محمد مجتهد
شبستری
(۱۳۱۵
در شبستر)
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵
دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب
سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه
نون
چرا مراجع
تقلید را به مناظره طلبیدم
و چرا آنان
نیامدند؟
قریب
چهل سال است
مراجع
تقلید حکومتی ایران
«قرائت
رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در
ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می کنند.
محیط
آنان با انواع قداست ها و القاب توهم آور
چنان
آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق
هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.
·
این اولین مطلبی است که ما از محمد
مجتهدی شبستری می خوانیم و قصد تأمل بر روی آن داریم.
·
ما باید این مطلب او را نخست تجزیه
و بعد تحلیل کنیم تا از موضوع خارج نشویم و پرت و پلا ننویسیم:
1
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم
و
چرا آنان نیامدند؟
·
محمد مجتهدی شبستری بنظر می رسد که
با خط مراجع تقلید حکومتی اختلاف نظر دارد.
·
ما برای اولین بار با دو خط در آیین
تشیع آشنا می شویم:
الف
·
خط موسوم به خط مراجع تقلید حکومتی
ب
·
خط محمد مجتهدی شبستری
2
چرا
مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم
و
چرا آنان نیامدند؟
·
ما نمی دانیم که محمد مجتهدی
شبستری کیست.
·
او به روایت از ویکی پیدیا در 5
سالگی روستا و یا قصبه ی شبستر را ترک کرده است.
·
او 18 سال در حوزه علمیه قم بسر
برده است.
·
نماینده شبستر در مجلس شورای
اسلامی بوده است، بی آنکه در آن روستا و یا قصبه، هفته ای حتی زندگی کرده باشد.
·
از رفقای بهشتی بوده و به دعوت و توصیه
او رئیس مرکز اسلامی هامبورگ شده است.
·
استاد دانشکده الهیات در دانشگاه
تهران و از نویسندگان دایرة المعارف اسلامی بوده است.
·
برادر کوچکش آیت اله محسن مجتهدی
شبستری، نماینده ولایت فقیه و امام جمعه تبریز است.
3
قریب
چهل سال است
مراجع
تقلید حکومتی ایران
«قرائت
رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در
ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می کنند.
·
از این جمله آغازین محمد مجتهدی
شبستری معلوم می شود که اختلاف بر سر چیست.
·
اختلاف بر سر خوانش قرآن و سنت
است.
·
او نماینده خوانش دیگری از قرآن و
سنت باید باشد.
·
سؤال این است که مشخصه اصلی این
خوانش او چیست، دعوا بر سر چیست و ضمنا او نماینده ی کدام قشر و یا طبه اجتماعی است؟
4
قریب
چهل سال است
مراجع
تقلید حکومتی ایران
«قرائت
رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در
ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می کنند.
·
قبل از همه باید مفاهیم محمد مجتهدی شبستری را درک کنیم.
·
مفهوم «مراجع تقلید حکومتی ایران»
را
·
مفهوم «قرائت رسمی غیر معقول و
خشونت پرور از کتاب و سنت» را.
الف
مفهوم «مراجع تقلید حکومتی ایران»
·
احتمالا منظور محمد مجتهدی شبستری از
مراجع تقلید حکومتی، مرزبندی بین خط شریعتمداری و خط خمینی است.
·
مدعوین او برای مناظره، مراجع
تقلید جمارانی بوده اند که نیامده اند.
ب
مفهوم «قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت»
·
منظور محمد مجتهدی شبستری از قرائت
رسمی کتاب و سنت، تفسیر فوندامنتالیستی از قرآن و سخنان پیامبر اسلام باید باشد.
·
او این خوانش از قرآن و سنت نبوی
را غیرمعقول محسوب می دارد.
·
احتمالا منظور او از غیرمعقول،
خردستیزی (ایراسیونالیسم) فوندامنتالیسم (خط امام) است.
·
خردستیزی (ایراسیونالیسم) وجه ایده
ئولوژیکی مشترک فوندامنتالیسم و فاشیسم است.
·
منظور او از قرائت خشونت پرور،
احتمالا تفسیر میلیتانت (قهرامیز، رزمنده) فوندامنتالیسم از آیات الهی و احادیث و
روایات نبوی است.
5
قریب
چهل سال است
مراجع
تقلید حکومتی ایران
«قرائت
رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در
ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می کنند.
·
اگر 40 سال است که فوندامنتالیسم شیعی
توسط مراجع تقلید حکومتی، حمایت، ترویج و تئوریزه می شود، پس چرا محمد مجتهدی
شبستری، با قطب و خمینی و بن لادن و اجامر دیگر در نیفتاده است؟
·
چرا وقتی کار از کار گذشته و دار و
ندار مادی و معنوی ملتی بر باد رفته، از خواب بیدار شده است؟
·
چرا از همان آغاز سید قطب و خمینی
و اجامر دیگر را به چالش نکشیده است؟
·
چرا در نهادهای همان مراجع تقلید
حکومتی کار کرده و دم نزده است؟
·
اگر در افتاده، پس چگونه جان سالم
از این مهلکه بدر برده است؟
6
محیط
آنان با انواع قداست ها و القاب توهم آور
چنان
آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق
هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.
·
محمد مجتهدی شبستری در این جمله از
سوئی به انتقاد از القاب مراجع تقلید حکومتی می پردازد.
·
احتمالا منظورش القاب توهم آور، آیت
الله العظمی، حجة الاسلام، علامه و غیره است.
·
شاید به همین دلیل بر خلاف داداش
کوچکش، از این القاب و عناوین صرفنظر کرده است.
·
سؤال اما این است که چرا مراجع
تقلید حکومتی به این القاب بی محتوای توهم آور چسبیده اند؟
·
در ورای این نیاز به القاب بی
محتوا چه حقیقت امری خرناسه می کشد؟
7
محیط
آنان با انواع قداست ها و القاب توهم آور
چنان
آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق
هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.
·
انتقاد دیگر محمد مجتهدی شبستری از
مراجع تقلید حکومتی، به تقدس آهنین مواضع سیاسی
و اجتماعی و آراء و فتاوی آنها مربوط می شود.
·
سؤال این است که تقدس آهنین مواضع سیاسی
و اجتماعی و آراء و فتاوی آنها به چه پشتوانه ای و به چه دلیلی است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر