پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه
مؤلف آثار بیشمار
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
برگردان
شین میم شین
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
بخش سوم
جریانات اصلی دولت ـ تئوری بورژوائی واپسین
قسمت اول
درک کنسرواتیو دولت
الف
تئوری نئوتومیستی ـ کاتولیکی دولت
تئوری نئوتومیستی ـ کاتولیکی دولت عمدتا بر اصول زیر مبتنی است:
الف
مبتنی بر اصل همبستگی است.
ب
مبتنی بر اصل سوبسید است.
پ
مبتنی بر اصل رفاه عمومی است.
الف
اصل همبستگی
۱
اصل همبستگی، انسان را طبیعتا به مثابه موجودی اجتماعی قلمداد می کند که استعدادهایش فقط می توانند در اجتماع (همبود) شکوفا شوند.
۲
اصل همبستگی بر آن است که انسان در مقابل همبود مسئول است.
به همان سان که همبود در مقابل اعضای خود متقابلا مسئول است.
۳
اصل همبستگی به مثابه اصل بنای درونی جامعه جا زده می شود.
۴
اصل همبستگی منکر ساختار خاص جامعه سرمایه داری و منافع طبقاتی آشتی ناپذیر است و مبنا را بر هارمونی اجتماعی واهی می گذارد.
۵
بدین طریق و با این ترفند، ساختار طبقاتی جامعه و مبارزه طبقاتی در جامعه سرمایه داری با تبعیت از اصل همبستگی مبتنی بر مشیت الهی، بکلی فراموش می شود.
۶
بنا بر اصل همبستگی، همه اقشار و طبقات جامعه سرمایه داری در همبود مقدر و متکی بر خدمت (کار) با همدیگر همبسته اند و دولت تجسم همین همبستگی است.
۷
اصل همبستگی به لحاظ دولت ـ ایده ئولوژیکی، در خدمت سرپوش نهادن بر ماهیت طبقاتی دولت سرمایه داری است.
این اصل، دولت سرمایه داری را به مثابه عالی ترین تجسم سیاسی همبود مبتنی بر همبستگی همه اقشار و طبقات اجتماعی جا می زند.
۸
اصل همبستگی علاوه بر این از دولت می خواهد در زمینه تشکیل همبستگی میان اعضای جامعه فعال گردد.
۹
نتایج نهایی دولت ـ ایده ئولوژیکی اصل همبستگی به شرح زیر اند:
الف
توجیه اقدامات دولتی در زمینه سرکوب اندیشه ها و جنبش های انقلابی، ضد امپریالیستی و دموکراتیکی
ب
برقراری آرامش اجتماعی با توسل به قهر دولتی، به نفع مالکیت خصوصی بر وسایل تولید
پ
برقراری آرامش اجتماعی با توسل به قهر دولتی، به نفع حاکمیت انحصارت
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر