاکان ما 
انواع مختلف حرفه ها و هنرها 
را تجرید کرده اند
 و
 مفهوم مجرد حاصله را،
 یعنی 
مفهوم حرفه ـ هنر 
را
تجسم میتولوژیکی بخشیده اند.
 
۲
بدین طریق
خدای موسوم به هفانستوس تشکیل یافته است.
 
۳
حالا می بینیم که 
هر خدایی
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خدایان زمینی است.
 
۴
هفانستوس
خدای حرفه و هنر است.
 
۵
همانطور که میان اعضای جامعه
تقسیم اجتماعی کار هست،
به همان سان هم میان خدایان اولمپ
تقسیم کار هست.
 
۶
خدایان اولمپ
تصویر 
اند.
 
۷
خدایان اولمپ
مفهوم 
اند.
 
۸
به همان سان که
درخت 
مفهوم 
است.
 
۹
درخت نتیجه تجرید سرو و صنوبر و بید و غیره است.
 
۱۰
خدایان اولمپ هم 
نتیجه تجرید چیزها، پدیده ها، روند ها و سیستم های 
طبیعی و اجتماعی و فکری و هنری و غیره 
اند.
 


  آهنگر لنگی
که همواره در کارخانه آهنگری اش کار می‌ کند.
 
 کوره او در دل کوه است
چون از دهانه برخی از کوه‌ ها 
 آتش و دود به  آسمان می‌ رود
 رومیان او را وولکان می‌ نامیدند.

۱۱
نیاکان ما
کوره آهنگری را به آتشفشان تشبیه کرده اند.
 
۱۲
در تهیه پاسخ به مسبب آتشفشان ها
به سبب سطح علمی و فنی نازل جامعه
برای آشتفشان هم خدایی اختراع کرده اند.
 
۱۳
به همین دلیل
می توان گفت که 
هفانستوس
طبیعت ـ خدا
 ست.
 
۱۴
فرزند هرا و زئوس
به هنگام تولد
نوزاد شل و زشت و گریانی بوده.
 
زشتی نمودین (ظاهری) هفانستوس
به دلیل زشتی نمودین آتشفشان است
که محیط پیرامون را با دود سیاهش تیره و تار می سازد
ولی 
زمین 
را 
در درازمدت
حاصلخیز.
 
۱۵
اهمیت حرفه و هنر 
از دید نیاکان مان 
را 
می توان در جایگاه میتولوژیکی هفانستوس دید:
فرزند هرا و زئوس
خدای خدایان
است.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر