۱۳۹۵ آذر ۲۲, دوشنبه

دیالک تیک خدمت و خیانت (8 )


فرازهایی از کتاب شهلا زرلكي  
تحت عنوان
«در خدمت و خیانت زنان» 
ویرایش و تحلیل از
مریم دال و ربابه نون

1
یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        در این جمله مولف، دختران به دو دسته طبقه بندی می شوند:  

الف
·        دختران خیالپرداز، احساساتی، نومید و افسرده  

ب
·        دختران واقعگرا، اندیشنده، امیدوار و شاداب و سر حال  

2

یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        این طبقه بندی مؤلف، نشانه بینش پسیکولوژیستی او ست که احتمالا تحت تأثیر روانکاوی امپریالیستی از آن خود کرده است:
·        پسیکولوژیسم می کوشد تا با  مفاهیم روانشناسی و روانکاوی به درک و توضیح مسائل جامعه بپردازد.

·        ایراد این کسب و کار پسیکولوژیسم در این است که با چرخ خیاطی نمی تون آشپزی کرد.
·        با  مفاهیم علوم منفرد (در این مورد، روانشناسی و روانکاوی)  نمی توان مسائل جامعه بشری را درک کرد و توضیح داد.

·        برای درک و توضیح مسائل جامعه بشری،  مفاهیم ماتریالیسم تاریخی لازم و مناسب اند.
·        ماتریالیسم تاریخی دستاوردهای فکری همه علوم منفرد را تجرید می کند و به خدمت می گیرد.
·        دستاوردهای فکری روانشناسی و روانکاوی را هم به همین سان.

3

یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        دختر انتزاعی، ماورای اجتماعی و ماورای طبقاتی فقط در کره بی سکنه مریخ یافت می شود و نه در کره بلحاظ طبقاتی شقه شقه گشته ی زمین.
·        دختر دهقان و عمله و پیشه ور و صنعتگر خیالات و احساسات و آرزو ها و تمناهای دیگری در مقایسه با دختر تجار و اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی دارد.
·        تفاوت ها چه بسا از زمین تا آسمان اند.

·        با چرخ خیاطی فقط می توان دوخت و دوز کرد و نه پخت و پز و نه شست و شو.

هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.
حافظ

4
یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        مفهوم چشمگیر دیگر در این جمله مؤلف که به دلیل عادت، احدی حتی متوجهش نمی شود، «خانه ی پدر» است.

·        حتی حریفی که این فراز از کتاب مؤلف را به نقد تند و تیز کشیده، نه تنها متوجه این مفهوم نشده، بلکه بسان خود مؤلف، همین مفهوم آنتی فمینیستی «خانه پدری» را به کار برده است.
·        بعد به این نکته برمی گردیم.

·        سؤال ناقابل این است که چرا و به چه دلیل تجربی، منطقی و واقعی، محل و مهد زایش و پرورش و توسعه و رشد و نمو و نشو و نمای دختر، «خانه پدر» نامیده می شود و نه «خانه مادر» و یا حداقل، نه «خانه مادر ـ پدر»؟

·        حیرت انگیز این است که افریدگار (زاینده)، پروردگار (پرورنده)، رزاق (تغذیه کننده)، مربی، معلم، پزشک، روانپزشک و روانکاو دم به دم دختر (و پسر) مادر بدبخت است و نه پدر خوشبخت.

·        حیرت انگیز تر این است که مؤلف و منتقد مؤلف هر دو زن اند و نه مرد.

·        بمراتب حیرت انگیزتر، این است که مؤلف مادر است و نه دختری مجرد، بی تجربه و بی دانش تجربی.

·        مؤلف و متقد این مطلب مؤلف، میزان زحمت و مشقت و ذلت و ریاضت مادر را تجربه کرده اند و علیرغم آن دچار غفلت اند.
   
·        دلایل این غفلت چیست؟

5

یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        دلیل اول این غفلت این است که طرز تفکر حاکم در هر جامعه، طرز تفکر طبقه حاکم بر آن جامعه است:
·        به قول کلاسیک های مارکسیسم، روح و یا شعور حاکم در هر جامعه، روح و یا شعور طبقه حاکمه است.

·        روح و یا شعور عالی ترین  مفهوم فلسفی است.
·        مقوله فلسفی است.
·        روح و یا شعور جفت دیالک تیکی ماده و یا وجود است.
·        دیالک تیک ماده و روح
·        دیالک تیک وجود و شعور  

·        مراجعه کنید به  مفهوم، مقوله، دیالک تیک ماده و روح، دیالک تیک وجود و شعور در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6

یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        بیش از دو هزار سال است که جامعه بشری به طبقات اجتماعی متخاصم تقسیم شده است و در جامعه منقسم به طبقات متخاصم، همه اهرم های اقتصادی، سیاسی، فکری، فرهنگی، اخلاقی، هنری و غیره در دست اقلیت حاکم است.
·        ایده ئولوژی طبقه حاکمه چه بسا با شیر مادر در روح کودک جاری می شود.
·        به همین دلیل، جان کندن مادران در کارخانه ی «24 ساعته در کار» خانه، حتی به دیده دختران خانه که دستیار مادران اند، نمی گذرد.

·        درست به همان سان که زحمت و مشقت و ریاضت و ذلت خر به چشم چارپادار نمی گذرد که در تمام طول روز همدم و همراه خر خادم و زحمتکش است.

7
یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        البته بعید است که دختر و چارپادار به تجربه، اهمیت و ارج و ارزش خدمات مادر و خر را درنیابند.

·        چون مادر و یا خر می تواند بیمار باشد و ناتوان از خدمت باشد.
·        در آن صورت دختر باید وظایف مادر را به عهده گیرد.
·        صبحانه و ناهار و شام مهیا سازد.
·        بچه نگهداری کند.
·        بشوید و بروبد و بپزد و بپرورد.

·        در صورت بیماری و مرگ خر، خود چارپادار باید بار به دوش کشد و از ارج و ارزش خدمات خر باخبر شود.

·        پس دلیل اینهمه غفلت توسط دختر و چارپادار از خدمات مادر و خر چیست؟

·        اینکه دیگر اعضای خانواده و جامعه از خدمات مادر و خر بی خبرند، می تواند تا حدودی توجیه تجربی داشته باشد.
·        ولی بی خبری دختر از خدمات مادر و بی خبری چارپادار از خدمات خر به آسانی قابل توجیه نیست.

·        پس علتش چیست؟

8
یکی از علل اصلی با شکست روبرو شدن ازدواج ها،
زیاده خواهی آرمان گرایانه زن هایی است که
 در خانه پدر
دخترانی خیال پرداز، احساساتی و البته ناامید و افسرده
بوده اند.

·        علت این غفلت در نگاه سرسری، سنت است و عادت است.
·        ولی اگر تیز بنگریم، علت این سنت و عادت و غفلت، زهر ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه اقلیت انگل، ستمگر و استثمارگر است.

·        روح و شعور و ضمیر بشریت،  زیر بمباران ایده ئولوژیکی مستمر و پیگیر و لاینقطع دو هزار ساله طبقه حاکمه اقلیت انگل، ستمگر و استثمارگر بطرز ریشه ای مسموم شده است و زهر زدائی از این روح کلکتیو، کار زمانگیر عرقریزی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر