پروفسور
دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر ورنفرید مالتوش
برگردان
شین میم شین
7
·
کوشش های به عمل آمده برای نشان
دادن تفاوت اصولی میان رفتار فراست مندانه و یا هوشمندانه انسانی (براساس مشخصات
فوق الذکر) و کارآئی های ماشین های محاسبه الکترونیکی اما تلاشی بیهوده است و تاب
مقاومت در برابر انتقاد را ندارد.
·
برای اینکه تک تک مشخصات فراست
مندی و یا هوشمندی یاد شده را می توان بطور ماشینی تقلید کرد.
8
·
از این رو ست که می توان به معنای
تجرید سیبرنتیکی از «هوشمندی ماشینی»، «هوشمندی مصنوعی» و امثالهم سخن گفت.
9
·
مرزبندی میان هوشمندی انسانی و هوشمندی
ماشینی اغلب بر نتیجه گیری های باطل زیرین مبتنی است:
الف
·
بنا بر یکی از قوانین الگوریتمتئوری،
هر الگوریتم را می توان بر یک ماشین محاسبه الکترونیکی تحقق بخشید
·
(ماشین
تورینگ)
ب
·
اکنون اما کلیه مشخصات فراستمندی
و یا هوشمندی (مثلا تفکر هویریستی) را نمی توان بوسیله الگوریتمی توصیف کرد.
پ
·
به همین دلیل، می توان گفت که
این امر تنها از عهده فراست مندی و یا هوشمندی انسانی بر می آید.
ت
·
این نتیجه گیری اما درست نیست.
·
برای اینکه ارتباط متقابل میان
الگوریتم و تحقق آن به واسطه ی ماشین محاسبه، برگشت پذیر نیست:
·
هرچیزی که قابل تحقق در ماشین محاسبه
الکترونیکی باشد، حتما نباید الگوریتم به معنای الگوریتمتئوری باشد.
10
·
تفکر هویریستی را (حتی عالی
ترین فرم متد آزمون و خطا را) نیز می توان بطور ماشینی تقلید کرد.
11
·
تجزیه و تحلیل دقیقی نشان می
دهد که حتی نبوغ را می توان بطور
سیبرنتیکی توضیح داد که به معنای توسعه بمراتب عظیم تر فکرت ( تفکرمندی) هویریستیکی است.
12
·
دلیل معقولی وجود ندارد که
بگوییم، ماشین های آتی قادر به انجام عالی ترین کارآئی های فکری بشری و حتی فراتر
گذشتن از آن نحواهند بود.
13
·
البته باید فراموش نکرد که چنین
ماشین هائی باید اولا قادر به مبادله اطلاعات آزاد با محیط خود باشند.
·
ثانیا قادر به خود مطلوب سازی
باشند.
14
·
مخالفت هائی که علیه این احتمال
صورت می گیرد، بیشتر خصلت عاطفی دارند.
15
·
این مخالفت ها بر این پایه
استوارند که گویا فراست مندی و یا هوشمندی و بویژه نبوغ، خصلت ایراسیونال (ضد عقلی)
دارند و یا از احساس و عاطفه ناشی می شوند و کارآئی های ابرماشین های آتی توهینی
بر عزت انسانی است.
16
·
چنین مخالفت هائی بی پایه اند و
ما را به یاد مخالفت هائی می اندازند که علیه تز داروین راجع به منشأ حیوانی انسان
صورت گرفته و می گیرد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر