پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین
میم شین
IV
انقلاب در تفکر تاریخی
ادامه
۱۶
· درک ماتریالیستی تاریخ از نقطه نظر های زیر مورد تأیید کامل قرار گرفته است:
الف
· هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام تحلیل توسعه و
یا تکامل تاریخی
ب
· هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام توضیح توسعه
تاریخی
ت
· هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام پیش بینی ی توسعه
تاریخی
پ
· هم بمثابه ابزار تئوریکی (نظری) تحول سوسیالیستی
ـ عملی جامعه
ث
· هم بمثابه خودآگاهی ودورنما آگاهی طبقه انقلابی کارگر
VI
توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ
۱
· مشخصه توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ به شرح
زیر است:
الف
· موضعگیری ارتجاعی ـ توجیهی ـ جانبدارانه در
مقابل طبقه کارگر
ب
· موضعگیری ارتجاعی ـ توجیهی ـ جانبدارانه در مقابل پیشرفت
اجتماعی
ت
· و بدین طریق بازپس ستانی کلیه دستاوردهای اصیل فلسفه
کلاسیک بورژوائی در عرصه تاریختئوری عمومی
۲
· مارکس و انگلس می نویسند:
الف
· «با انقلاب ۱۸۴۸ میلادی، آلمان «تحصیلکرده» (روشنفکریت
آلمان) نامه ردیه به تئوری نگاشته است.....
· (دست رد بر سینه تئوری زده است.)
ب
· و در عرصه علوم تاریخی، به انضمام فلسفه، همراه
با فلسفه کلاسیک، روح تئوریکی ـ سلحشور کهن نیز بکلی ناپدید شده است.
پ
· نمایندگان رسمی این علم به ایدئولوگ های آشکار
بورژوازی و دولت موجود مبدل شده اند.
· آنهم در
زمانی که هر دو در تضاد آشکار با طبقه کارگر قرار دارند.»
· (کلیات مارکس و انگلس، جلد ۲۱، ص ۳۰۶)
۳
· گرایش یاد شده فلسفه بورژوائی واپسین تاریخ خود
را ـ قبل از همه ـ در انکار اندیشه قانونمندی و پیشرفت
در تاریخ نشان همگان می دهد.
۴
ویلهلم
ویندلباند
(۱۸۴۸ ـ ۱۹۱۵)
فیلسوف، استاد
دانشگاه آلمانی
نماینده
نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
· انکار اندیشه قانونمندی و پیشرفت در تاریخ، هدف اصلی نئوکانتیانیسم
به نمایندگی ویندل باند و ریکرت بوده
است.
هاینریش ریکرت
(۱۸۶۳ ـ ۱۹۳۶)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نماینده
نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
۵
هانس روتفلز
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۶)
مورخ آلمانی ـ امریکائی
منادی تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج»
· به قول ریتر و روتفلز طرح نئوکانتیانیسم به
نمایندگی ویندل باند و ریکرت تا امروز
همچنان مؤثر واقع می شود.
الف
· این درک نئوکانتیستی تاریخفلسفه در تز موسوم به «بی
معنائی مطلق همه حوادث تاریخی» عرضه می شود.
ب
· این درک
نئوکانتیستی تاریخفلسفه، قانونمندی و پیشرفت روند تاریخی را مورد انکار قرار می دهد.
ت
· این درک نئوکانتیستی تاریخفلسفه، امکان توضیح و
پیش بینی راسیونال (عقلی) تاریخ را نیز مورد انکار قرار می دهد.
۶
· ضمنا در تاریخفلسفه بورژوائی واپسین، خرافه شفاعت
و شفای مسیحی در آن دنیا دوباره احیا می شود و به قول ریهلر و لویت، برای تاریخ
آماج نهائی ئی جز چیزی ماورای تاریخی و خارج از دسترس عقل باقی نمی ماند.
۷
· در سال های اخیر تفاسیر بظاهر راسیونال (عقلی
کاذب) راجع به روند تاریخ سرهم بندی می شوند که هدف شان فراهم آوردن زمینه تئوریکی برای استراتژی گلوبال (تمام ـ ارضی) امپریالیستی
است:
· از آن جمله اند:
الف
· تئوری جامعه صنعتی
ب
· تئوری همگرائی
مراجعه کنید به تئوری امپریالیستی موسوم به جامعه صنعتی،
تئوری همگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر