محمد مجتهد
شبستری
(۱۳۱۵
در شبستر)
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵
دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب
سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه
نون
۲
صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب
۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
و برای رسیدن به قرائتی انسانی و معقول و اخلاقی
از کتاب و سنت کوشیده است،
فکر
میکند،
هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج
خود فروتنانه بیرون آیند، القاب توهم آور را از خود بتکانند و خود را بالاتر از
دیگران به حساب نیاورند و به شیوه همه دانشمندان راستین در محیط هایی که از هاله های
آفت آمیز قداست های موهوم پاک است
مانند
دانشگاه های بزرگ کشور
حاضر
شوند و روی در روی پرسش کنندگان بنشینند
و
شخصاً این مسئولیت اخلاقی را بپذیرند که
به نقدهای عقلانی و اخلاقی جدی که به آراء و
افکار و مشی آنها وارد است پاسخ گویند.
من
معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن
محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می برند
باز
نخواهد شد و
چرخه
عقیم سلطه پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته ها و افکار عوام اندیشیدن و فتوا
دادن برای امور مربوط به عوام
و
تربیت مبلّغ برای عوام را مهم ترین مشغله خود دانستن،
ادامه خواهد یافت و
قرائت رسمی دینی کشور ما همچنان قرائت عوامانه
خواهد بود.
·
این تز دوم محمد مجتهدی شبستری را
هم نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم، تا از موضوع خارج نشویم:
1
صاحب
این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
·
محمد مجتهدی شبستری پس از پیروزی ارتجاع
فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بر انقلاب بورژوائی سفید، وارد سیاست می شود.
·
نماینده روستا و یا قصبه شبستر در مجلس
شورای اسلامی می شود.
·
روستا و یا قصبه ای که آن را در 5
سالگی ترک کرده و دیگر ندیده است.
·
پدرش از آیات عظام بوده و برادرش
از همرزمان خامنه ای و اجامر فئودالی ـ فوندامنتالیستی دیگر.
·
به همین دلیل و نه فقط به همین
دلیل، گزندی از ددان درنده جماران و جمکران و اوین و ورامین نمی بیند.
·
محمد مجتهدی شبستری ادعا می کند که
همیشه مخالف خوانش خشن از قرآن کریم بوده است.
·
اگر کسی در سخنرانی های او در مجلس
و یا هر جای دیگر در دوره فعالیت سیاسی اش، مخالفتی با خط امام (فوندامنتالیسم خشن
و خونریز و خردستیز شیعی) دیده و یا شنیده، ما را هم خبر کند.
2
صاحب
این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
·
محمد مجتهدی شبستری پس از کناره
گیری از مبارزه سیاسی در راه منافع طبقه حاکمه فئودالی ـ فوندامنتالیستی، وارد
مبارزه ایده ئولوژیکی می شود.
·
یعنی در انش کاه تهران در دانشکده
الهیات به تبلیغ خرافه در زر ورق مدرن می پردازد.
·
جلال آل عبای معروف هم بلحاظ
بیوگرافیکی و هم بلحاظ ایده ئولوژیکی ماهیتا همین سیر و سرگذشت محمد مجتهدی شبستری
را داشته است:
3
·
جلال آل احمد ـ مراد و مرشد صمد
بهرنگی و چریک های فدائی فئودالی دیگر ـ ضمن مخالفت با انقلاب بورژوائی سفید، روحانیت
شیعه را به تشکیل واتیکان اسلامی دعوت کرده است.
·
واتیکان، دولت تئوکراتیکی ـ
کاتولیکی مسیحیان است.
·
ریشه های تاریخی واتیکان در
انکیزیسیون (دستگاه تفتیش عقاید و سرکوب خشن و خونین دگراندیشی) قرون وسطی فئودالی
اروپا ست.
·
واتیکان، میراث دار حکومت مطلقه اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی در قرون وسطی است:
الف
گالیله ئو گالیله ای
(1564 ـ 1642)
فیلسوف، ریاضی دان، فیزیکدان، ستاره شناس
کاشف کشفیات خارق العاده در رشته های مختلف علوم طبیعی
·
همان کاتولیسیسم که گالیله را به
توبه واداشته است.
ب
جوردانو
برونو
(1548 ـ 1600)
فیلسوف، شاعر و
کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی
تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک به مرگ در تل آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی
جوردانو برونو
در مبارزه بر
ضد اتیک تئوسانترال و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد
عرفانگرائی مذهبی
و بر ضد اوتوریته کلیسا سخن می راند
و از آن با
شناخت علمی مبتنی بر حقیقتگروی به دفاع برمی خیزد
·
همان کاتولیسیسم که جوردانو برونو
را و صدها تن از دیگر فرزانگان جسور را به تل آتش سپرده است.
4
·
آلترناتیو آنتی کاپیتالیستی و آنتی
کمونیستی جلال آل احمد نیمه فاشیست ـ نیمه فوندامنتالیست با حمایت همه جانبه امپریالیسم
جامه واقعیت پوشید و در سامان بی سامان ایران و نه فقط ایران، اشرافیت بنده دار و
فئودال و روحانی و اقشار عقب مانده بورژوائی ـ سنتی به قبضه قدرت سیاسی و ببرکت آن
به قبضه قدرت اقتصادی، فکری و فرهنگی نایل آمد.
·
حکومت تئوکراتیکی جماران، ماهیتا
همان حکومت تئوکراتیکی واتیکان (کاتولیسیسم فئودالی) در مقیاس بزرگتری است.
·
مراجعه کنید به سیری در جهان بینی جلال
آل احمد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
صاحب
این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
·
محمد مجتهدی شبستری، پس از پایان
عروسی خون و پس از حمایت همه جانبه از عروسی سیاه ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی،
حنای جدیدی به بازار خران و خردستیزان آورده است و برای خرتر کردن خران، به حنای
خود، لعاب خرد و خردگرائی زده است:
·
محمد مجتهدی شبستری که در آلمان امپریالیستی
ـ پروتستانتیستی (اوانگلیسم) سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را داشته و ضمن آموزش زبان
آلمانی با تاریخ پروتستانتیسم آشنا شده، آلترناتیو دیگری در مقابل آلترناتیو جلال آل
احمد عرضه می کند.
·
تکرار همان کرد و کاری که در
اروپای عصر جدید صورت گرفته است:
·
ارائه تفسیر نوینی از کتاب و سنت:
مهمترین آثار:
1
پژوهش هایی
درباره قرآن و وحی
صبحی صالح
ترجمه
محمد مجتهد شبستری
2
تأملاتی بر
قرائت انسانی از دین
انتشارات طرح نو، ۱۳۸۳
3
سه گونه قرائت از سنت در عصر مدرنیته
قسمت دوم کتاب سنت و سکولاریسم
نشر صراط ۱۳۸۱
4
هرمنوتیک، کتاب
و سنت
انتشارات طرح نو، ۱۳۷۵
5
ایمان و آزادی
انتشارات طرح نو، ۱۳۷۵
6
نقدی بر قرائت رسمی از دین
6
صاحب
این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه
در آن سالها که شخصا کار سیاسی می کرد
و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره
از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
·
برای کشف نیت محمد مجتهدی شبستری و
ماهیت هارت و پورت او، بهتر است که به مفهوم مرکزی او یعنی به هرمه نویتیک نظر
اندازیم:
·
هرمه نویتیک یک واژه یونانی است.
·
ارسطو در اثرش تحت عنوان «روح
انسانی» از دو تعین مهم زبان آدمی پرده برمی دارد:
الف
·
زبان به مثابه اسباب تفسیر
ب
·
زبان به مثابه اسباب نشان دادن
چیزی
·
(ارسطو، «روح انسانی»، فصل دو، ص 8)
1
·
هرمه نویتیک بدین ترتیب به تعلیمات
تفسیر یا به تعلیمات تفهیم، هنر تفسیر و یا تئوری عام تفسیر اطلاق می شود.
2
·
هرمه نویتیک با تعالیم پروتستانی
مسیحیت مدتی خویشاوندی تنگاتنگی داشته است.
·
پروتستانتیسم مفهوم «تاریخیت» هرمه
نویتیکی را آگاهانه در مقابل مفهوم «سنت» کاتولیکی قرار می داد.
·
در تعالیم پروتستانی بر فونکسیون
تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شود.
3
·
آغازگاه هرمه نویتیک تلاش فلسفه
زبانی در جهت تعیین درست معنای حکمی و یا علامتی (و به قول بعضی ها، بیان
«حقیقتی») بوده است.
4
·
محمد مجتهدی شبستری با برافراشتن
علم عوامفریب هرمه نویتیک، همان کاری را با مراجع تقلید حکومتی (سنتی، فئودالی، فوندامنتالیستی)
می کند که پروتستانتیسم با کاتولیسیسم کرده است:
الف
·
آنجا مسیحیت با تمامی اصول و اساسش
دست نخورده می ماند.
·
اینجا اسلام با وحی و کتاب و سنت و
حدیث و روایت و خرافه و خبر دست نخورده می ماند.
ب
·
آنجا پروتستانتیسم مفهوم «تاریخیت»
هرمه نویتیکی را در مقابل مفهوم «سنت» کاتولیکی قرار می داد.
·
اینجا محمد مجتهدی شبستری، مفهوم «قرائت
مدرن» هرمه نویتیکی را در مقابل مفهوم «قرائت
خشن سنتی» مراجع تقلید حکومتی قرار می دهد.
پ
·
آنجا در تعالیم پروتستانی بر
فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شود.
·
اینجا در تعالیم محمد مجتهدی
شبستری بر فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر قران (کتاب) و سنت) تأکید ورزیده می شود.
ت
·
50 سال قبل، مجتهد زاده ای به نام
جلال ال احمد، تئوکراسی اسلامی را به عنوان آلترناتیو فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ
ارتجاعی از کاتولیسیسم استخراج می کرد.
·
اکنون (از 20 سال قبل) مجتهد زاده
دیگری به نام محمد مجتهدی شبستری، تئوکراسی اسلامی بلحاظ فرم و ظاهر و هارت و پورت
نوسازی شده ای را از پروتستانتیسم استخراج می کند و به عنوان تحفه هامبورگ،
تئوریزه می کند و به عوامفریبی می پردازد و عملا و ماهیتا بر همان خط ایده
ئولوژیکی جلال آل عبا می راند و گرد و خاک به راه می اندازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر