پروفسور دکتر ولفگانگ
پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
16
·
موضع نظری ـ اخلاقی کانت که تعریف
و تعیین فرمان اخلاقی بی چون و چرا حاکی از آن است، در تاریخ تفکر اخلاقی دچار
دوگانگی بوده است:
الف
·
موضع نظری ـ اخلاقی کانت از سوئی
حاکی از گامی به پس نسبت به دستاوردهای فلسفه روشنگری انگلیس و فرانسه در مسائل
اخلاقی است.
ب
·
اینجا هم می توان به سازش نظری (تئوریکی)
کانت با مذهب اشاره کرد:
1
·
به مطرح کردن خدا بمثابه پیش فرضیه
(پوستولات) عقل عملی
2
·
به مطرح کردن این تز که گویا اخلاق
ناگزیر به مذهب منتهی می شود.
پ
·
البته کانت از موضع نظری ـ اخلاقی خویش،
اساسا بطور درونی ـ دنیوی به اثبات اتیک خاص خود می پردازد.
ت
·
اثبات فرمان اخلاقی بی چون و چرا، ازسوی
دیگر از ضعف های تئوری اخلاقی امپیریستی (تجربه گرائی) پرده برمی دارد و با ارائه سلسله ای از مقررات به
پیشرفت اتیک (اخلاق) کمک می رساند:
·
مثلا در رابطه با مسئله خودویژگی
اخلاق.
ث
·
اینجا هم باید شیوه بیان بغایت
انتزاعی، ولی شدیدا هومانیستی اثبات قانون اخلاقی کانت را برجسته کرد.
17
·
اتیک مارکسیستی تلاش برای وضع
قانون اخلاقی مطلق همیشه معتبر را از نقطه نظر های زیر به چالش می کشد:
الف
·
اتیک مارکسیستی، وضع قانون اخلاقی
مطلق همیشه معتبر را بلحاظ تئوریکی نادرست
دانست.
ب
·
اتیک مارکسیستی، وضع قانون اخلاقی
مطلق همیشه معتبر را بلحاظ عملی بی معنا
اعلام کرد.
18
·
هنجارهای اخلاقی ـ همواره ـ بیانگر
منافع اجتماعی واقعی انسان ها هستند.
19
·
هنجارهای اخلاقی اهرم های
ایدئولوژیکی به نیات زیر اند:
الف
·
هنجارهای اخلاقی اهرم های
ایدئولوژیکی برای اجرای منافع اجتماعی معینی اند.
ب
·
هنجارهای اخلاقی اهرم های
ایدئولوژیکی، برای خدمت به روند حیاتی ـ اجتماعی عملی اند.
20
·
هرنظام اجتماعی، هر طبقه اجتماعی و
حتی هر صنفی، بافت هنجاری خاص خود را دارد.
21
·
فرامین اخلاقی انتزاعی که برای همه
زمان ها و همه کشورها مصداق داشته باشند، در زندگی عملی هیچکاره اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر