فرازهایی از
کتاب شهلا زرلكي
تحت
عنوان
«در خدمت و
خیانت زنان»
ویرایش
و تحلیل از
مریم
دال و ربابه نون
1
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
در این جمله مولف، دختران به دو
دسته طبقه بندی می شوند:
الف
·
دختران خیالپرداز، احساساتی، نومید
و افسرده
ب
·
دختران واقعگرا، اندیشنده، امیدوار
و شاداب و سر حال
2
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
این طبقه بندی مؤلف، نشانه بینش پسیکولوژیستی
او ست که احتمالا تحت تأثیر روانکاوی امپریالیستی از آن خود کرده است:
·
پسیکولوژیسم می کوشد تا با مفاهیم روانشناسی و روانکاوی به درک و توضیح
مسائل جامعه بپردازد.
·
ایراد این کسب و کار پسیکولوژیسم
در این است که با چرخ خیاطی نمی تون آشپزی کرد.
·
با مفاهیم علوم منفرد (در این مورد، روانشناسی و
روانکاوی) نمی توان مسائل جامعه بشری را
درک کرد و توضیح داد.
·
برای درک و توضیح مسائل جامعه بشری،
مفاهیم ماتریالیسم تاریخی لازم و مناسب اند.
·
ماتریالیسم تاریخی دستاوردهای فکری
همه علوم منفرد را تجرید می کند و به خدمت می گیرد.
·
دستاوردهای فکری روانشناسی و روانکاوی
را هم به همین سان.
3
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
دختر انتزاعی، ماورای اجتماعی و
ماورای طبقاتی فقط در کره بی سکنه مریخ یافت می شود و نه در کره بلحاظ طبقاتی شقه
شقه گشته ی زمین.
·
دختر دهقان و عمله و پیشه ور و
صنعتگر خیالات و احساسات و آرزو ها و تمناهای دیگری در مقایسه با دختر تجار و اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی دارد.
·
تفاوت ها چه بسا از زمین تا آسمان اند.
·
با چرخ خیاطی فقط می توان دوخت و
دوز کرد و نه پخت و پز و نه شست و شو.
هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.
حافظ
4
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
مفهوم چشمگیر دیگر در این جمله مؤلف
که به دلیل عادت، احدی حتی متوجهش نمی شود، «خانه ی پدر» است.
·
حتی حریفی که این فراز از کتاب مؤلف
را به نقد تند و تیز کشیده، نه تنها متوجه این مفهوم نشده، بلکه بسان خود مؤلف،
همین مفهوم آنتی فمینیستی «خانه پدری» را به کار برده است.
·
بعد به این نکته برمی گردیم.
·
سؤال ناقابل این است که چرا و به
چه دلیل تجربی، منطقی و واقعی، محل و مهد زایش و پرورش و توسعه و رشد و نمو و نشو
و نمای دختر، «خانه پدر» نامیده می شود و نه «خانه مادر» و یا حداقل، نه «خانه
مادر ـ پدر»؟
·
حیرت انگیز این است که افریدگار (زاینده)،
پروردگار (پرورنده)، رزاق (تغذیه کننده)، مربی، معلم، پزشک، روانپزشک و روانکاو دم
به دم دختر (و پسر) مادر بدبخت است و نه پدر خوشبخت.
·
حیرت انگیز تر این است که مؤلف و
منتقد مؤلف هر دو زن اند و نه مرد.
·
بمراتب حیرت انگیزتر، این است که مؤلف
مادر است و نه دختری مجرد، بی تجربه و بی دانش تجربی.
·
مؤلف و متقد این مطلب مؤلف، میزان
زحمت و مشقت و ذلت و ریاضت مادر را تجربه کرده اند و علیرغم آن دچار غفلت اند.
·
دلایل این غفلت چیست؟
5
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
دلیل اول این غفلت این است که طرز
تفکر حاکم در هر جامعه، طرز تفکر طبقه حاکم بر آن جامعه است:
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، روح و
یا شعور حاکم در هر جامعه، روح و یا شعور طبقه حاکمه است.
·
روح و یا شعور عالی ترین مفهوم فلسفی است.
·
مقوله فلسفی است.
·
روح و یا شعور جفت دیالک تیکی ماده
و یا وجود است.
·
دیالک تیک ماده و روح
·
دیالک تیک وجود و شعور
·
مراجعه کنید به مفهوم، مقوله، دیالک تیک ماده و روح، دیالک تیک
وجود و شعور در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
بیش از دو هزار سال است که جامعه بشری
به طبقات اجتماعی متخاصم تقسیم شده است و در جامعه منقسم به طبقات متخاصم، همه
اهرم های اقتصادی، سیاسی، فکری، فرهنگی، اخلاقی، هنری و غیره در دست اقلیت حاکم
است.
·
ایده ئولوژی طبقه حاکمه چه بسا با
شیر مادر در روح کودک جاری می شود.
·
به همین دلیل، جان کندن مادران در
کارخانه ی «24 ساعته در کار» خانه، حتی به دیده دختران خانه که دستیار مادران اند،
نمی گذرد.
·
درست به همان سان که زحمت و مشقت و
ریاضت و ذلت خر به چشم چارپادار نمی گذرد که در تمام طول روز همدم و همراه خر خادم
و زحمتکش است.
7
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
البته بعید است که دختر و چارپادار
به تجربه، اهمیت و ارج و ارزش خدمات مادر و خر را درنیابند.
·
چون مادر و یا خر می تواند بیمار باشد
و ناتوان از خدمت باشد.
·
در آن صورت دختر باید وظایف مادر
را به عهده گیرد.
·
صبحانه و ناهار و شام مهیا سازد.
·
بچه نگهداری کند.
·
بشوید و بروبد و بپزد و بپرورد.
·
در صورت بیماری و مرگ خر، خود
چارپادار باید بار به دوش کشد و از ارج و ارزش خدمات خر باخبر شود.
·
پس دلیل اینهمه غفلت توسط دختر و
چارپادار از خدمات مادر و خر چیست؟
·
اینکه دیگر اعضای خانواده و جامعه از
خدمات مادر و خر بی خبرند، می تواند تا حدودی توجیه تجربی داشته باشد.
·
ولی بی خبری دختر از خدمات مادر و بی
خبری چارپادار از خدمات خر به آسانی قابل توجیه نیست.
·
پس علتش چیست؟
8
یکی
از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده
خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
در خانه پدر
دخترانی
خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده
اند.
·
علت این غفلت در نگاه سرسری، سنت
است و عادت است.
·
ولی اگر تیز بنگریم، علت این سنت و
عادت و غفلت، زهر ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه اقلیت انگل، ستمگر و استثمارگر است.
·
روح و شعور و ضمیر بشریت، زیر
بمباران ایده ئولوژیکی مستمر و پیگیر و لاینقطع دو هزار ساله طبقه حاکمه اقلیت انگل،
ستمگر و استثمارگر بطرز ریشه ای مسموم شده است و زهر زدائی از این روح کلکتیو، کار
زمانگیر عرقریزی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر