۱۳۹۶ فروردین ۲۵, جمعه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۴۳۴)


جمعبندی از 
مسعود بهبودی

ولفگانگ گوته

دانستن کافی نیست
باید دانش را به کار هم بست
خواستن کافی نیست.
باید عمل هم کرد.
 
۱
اگر دانش، دانش باشد 
و نه آموزش طوطی وش
خواه و ناخواه 
به کار هم بسته می شود. 

۲
گوته بهتر است بداند که
 دانش (تئوری) همیشه منشاء پراتیکی (عملی) دارد.
 
۳
دیالک تیک تئوری و پراتیک
دیالک تیک نظر و عمل

 
۴
تئوری از عمل برمی خیرد و به خدمت عمل کمر برمی بندد.
 
۵
ضمنا
تئوری نفوذ کرده در روح آدمی
آدمی را بی تاب می سازد 
و تا آن را جامه عمل نپوشد، آرام نمی گیرد.

۶
اعجاز تئوری از این قرار است.

۷
به همین دلیل
 مبارزه ایده ئولوژیکی 
مهم ترین وسیله برای خروج  از خریت
 و برای کمک به همنوع
 جهت خروج از خریت است.

۸
زنده باد روشنگری علمی و انقلابی
 
 
اکر زنان بر جهان حکومت می کردند، جنگی در نمی گرفت.
در آن صورت
چند کشور حسود با هم قهر می کردند.
 حریف حواسپرت عالمانی

۱
این جفنگ
اولا 
توهین به زنان جهان است.
 
۲
ثانیا
تجربه نشان داده که 
کمترین فرقی میان زن و مرد
وجود ندارد.
 
۳
  مارگاریت تاچر و مادلین اولبرایت و هلری و رجوی و رجبی و اشرف فئودال و اشرف دهقان و غیره
 نشان داده اند که زنان
چه بسا 
خونخوارتر و قسی القلب تر 
  از نران اند.
 
۴
مادلین اولبرایت
خم به ابرو نیاورد
وقتی که 
نیم میلیون کودک عراقی
به دلیل محاصره اقتصادی
از کمبود دارو 
جان به قصابان جهان 
دادند.
 
۵
تو کجایی تا شویم ما چاکرت ای محتشم؟
  چند سطر از یک کتاب
گزارش به خاک یونان
نیکوس کازانتزاکیس

 
امان از دست دغل‌ بازی مذهب 
که پاداش و کیفر را حواله آخرت کرده است
 تا ترسوها و بردگان و رنجوران را تسلا دهد 
و برآن‌ِ شان بدارد که صبورانه سر پیش اربابان خم کنند
 و این زندگی خاکی را بی‌هیچ آه و ناله‌ ای متحمل شوند.
این مذهب چه بساط بده‌ بستانی است که
 در این دنیا یک شاهی روی آن می‌ اندازی و در آخرت کرورها شاهی عوض می‌گیری!
 چه دغل‌ بازی و رشوه‌ خواری و حماقتی!
نه،
 انسانی که در امید بهشت و ترس از جهنم است
 نمی‌ تواند آزاد باشد.
 شرم بر ما باد 
اگر همچنان در کار مست شدن در میخانه‌ های امید و 
دخمه‌ های ترس باشیم.

 میم
 
۱
اشکال کار اکنون اینجا ست که بریده ای از کتابی عرضه می شود.

۲
ما هم شرم خواهیم کرد
 اگر همین بریده را مستقل از متن و کتاب مربوطه
 مورد تأمل قرار دهیم.
 
۳
ولی چه باید کرد؟

۴
خلاصه کردن مذهب 
در دیالک تیک پاداش و کیفر 
فرمی از کوته اندیشی است، 
 اگر فرمی از عوامفریبی نباشد.

۵
خود همین دیالک تیک پاداش و کیفر
 حاوی یک دنیا حرف حساب است که در قالب کامنت نمی گنجد.
 
۶
مذهب فرمی از شعور اجتماعی است.
 
۷
مذهب یکی از عناصر مهم روبنای ایده ئولوژیکی جامعه بشری است.
 
۸
مذهب اینقدر منفی نیست که اجامر ادعا می کنند.
 
۹
داشتن ایمان مذهبی که بدتر از آته ئیسم نیست.
 
۱۰
ضمنا نفی هر چیز باید معین باشد
یعنی با ارائه بدیل بهتر همراه باشد.
 
۱۱
خیلی از لامذهب ها صدها بار بدتر از مذهبی های بد هستند.
 
۱۲
ترامپ و سارکوزی و برلسکونی و موسولینی و هیتلر 
  که
 بهتر از سید علی و مشد عباد و خلخالی نیستند که
 تازه مذهبی های قلابی اند و مذهب را آلت دست کرده اند.

۱۳
آلت دست گشتن مذهب را نباید به حساب مذهب گذاشت.
 
۱۴
هر چیز دیگر هم می تواند آلت دست شود.
 
۱۵
مذهب را
 فقط می توان از موضع مارکسیسم
 نقد و نفی دیالک تیکی کرد.
 
۱۶
نفی دیالک تیکی 
یعنی حفظ جنبه های مثبت مذهب و حذف جنبه های منفی اش.
 
۱۷
نفی مذهب از هر موضع دیگر 
نفی ارتجاعی و ضد انسانی خواهد بود.
 
۱۸
آموزش مارکسیسم اما کار آسانی نیست.
 
 
چرا پرنده
حشرات را صید و نوش جان نمی کند؟


۱
چون شکمش سیر است
و آب واجب تر از نان است؟


۲
چون تشنگی اش

قوی تر از گشنی اش است؟
 
۳
چون نخست باید
رفع تشنگی کند و
پس از آن
رفع گشنگی؟


آمی پوهلر

آدم ها وقتی خوشبخت اند که 
می خندند
می گریند
می رقصند
می خوانند
و حقیقت را می گویند.
 
میم
آره.


۱

انشاء الله در آن دنیا.


۲
وقوف خشک و خالی به حقیقت
لبخند از لب می رباید 



۳

آنانکه می خندند، یا خر اند و یا خبر هولناک را هنوز نشنیده اند
 
۴
کشف حقیقت در آخر الزمان
 به دشواری کشف سوزنی در کاهدان مملو از کاهی است.
 
۵
قبل از گفتن حقیقت
باید وصیت خود را کرد و امضا کرد.

۶
چه رسد به داشتن مجال خنده و شادی و رقص و عیش و نوش

۷
بیا به شرق و ببین
در یمن
به من
چه می گذرد!

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر