۱۳۹۵ دی ۱۰, جمعه

سیری در فرمایشات محمد مجتهدی شبستری (3)


 محمد مجتهد شبستری
(۱۳۱۵ در شبستر)
چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵ دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب ‌سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون  

۲
 صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
 و برای رسیدن به قرائتی انسانی و معقول و اخلاقی از کتاب و سنت کوشیده است،
فکر می‌کند،
 هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند، القاب توهم ‌آور را از خود بتکانند و خود را بالاتر از دیگران به حساب نیاورند و به شیوه همه دانشمندان راستین در محیط‌ هایی که از هاله ‌های آفت آمیز قداست های موهوم پاک است
مانند دانشگاه‌ های بزرگ کشور
حاضر شوند و روی در روی پرسش‌ کنندگان بنشینند
و شخصاً این مسئولیت اخلاقی را بپذیرند که
 به نقدهای عقلانی و اخلاقی جدی که به آراء و افکار و مشی آنها وارد است پاسخ گویند.
من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد و
چرخه عقیم سلطه ‌پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته‌ ها و افکار عوام اندیشیدن و فتوا دادن برای امور مربوط به عوام
و تربیت مبلّغ برای عوام را مهم ‌ترین مشغله خود دانستن،
 ادامه خواهد یافت و
 قرائت رسمی دینی کشور ما همچنان قرائت عوامانه خواهد بود.

·       این تز دوم محمد مجتهدی شبستری را هم نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم، تا از موضوع خارج نشویم:  

1
صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
  
·       محمد مجتهدی شبستری پس از پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بر انقلاب بورژوائی سفید، وارد سیاست می شود.
·       نماینده روستا و یا قصبه شبستر در مجلس شورای اسلامی می شود.
·       روستا و یا قصبه ای که آن را در 5 سالگی ترک کرده و دیگر ندیده است.
·       پدرش از آیات عظام بوده و برادرش از همرزمان خامنه ای و اجامر فئودالی ـ فوندامنتالیستی دیگر.
·       به همین دلیل و نه فقط به همین دلیل، گزندی از ددان درنده جماران و جمکران و اوین و ورامین نمی بیند.
·       محمد مجتهدی شبستری ادعا می کند که همیشه مخالف خوانش خشن از قرآن کریم بوده است.
·       اگر کسی در سخنرانی های او در مجلس و یا هر جای دیگر در دوره فعالیت سیاسی اش، مخالفتی با خط امام (فوندامنتالیسم خشن و خونریز و خردستیز شیعی) دیده و یا شنیده، ما را هم خبر کند.  

2

صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده

·       محمد مجتهدی شبستری پس از کناره گیری از مبارزه سیاسی در راه منافع طبقه حاکمه فئودالی ـ فوندامنتالیستی، وارد مبارزه ایده ئولوژیکی می شود.
·       یعنی در انش کاه تهران در دانشکده الهیات به تبلیغ خرافه در زر ورق مدرن می پردازد.

·       جلال آل عبای معروف هم بلحاظ بیوگرافیکی و هم بلحاظ ایده ئولوژیکی ماهیتا همین سیر و سرگذشت محمد مجتهدی شبستری را داشته است:

3

·       جلال آل احمد ـ مراد و مرشد صمد بهرنگی و چریک های فدائی فئودالی دیگر ـ ضمن مخالفت با انقلاب بورژوائی سفید، روحانیت شیعه را به تشکیل واتیکان اسلامی دعوت کرده است.
·       واتیکان،  دولت تئوکراتیکی ـ کاتولیکی مسیحیان است.



·       ریشه های تاریخی واتیکان در انکیزیسیون (دستگاه تفتیش عقاید و سرکوب خشن و خونین دگراندیشی) قرون وسطی فئودالی اروپا ست.
·       واتیکان، میراث دار حکومت مطلقه اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی در قرون وسطی است:

الف


گالیله ئو گالیله ای 
(1564 ـ 1642)
فیلسوف، ریاضی دان، فیزیکدان، ستاره شناس  
کاشف کشفیات خارق العاده در رشته های مختلف علوم طبیعی

·       همان کاتولیسیسم که گالیله را به توبه واداشته است.

ب

جوردانو برونو 
(1548 ـ 1600) 
فیلسوف، شاعر و کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک به مرگ در تل آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی جوردانو برونو
در مبارزه بر ضد اتیک تئوسانترال و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد عرفانگرائی مذهبی
و بر ضد اوتوریته کلیسا سخن می راند
و از آن با شناخت علمی مبتنی بر حقیقتگروی به دفاع برمی خیزد

·       همان کاتولیسیسم که جوردانو برونو را و صدها تن از دیگر فرزانگان جسور را به تل آتش سپرده است.

4
·       آلترناتیو آنتی کاپیتالیستی و آنتی کمونیستی جلال آل احمد نیمه فاشیست ـ نیمه فوندامنتالیست با حمایت همه جانبه امپریالیسم جامه واقعیت پوشید و در سامان بی سامان ایران و نه فقط ایران، اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و اقشار عقب مانده بورژوائی ـ سنتی به قبضه قدرت سیاسی و ببرکت آن به قبضه قدرت اقتصادی، فکری و فرهنگی نایل آمد.
·       حکومت تئوکراتیکی جماران، ماهیتا همان حکومت تئوکراتیکی واتیکان (کاتولیسیسم فئودالی) در مقیاس بزرگتری است.

·       مراجعه کنید به سیری در جهان بینی جلال آل احمد  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5



صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده

·       محمد مجتهدی شبستری، پس از پایان عروسی خون و پس از حمایت همه جانبه از عروسی سیاه ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی، حنای جدیدی به بازار خران و خردستیزان آورده است و برای خرتر کردن خران، به حنای خود، لعاب خرد و خردگرائی زده است:
·       محمد مجتهدی شبستری که در آلمان امپریالیستی ـ پروتستانتیستی (اوانگلیسم) سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را داشته و ضمن آموزش زبان آلمانی با تاریخ پروتستانتیسم آشنا شده، آلترناتیو دیگری در مقابل آلترناتیو جلال آل احمد عرضه می کند.
·       تکرار همان کرد و کاری که در اروپای عصر جدید صورت گرفته است:
·       ارائه تفسیر نوینی از کتاب و سنت:

مهمترین آثار:

1
پژوهش ‌هایی درباره قرآن و وحی
صبحی صالح
ترجمه
محمد مجتهد شبستری

2  
تأملاتی بر قرائت انسانی از دین
 انتشارات طرح نو، ۱۳۸۳

3
سه گونه قرائت از سنت در عصر مدرنیته
قسمت دوم کتاب سنت و سکولاریسم
  نشر صراط ۱۳۸۱

4
هرمنوتیک، کتاب و سنت
 انتشارات طرح نو، ۱۳۷۵

5
ایمان و آزادی
 انتشارات طرح نو، ۱۳۷۵

6
نقدی بر قرائت رسمی از دین

6


صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده

·       برای کشف نیت محمد مجتهدی شبستری و ماهیت هارت و پورت او، بهتر است که به مفهوم مرکزی او یعنی به هرمه نویتیک نظر اندازیم:

·       هرمه نویتیک یک واژه یونانی است.
·       ارسطو در اثرش تحت عنوان «روح انسانی» از دو تعین مهم زبان آدمی پرده برمی دارد:

الف
·       زبان به مثابه اسباب تفسیر

ب
·       زبان به مثابه اسباب نشان دادن چیزی
·       (ارسطو، «روح انسانی»، فصل دو، ص 8)

1
·       هرمه نویتیک بدین ترتیب به تعلیمات تفسیر یا به تعلیمات تفهیم، هنر تفسیر و یا تئوری عام تفسیر اطلاق می شود. 

2
·       هرمه نویتیک با تعالیم پروتستانی مسیحیت مدتی خویشاوندی تنگاتنگی داشته است.
·       پروتستانتیسم مفهوم «تاریخیت» هرمه نویتیکی را آگاهانه در مقابل مفهوم «سنت» کاتولیکی قرار می داد.
·       در تعالیم پروتستانی بر فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شود.  

3
·       آغازگاه هرمه نویتیک تلاش فلسفه زبانی در جهت تعیین درست معنای حکمی و یا علامتی (و به قول بعضی ها، بیان «حقیقتی») بوده است.   

4
·       محمد مجتهدی شبستری با برافراشتن علم عوامفریب هرمه نویتیک، همان کاری را با مراجع تقلید حکومتی (سنتی، فئودالی، فوندامنتالیستی) می کند که پروتستانتیسم با کاتولیسیسم کرده است:

الف
·       آنجا مسیحیت با تمامی اصول و اساسش دست نخورده می ماند.
·       اینجا اسلام با وحی و کتاب و سنت و حدیث و روایت و خرافه و خبر دست نخورده می ماند.

ب
·       آنجا پروتستانتیسم مفهوم «تاریخیت» هرمه نویتیکی را در مقابل مفهوم «سنت» کاتولیکی قرار می داد.
·       اینجا محمد مجتهدی شبستری، مفهوم «قرائت مدرن» هرمه نویتیکی را  در مقابل مفهوم «قرائت خشن سنتی» مراجع تقلید حکومتی قرار می دهد.

پ
·       آنجا در تعالیم پروتستانی بر فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شود.  
·       اینجا در تعالیم محمد مجتهدی شبستری بر فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر قران (کتاب) و سنت)  تأکید ورزیده می شود.

ت
·       50 سال قبل، مجتهد زاده ای به نام جلال ال احمد، تئوکراسی اسلامی را به عنوان آلترناتیو فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ ارتجاعی از کاتولیسیسم استخراج می کرد.

·       اکنون (از 20 سال قبل) مجتهد زاده دیگری به نام محمد مجتهدی شبستری، تئوکراسی اسلامی بلحاظ فرم و ظاهر و هارت و پورت نوسازی شده ای را از پروتستانتیسم استخراج می کند و به عنوان تحفه هامبورگ، تئوریزه می کند و به عوامفریبی می پردازد و عملا و ماهیتا بر همان خط ایده ئولوژیکی جلال آل عبا می راند و گرد و خاک به راه می اندازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر