۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

علم (2)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان 
شین میم شین

9
·        پژوهش گذار از یک فرم حرکت واقعیت عینی به فرم دیگر حرکت آن، به پیدایش «علوم سرحدی» و یا «علوم گذاری»  منجر شده است:
·        مثلا بیوشیمی، بیوفیزیک، شیمی فیزیکی.

10
·        روند تمایز علوم اما آنها را هرچه قوی تر به هم پیوند می دهد و به انتگراسیون (همپیوندی) دانش منجر می شود.

11

·        علومی از قبیل فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، ریاضیات و یا سیبرنتیک برای انتگراسیون دانش اهمیت بزرگی دارند.

12
·        برای اینکه نتایج این علوم، خصلت عام دارند و شامل حال کلیه فرم های حرکت ماده می شوند.

الف


·        علم مدرن پدیده فوق العاده بغرنج و چند لایه ای است.



ب

·        علم مدرن فرم خاص شعور اجتماعی است.



پ


·        علم مدرن حلقه خاصی در تقسیم اجتماعی کار است.



ت

·        علم مدرن یک نهاد اجتماعی است.



ث


·        علم مدرن نیروی مولده بیواسطه جامعه است.



ج


·        علم مدرن مبنای نظری (تئوریکی) اداره جامعه است.

13
·        علم ـ بمثابه سیستمی از معارف ـ  در وهله اول، در فرم پدیده های فکری (مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره) وجود دارد.

14
·        از آنجا که تولید ایده ها ـ همانند تولید مادی ـ یک روند اجتماعی است، علم بمثابه بخشی از حیات معنوی جامعه، بمثابه فرم خاصی از شعور اجتماعی محسوب می شود.

15
·        شناخت علمی اما با روند کار تماماجتماعی همبستر است.

16
·        علم که از آغاز بطور با واسطه، جزو کردوکار عملی تولید بوده است، به دنبال تقسیم اجتماعی کار به کار عمدتا جسمی  و کار عمدتا روحی، به عرصه خاصی از تقسیم اجتماعی کار بدل شده است.

17
·        این عرصه کار اجتماعی تعداد بسیار و روز افزونی از مؤسسات علمی، سازمان های علمی و روابط اجتماعی را در بر می گیرد.

18
·        علم مدرن، نه فقط بمثابه فرمی از شعور اجتماعی وجود دارد، بلکه علاوه بر آن، از وجود مادی در جامعه برخوردار است.

19
·        اجتماعی کردن علم سبب می شود که آن به نهاد اجتماعی مهمی بدل گردد و مخارج هنگفتی برای حفظ و توسعه خویش لازم داشته باشد.

20
·        علم مدرن ـ بطور کلی ـ تنها در رابطه با فونکسیون اجتماعی اش قابل درک است.

الف
·        علم برای علم نیست.
·        (هدف شناخت علمی، خود شناخت علمی نیست.)

ب
·        شناخت علمی بنا بر حوایج تولید و زندگی عملی پدید آمده  و خادم تسلط روز افزون انسان ها بر محیط زیست طبیعی و اجتماعی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر