محمد مجتهد
شبستری
(۱۳۱۵
در شبستر)
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵
دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب
سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه
نون
۲
صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب
۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
و برای رسیدن به قرائتی انسانی و معقول و اخلاقی
از کتاب و سنت کوشیده است،
فکر
میکند،
هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج
خود فروتنانه بیرون آیند، القاب توهم آور را از خود بتکانند و خود را بالاتر از
دیگران به حساب نیاورند و به شیوه همه دانشمندان راستین در محیط هایی که از هاله های
آفت آمیز قداست های موهوم پاک است
مانند
دانشگاه های بزرگ کشور
حاضر
شوند و روی در روی پرسش کنندگان بنشینند
و
شخصاً این مسئولیت اخلاقی را بپذیرند که
به نقدهای عقلانی و اخلاقی جدی که به آراء و
افکار و مشی آنها وارد است پاسخ گویند.
·
انتقاد محمد مجتهدی شبستری از
مراجع تقلید حکومتی و توصیه (هل من مبارز)
او حاوی ایرادات فکری و عملی جدی است:
1
هنگام
آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند
·
محمد مجتهدی شبستری ـ خواه و
ناخواه ـ دوئالیسم هرمه نویتیکی خوانش سنتی و خوانش مدرن از کتاب و سنت را به شکل
دوئالیسم برج عاج نشینی و همامیزی با روشنفکریت دانش کاهی جامعه بسط و تعمیم می
دهد.
·
بدین طریق، خامنه ای و کوسه و جنتی
و مصباح و اجامر دیگر به عنوان والامقامان برج عاج نشین و امثال محمد مجتهدی
شبستری به عنوان فقهای اکادمیکی (دانش کاهی)
قلمداد می شوند.
·
ایراد این انتقاد و پیشنهاد محمد
مجتهدی شبستری در ایرئالیته و ایراسیونالیته (غیرواقعی و ضد عقلی بودن) این توصیه
او ست:
2
هنگام
آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند
·
با شکست انقلاب بورژوائی سفید و
پیروزی مجدد اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و قشر سنتی ـ عقب مانده بورژوازی
ایران، جامعه بحران زده ی ایران در بستری از دیالک تیک بغرنجی به خود می پیچد:
3
·
این دیالک تیک، دیالک تیک واحد
(یگانه) ساده ای نیست.
·
این دیالک تیک بغرنج شباهت غریبی
به کمپلکس عروسک ماتوشکای روسی دارد:
·
دل هر عروسک دیالک تیکی را که
بشکافی، عروسک دیالک تیکی دیگری در آن یابی.
4
·
اولین عرصه تشکیل و تشدید و التهاب
این دیالک تیک، در خود طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی
سنتی) است.
·
نظام اجتماعی فئودالی، نظامی مولتی
سانترال (چندین مرکزی) و در تحلیل نهائی، دسانترال
(فاقد مرکزیت) است.
·
نظام اجتماعی فئودالی، نظام مولتی
سانترال دسانترالی است.
·
نظام ملوک الطوایفی است.
·
هر خانی در خطه خلافت خود، قدرت سانترال
(مرکزی) مطلقه و خودکامه و همه کاره است.
·
تفاوت «دولت» فئودالی و دولت
بورژوائی همین جا ست.
5
·
همین دیالک تیک مولتی سانترالیته
ـ دسانترالیته (چندین مرکزی ـ فقدان
مرکزیت واحد) در روبنای ایده ئولوژیکی جامعه فئودالی، بازتاب و انعکاس می یابد:
الف
·
همین دیالک تیک ـ قبل از همه ـ در مرجعیت
تقلید شیعه انعکاس می یابد.
·
محمد مجتهدی شبستری باید بهتر از
هر کس بداند که در تئولوژی شیعی، هرمه نویتیک واحد و یکسانی وجود ندارد.
·
یعنی تفسیر واحدی از قرآن و روایت
و حدیث و خبر و غیره وجود ندارد.
·
به همین دلیل به پیشنهاد محمد
مجتهدی شبستری در زمینه فرود آئی آیات عظام از برج عاج و حضور در دانش کاه های
الهیات نمی توان جامه عمل پوشاند.
ب
·
اگر خامنه ای و مصباح و کوسه و
جنتی و کروبی و این و آن در ملأ عام ظاهر شوند، قبل از فرصت یابی به بحث با این و
آن، باید به لت و پار کردن همدیگر بپردازند.
·
در این صورت، خلایق باید شاهد جنگ
هرمه نویتیکی ـ تئولوژیکی و چه بسا حتی فیزیکی این اجامر باشند.
·
میان مراجع تقلید شیعی و میان
آخوند های حوزه های «علمیه» متفاوت و حتی میان آخوند های حوزه «علمیه» واحد، هرمه
نویتیک واحدی وجود ندارد.
·
این در ذات جزم ها (دگم ها) ست که
هر ننه قمری، تفسیر سوبژکتیوی از آنها عرضه دارد و شق القمر کند.
پ
·
اولین و خونین ترین نتیجه هرمه
نویتیک «مراجع» تقلید شیعی در دیالک تیک گروه فرقان و مراجع تقلید حکومتی نمایان
گشت.
·
اختلاف نظر هرمه نویتیکی از خطه
نظر به عالم عمل عبور کرد و یکی از مهمترین شهدای این دیالک تیک هرمه نویتیکی خود
مرتضی مطهری بود که پاره تن خمینی بود.
·
کوسه هم به زور بازو از منگنه
خونین این دیالک تیک هرمه نویتیکی جان سالم بدر برد و وبال گردن ملت بدبخت گشت.
ت
·
اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط
خمینی و اجامر مجاهدین خلق بطرز خشن و خونینی جامه جنگ پوشید و شطی از خون اعضای
جامعه در دو سوی این جبهه جنگ فئودالی جاری شد و فاجعه کماکان ادامه دارد و آخر و
عاقبتش هنوز معلوم نیست.
ث
·
اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط
خمینی و آیت الله العظمی شریعتمداری درگرفت که به اعدام مش صادوخ قطب زاده و تحقیر
و تهدید و تخریب شریعتمداری انجامید.
ج
·
اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط
خمینی و آیت الله العظمی گربه نره درگرفت.
·
دست و پا زدن های گربه نره، حنای
پس از عروسی خون بود، ولی در هر صورت نشانه تخلیلی بودن تصورات و توصیه جات محمد
مجتهدی شبستری بود.
6
هنگام
آن رسیده که
آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه
بیرون آیند
·
این هرمه نویتیک فئودالی فقط به
مراجع تقلید شیعی محدود نمی شود.
·
ما در میان گله مدعیان دفاع از
منافع توده نیز شاهد اختلافات هرمه نویتیکی فئودالی دیرمان هستیم.
·
هر ننه قمری مدعی خوانش خاص خویش
از مارکسیسم است.
·
به همین دلیل هزاران دار و دسته
کمونیستی از در عقب تشکیل شده اند که بدتر از مراجع تقلید شیعی، تشنه به خون
یکدیگر اند.
·
هر خری برای خود مرجع تقلیدی است و
گله ای مقلدین کور و کر و کودن به دنبال می کشد.
·
بندرت می توان احدی از این میان
پیدا کرد که حاضر به هماندیشی با تو باشد و توطئه و فتنه ای در ته دل نداشته باشد.
7
هنگام
آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند
·
ما از دهه های متمادی به این ور،
هم در مقیاس ملی و هم در مقیاس بین المللی، شاهد همین هرمه نویتیک فئودالی در جنبش
کارگری و رهائی بخش ملی هستیم.
·
کلافه کننده است:
·
به محض اینکه زنی از شوهرش طلاق می
گیرد، گروه و سازمان و حزب مربوطه دچار انشعاب می شود.
·
این اجامر همانقدر صاحب نظر اند که
مراجع تقلید حکومتی صاحب نظر اند.
·
اینها حتی از حل معادله دو مجهولی
عاجزند:
الف
·
به همان سان که میان خوانین
فئودالی جنگ بی پایان و بیهوده جریان دارد، به همان سان نیز میان تصاویر خوانین
فئودالی، یعنی میان مراجع تقلید مذهبی و لائیک و حتی میان اخوندهای مذهبی و لائیک
چلقوز منفرد، جنگ بی پایان و بیهوده جریان دارد.
ب
·
به همان سان که هر خانی تشنه به
خون خان دیگر است، هر مرجع تقلید مذهبی و لائیکی تشنه به خون مرجع تقلید مذهبی و
لائیک دیگر است.
پ
·
چه بسا حتی هر آخوند مذهبی و
لائیکی، رقیب آشتی ناپذیر آخوند مذهبی و لائیک دیگر است.
·
محمد مجتهدی شبستری می خواهد که
این مراجع تقلید، ترک برج عاج کنند و از طویله ی در بسته مقلدین خویش خارج شوند و
در ملأ عام عرض اندام کنند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر