پروفسور دکتر
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه
شین میم شین
عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه
19
·
عام به دو نوع متفاوت زیر تقسیم بندی می شود:
الف
عام مجرد
(انتزاعی)
·
عام مجرد به عامی اطلاق می شود که صرفا بر اساس مقایسه خواص
مشترک گروهی از منفردها حاصل می آید و از این رو نباید حتما بیانگرماهیت منفرد
باشد.
·
عام مجرد تنها بخشی و یا جنبه ای از منفرد است.
مثال
·
انسان که نتیجه تجرید همه انسان ها ست.
ب
عام مشخص (کنکرت)
1
·
اگرمنفرد، نه فقط با توجه به جوانب مشترک، بلکه در
سیستمی از روابط با منفردهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد و وجه مشترک روابط آن با
منفردهای دیگر کشف شود، ما به عام مشخص دست می یابیم.
2
·
عام مشخص کلیه روابط مشترک و ثابت همه منفرد های گروه
معینی را شامل می شود و بنابرین بیانگر قانونمندی ها و ماهیت منفردها ست.
3
مثال
·
خاصیت مشترک همه کارگرها (فقدان مالکیت بر وسایل تولید)
موجب آن می شود که طبقه کارگر در روابط مشخصی با طبقه سرمایه داران (خریداران
نیروی کار کارگران) قرار گیرند.
4
·
این رابطه عام مشخص همه کارگران و در عین حال بیانگر
تضاد اصلی و قانونمندی بنیادی جامعه سرمایه داری است که در طبقه کارگر، گورکن
قانونمند خود را بوجود می آورد.
20
·
گذار از منفرد به عام مجرد و از عام مجرد به عام مشخص (گذار
از نرگس و نادر و غیره به انسان و از انسان به طبقه کارگر و یا طبقه بورژوازی) مسائل
معرفتی ـ نظری (مسائل مربوط به تئوری شناخت) و متدئولوژیکی بغرج زیر را مطرح می سازد:
الف
·
مثلا مسأله استنتاج را.
ب
·
مسأله تصدیق (تصدیق پس از آزمایش و بررسی) قوانین عام و
امثالهم را که فلسفه معاصر بورژوائی بارها و بارها برای استنتاجات اگنوستیسیستی
خود به خدمت می گیرد.
21
·
راه صحیح حل این مسائل عبارت است از برسمیت شناسی پراتیک،
به عنوان محک قابل اعتماد برای تعیین صحت و سقم شناخت.
·
مراجعه کنید به استنتاج، تصدیق، تئوری، پراتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
22
·
چون عام نه در خود، بلکه در منفرد وجود دارد، پس شناخت
آن نیز از طریق شناخت منفرد می تواند امکان پذیر گردد.
23
·
شناخت بشری ـ بلحاظ تاریخی ـ با شناخت منفرد آغاز می شود
و با مقایسه خواص و روابط مشترک اشیاء به مفاهیم با درجات دمبدم بالاتری از عامیت
فرامی رود.
24
·
گذار از شناخت منفرد به عام ماهیتا بواسطه کار عملی فعال
تحقق می یابد.
25
·
به قول مارکس و انگلس:
الف
·
«انسان ها ـ همانند
جانوران ـ با خوردن و آشامیدن و غیره به زندگی آغاز می کنند و نه با رابطه برقرار
کردن.
ب
·
انسان ها با فعال بودن و با توسل به کار، اشیاء مشخصی را
برای رفع حوایج خود تحت اختیار خود در می آورند.
·
به عبارت دیگرانسان ها با تولید آغاز به زندگی می کنند.
پ
·
با تکرار این روند، خواص و خصایص اشیاء نامبرده (اشیائی
که برای رفع حوایج انسان ها مفید واقع می شوند) مغز انسان ها را تحت تأثیر خود
قرار می دهند.
ت
·
انسان ها همانند جانوران یاد می گیرند تا بطور تجربی،
اشیاء مفید موجود در پیرامون خود را از اشیاء دیگر تمیز دهند.
ث
·
در مرحله مشخصی از تکامل (آنگاه که حوایج و کار لازم
برای رفع حوایج، بیشتر و بهتر شده اند) اشیاء مفید که در سایه تجربه مکرر از اشیاء
دیگر تمیز داده شده اند، جامه زبانی (جامه کلامی) در بر می کنند (نامگذاری می شوند.)
ج
·
اما این نامگذاری زبانی از شکلگیری تصوری حکایت می کند
که نتیجه تأیید و تصدیق تجربی مکرر بوده است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»،
جلد 19، ص 362)
26
·
درک درست رابطه دیالک تیکی منفرد و عام برای علوم مختلف
از اهمیت خاصی برخوردار است.
27
·
هرعلمی می کوشد از شناخت پدیده ها، حوادث و خواص منفرد
به فرمولبندی کردن قوانین عام نایل آید، که شالوده پدیده ها و روندهای یادشده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر