۱۳۹۵ اسفند ۱۹, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (507)

 
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر  
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه 
مؤلف آثار بیشمار
 
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
 
برگردان
شین میم شین

پیشکش به
 
عباس حجری
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
 
بخش اول
دولت ـ تئوری بورژوائی کلاسیک
ادامه 
 
۲۲
 
 
جان لاک در تقسیم قوا و سلطنت مشروطه، که تأملات دولت ـ تئوریکی اش و قبل از همه فرم ها و متد های عقلی دولت معتبرند، مناسب ترین سازمان دولتی برای حراست از مالکیت خصوصی کاپیتالیستی و تکثیر آن می دید.
 
۲۳
 
برای مونتسکیو در «روح القوانین» (۱۷۴۸) نیز هدف دولت عبارت است از حراست از حقوق بورژوایی  و قبل از همه مالکیت خصوصی.
 
مونتسکیو به پیروی از جان لاک، با تقسیم قوای سه گانه (قوه مقننه، قضائیه و مجریه)، ستون اصلی دولت ـ تئوری بورژوایی را بنیان گذاشت.
 
۲۴
 
ژان ژاک روسو در اثرش تحت عنوان «قرارداد اجتماعی»، بر آن بود که انسان ها با عقد قرارداد اجتماعی، آزادی طبیعی خود را از دست می دهند و در عوض آن، آزادی بورژوایی و حق مالکیت خصوصی کسب می کنند.
 
در «قرارداد اجتماعی» روسو، اعضای جامعه، قوه دولتی را به عهده شخص ثالث محول نمی کنند، بلکه خود آن را به مورد اجرا می گذارند.
 
بدین ترتیب، دولت عبارت است از تجسم (جسمیت یابی) اراده همگانی، که در تشکیلش همه اعضای جامعه سهیم اند.
 
۲۵
تئوری های حقوق طبیعی دوره اول انقلابات بورژوایی عمدتا ببرکت تحلیل تجارب حاصله از انقلاب بورژوایی فرانسه و نتایج ناشی از آن، توسط فلاسفه زیر تداوم یافتند:
 
الف
 
توسط فیشته در اثر او تحت عنوان «مبانی حقوق طبیعی» (۱۷۹۶)
 
 ب
 
توسط کانت در اثر او تحت عنوان «دلایل متافیزیکی آغازین تئوری حقوق» (۱۷۹۷)
 
پ
 
توسط هگل در اثر او تحت عنوان «خطوط اصلی فلسفه حقوق» (۱۸۲۱) 
 
 ۲۶
 
فیشته طرفدار «حق مردم به انقلاب» بود.
یعنی انقلاب را حق مردم می دانست تا نیل از دولت موجود به دولت عقل میسر شود.
دولتی که در آن، تضاد میان حقوق طبیعی و دولت موجود، حل می شود.
 
۲۷
به نظر کانت، وضع طبیعی، وضع فقدان حقوق بوده است که با وحدت مردم در دولت، فاتحه ای بر آن خوانده شده است.
 
۲۸
هگل در فلسفه حقوق خود بر آن بود که تاریخ به ناگزیر به دولت عقل منجر می شود.
محتوای دولت عقل از دید هگل، واقعیت یابی روح مطلق است.
 
۲۹
دولت ـ تئوری بورژوایی کلاسیک با حوایج سیاسی و ایده ئولوژیکی مبارزه بورژوازی آغازین بر ضد نظام و حاکمیت فئودالی انطباق داشت و با نتیجه گیری های نظری متفاوت به تشکیل نظام دولتی و نظام اجتماعی منطبق با منافع بورژوازی مشروعیت می بخشید.
 
۳۰
دولت ـ تئوری بورژوایی کلاسیک اما هم به لحاظ طبقاتی و هم به لحاظ تاریخی محدود بود.
برای اینکه دولت عقل در واقع و در عمل چیزی جز دولت بورژوایی نبود.
 
۳۱
از این رو، دولت ـ تئوری بورژوایی کلاسیک به لحاظ اندیشه تاریخ (تاریخ ایده ها) پیشرفت بزرگی محسوب می شد که در آن گام مهمی در جهت توضیح دولت در تاریخ برداشته می شود. 
 
پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر