۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

سیری در فرمایشات محمد مجتهدی شبستری (1)


 محمد مجتهد شبستری
(۱۳۱۵ در شبستر)
چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵ دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب ‌سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون  


چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم
و چرا آنان نیامدند؟

قریب چهل سال است
مراجع تقلید حکومتی ایران
«قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می ‌کنند.
محیط آنان با انواع قداست ‌ها و القاب توهم ‌آور
چنان آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.

·       این اولین مطلبی است که ما از محمد مجتهدی شبستری می خوانیم و قصد تأمل بر روی آن داریم.
·       ما باید این مطلب او را نخست تجزیه و بعد تحلیل کنیم تا از موضوع خارج نشویم و پرت و پلا ننویسیم:  

1
چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم
و چرا آنان نیامدند؟

·       محمد مجتهدی شبستری بنظر می رسد که با خط مراجع تقلید حکومتی اختلاف نظر دارد.
·       ما برای اولین بار با دو خط در آیین تشیع آشنا می شویم:

الف
·       خط موسوم به خط مراجع تقلید حکومتی  

ب
·       خط محمد مجتهدی شبستری

2

چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم
و چرا آنان نیامدند؟

·       ما نمی دانیم که محمد مجتهدی شبستری کیست.
·       او به روایت از ویکی پیدیا در 5 سالگی روستا و یا قصبه ی شبستر را ترک کرده است.
·       او 18 سال در حوزه علمیه قم بسر برده است.
·       نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی بوده است، بی آنکه در آن روستا و یا قصبه، هفته ای حتی زندگی کرده باشد.
·       از رفقای بهشتی بوده و به دعوت و توصیه او رئیس مرکز اسلامی هامبورگ شده است.
·       استاد دانشکده الهیات در دانشگاه تهران و از نویسندگان دایرة المعارف اسلامی بوده است.
·       برادر کوچکش آیت اله محسن مجتهدی شبستری، نماینده ولایت فقیه و امام جمعه تبریز است.

3
قریب چهل سال است
مراجع تقلید حکومتی ایران
«قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می ‌کنند.

·       از این جمله آغازین محمد مجتهدی شبستری معلوم می شود که اختلاف بر سر چیست.
·       اختلاف بر سر خوانش قرآن و سنت است.
·       او نماینده خوانش دیگری از قرآن و سنت باید باشد.

·       سؤال این است که مشخصه اصلی این خوانش او چیست، دعوا بر سر چیست و ضمنا او نماینده ی کدام قشر و یا طبه اجتماعی است؟  

4
قریب چهل سال است
مراجع تقلید حکومتی ایران
«قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می ‌کنند.

·       قبل از همه باید  مفاهیم محمد مجتهدی شبستری را درک کنیم.
·       مفهوم «مراجع تقلید حکومتی ایران» را
·       مفهوم «قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را.

الف
مفهوم «مراجع تقلید حکومتی ایران»

·       احتمالا منظور محمد مجتهدی شبستری از مراجع تقلید حکومتی، مرزبندی بین خط شریعتمداری و خط خمینی است.
·       مدعوین او برای مناظره، مراجع تقلید جمارانی بوده اند که نیامده اند.

ب
مفهوم «قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت»

·       منظور محمد مجتهدی شبستری از قرائت رسمی کتاب و سنت، تفسیر فوندامنتالیستی از قرآن و سخنان پیامبر اسلام باید باشد.

·       او این خوانش از قرآن و سنت نبوی را غیرمعقول محسوب می دارد.
·       احتمالا منظور او از غیرمعقول، خردستیزی (ایراسیونالیسم) فوندامنتالیسم (خط امام) است.
·       خردستیزی (ایراسیونالیسم) وجه ایده ئولوژیکی مشترک فوندامنتالیسم و فاشیسم است.
·       منظور او از قرائت خشونت پرور، احتمالا تفسیر میلیتانت (قهرامیز، رزمنده) فوندامنتالیسم از آیات الهی و احادیث و روایات نبوی است.

5
قریب چهل سال است
مراجع تقلید حکومتی ایران
«قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را
در ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می ‌کنند.

·       اگر 40 سال است که فوندامنتالیسم شیعی توسط مراجع تقلید حکومتی، حمایت، ترویج و تئوریزه می شود، پس چرا محمد مجتهدی شبستری، با قطب و خمینی و بن لادن و اجامر دیگر در نیفتاده است؟

·       چرا وقتی کار از کار گذشته و دار و ندار مادی و معنوی ملتی بر باد رفته، از خواب بیدار شده است؟

·       چرا از همان آغاز سید قطب و خمینی و اجامر دیگر را به چالش نکشیده است؟

·       چرا در نهادهای همان مراجع تقلید حکومتی کار کرده و دم نزده است؟

·       اگر در افتاده، پس چگونه جان سالم از این مهلکه بدر برده است؟

6
محیط آنان با انواع قداست ‌ها و القاب توهم ‌آور
چنان آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.

·       محمد مجتهدی شبستری در این جمله از سوئی به انتقاد از القاب مراجع تقلید حکومتی می پردازد.
·       احتمالا منظورش القاب توهم آور، آیت الله العظمی، حجة الاسلام، علامه و غیره است.
·       شاید به همین دلیل بر خلاف داداش کوچکش، از این القاب و عناوین صرفنظر کرده است.

·       سؤال اما این است که چرا مراجع تقلید حکومتی به این القاب بی محتوای توهم آور چسبیده اند؟
  
·       در ورای این نیاز به القاب بی محتوا چه حقیقت امری خرناسه می کشد؟  

7
محیط آنان با انواع قداست ‌ها و القاب توهم ‌آور
چنان آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان
فوق هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد.

·       انتقاد دیگر محمد مجتهدی شبستری از مراجع تقلید حکومتی، به  تقدس آهنین مواضع سیاسی و اجتماعی و آراء و فتاوی آنها مربوط می شود.

·       سؤال این است که تقدس آهنین مواضع سیاسی و اجتماعی و آراء و فتاوی آنها به چه پشتوانه ای و به چه دلیلی است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر