مرتضی محیط (
۱۳۱۴)
منبع
صفحه
فیسبوک دکتر مرتضی محیط
تحلیلی
از
مسعود
بهبودی
عدالت
اجتماعی
·
عدالت اجتماعی سومین مفهوم مرکزی (سانترال)
دکتر محیط است.
·
همان سؤالی را که راجع به دیگر مفاهیم دکتر محیط (استقلال و آزادی) با ترس و
لرز طرح کردیم، می توانیم راجع به این مفهوم او نیز طرح کنیم:
·
منظور دکتر محیط از عدالت اجتماعی چیست؟
·
دکتر محیط چه فرم هائی از عدالت اجتماعی
را در این مفهوم مرکزی اش تجرید کرده است؟
·
عدالت و عدل و داد اصلا به چه معنی
است و منشاء و زادگاه آن چیست؟
1
داد
·
اگر کسی پای منابر تمام ارضی (گلوبال)
امپریالیستی و فئودالیستی ـ فوندامنتالیستی بنشیند، از قول صدر اعظم ها و رؤسای
جماهیر و فقها هم همین واژه های انتزاعی عدالت و عدل و داد را می شنود.
·
تفاوت ها نه ماهوی و ذاتی، بلکه
فرعی و صوری اند:
·
یکی از عدل علی دم می زند و دیگری
از عدل ولی.
2
داد
·
حریف ادعا می کند که همه در حسرت
عدالت رایج در کشورش بسر می برند.
·
درست در همین حیص و بیص، حریف
دیگری برای حمل صفر های ثروتش، تریلی لازم دارد.
·
سؤال این است که شالوده این عدالت
و عدل و داد کذائی چیست؟
3
داد
·
آیا عدالت این است که اغنیا سفره
خود را هر از گاهی تکان دهند و فقرا از خرده ـ ریزه های سفره های اغنیا شکمی از
غذا در آورند و شکرگزار سیستمی باشند که وجود ذلتکش ذلتبار شان را تحمل می کند و
زنده بگورشان نمی سازد؟
4
داد
·
اگهی تبلیغاتی می دهند و برای
دختران و زنان مردم قیمت تعیین می کنند و به زوار حرم امامان و امام زادگان اجاره
می دهند و بعد اعلام می دارند که در جامعه جماران و جمکران، عدل علی و سید علی
حاکم است و احدی گرسنه نیست.
5
داد
·
به کودکان مردم به جای آموزش علم و
فن و فکر و فرهنگ، فوت و فن قرائت قرآن را می آموزند که معنی آیاتش را نه معلم می
داند و نه شاگرد.
·
اگر هم کسی بداند، درمان هیچ درد با
درمان و بی درمانی نیست.
·
ضمنا برای رفع کسالت ویرانگر ناشی از
قرائت فرمال قرآن، به کودکان مردم تجاوز جنسی می کنند و تبر بر ریشه های شخصیت نسل
فردای جامعه بی فردا فرود می آورند و سنت کثیفی را به سنن رسول اکرم و اعظم و
سکینه و صغری می افزایند.
·
بعد در نهایت بی شرمی و بی عقلی از
حکومت عدل علی و ولی و سید علی دم می زنند.
·
عدالت چیست و بنیان عدالت چیست؟
6
داد
·
جوانشیر ـ رهبر شهید توده ـ شاهنامه
فردوسی را حماسه داد نامیده است.
·
احتمالا در آیینه شفاف ذهن همین
حکیم سرخ طوس بوده که داد و بیداد، دادگر
و بیدادگر، دادخواهی، دادجوئی و امثالهم از جامعه منعکس شده اند و جامه مفهومی به
خود پوشیده اند.
·
ما را مدت ها این سؤال به خود
مشغول داشته که داد چیست و منشاء این داد چیست؟
7
داد
·
برای درک مفهوم داد باید ضد دیالک
تیکی آن را پیدا کرد.
·
برای پیدا کردن ضد دیالک تیکی داد
باید به دیالک تیک دیرمان داد و ستد اندیشید.
·
دیالک تیک داد و ستد یکی از دیالک
تیک های یونیورسال است که شیخ شیراز آن را حتی در واویلای رستاخیز معتبر می داند.
8
داد
·
در قاموس شیخ دیالک تیکی اندیش بی
همتا، بدون داد به خدا، انتظار ستد بهشت و حوری و مخلفات بیهوده است.
·
در «تئو» ـ لوژی شیخ شیراز، خدا دوزخ را برای کسانی خلق کرده که وقتی
با شنیدن صور اسرافیل صلواة الله علیه از گور بدر می شوند، بی توشه اند.
9
داد
·
منشاء داد و بیداد در همین دیالک
تیک داد و ستد است:
·
اگر کسی چیزی به دیگری بدهد، باید
ستدی به ازای آن دریافت کند.
·
اگر حریف به ازای ستد، داد درخوری
ندهد، یعنی اگر دیالک تیک داد و ستد را تخریب کند و صحنه داد و ستد را (بازار
زندگی را) بدون دادن دادی به ازای ستدی ترک
کند، «بی داد» از صحنه بدر رود، بیدادگر است.
10
داد
·
کریم هم در قرآنش بیداد و ظلم و ستم
را به همین معنی بکار می برد:
·
به زعم کریم، خدا به بندگان نعمات بیشمار
داده است. (داد)
·
اگر کسی «شکر خدا را به جای
نیاورد»، به خدا داد درخور ندهد، بی داد از بازار مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد با
خدا بیرون رود، بی دادگر است.
·
حالا می بینیم که بدون دیالک تیک ـ
خواه دیالک تیک ایدئالیستی هگل و خواه دیالک تیک ماتریالیستی مارکس و انگلس ـ نمی
توان قرآن کریم و مجید و سکینه و زینب را بدرستی درک کرد.
11
داد
·
وقتی فردوسی و فرزند برومندش سیاوش
کسرائی از دادخواهی توده سخن می گویند، منظور شان پس ستاندن ستدی است که بی داد
مانده است.
·
حاصل کار توده را طبقه حاکمه ستانده
است و به ازای آن، داد درخور نداده است.
·
توده دست به قیام زده است و برای
واپس ستاندن داد خود به دربار شاه رفته است.
·
شاه اگر دادگر باشد، به ازای ستدش،
داد درخور می دهد.
12
داد
·
اکنون می توان سؤال خود را تکرار
کرد:
·
منظور دکتر محیط و مدعیان دیگر از
عدالت و عدل و داد چیست؟
·
دکتر محیط و مدعاین دیگر، داد بی
ستد درخور مانده ی توده را به چه ترفندی می خواهند بدهند؟
·
البته اگر می خواهند بدهند.
·
به زبان همان کارل مارکس که دکتر
محیط به دفاع از دیدگاه های کذائی اش برخاسته، اضافه ارزش چپاول شده توده های مولد
و زحمتکش توسط اعضا و اجامر طبقه حاکمه را چگونه می خواهند به توده واپس دهند؟
13
داد
·
ترامپ با همه زوری که زده شده، حاضر
شده در حرف فقط 25 میلیون دلار به دانش جویان غارت شده پس دهد.
·
یعنی نصف مبلغ چپاول شده را.
·
کی جرئت آن را دارد که کوسه رفسنجان
را، سید علی خراسان را، آیات عظام عردبیل و هر دنبیل را، بابک زنجان را و هزاران اژدهای
دیگر را به دادگاه کشد و نصف مبالغ نجومی را واپس گیرد؟
14
داد
·
شهبانور فرح می گوید:
·
سی سال قبل سی میلیون دلار ناقابل
با خود به فرنگ آورده است.
·
شاه و شهبانو که سی میلیون دلار را
با عرق جبین خود در نیاورده اند.
·
حتی کوسه و سید علی و موسوی زورشان
نرسیده واپس گیرند و جلوی اجامر درنده خود بیندازند تا کله قند خرند و زنان و دختران
مردم را صیغه کنند و کیف خر کنند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر