۱۳۹۵ مهر ۲۶, دوشنبه

عام (9)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین 

عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی 
ادامه

19  
·        عام به دو نوع متفاوت زیر تقسیم بندی می شود:

الف

عام مجرد (انتزاعی)

·        عام مجرد به عامی اطلاق می شود که صرفا بر اساس مقایسه خواص مشترک گروهی از منفردها حاصل می آید و از این رو نباید حتما بیانگرماهیت منفرد باشد.
·        عام مجرد تنها بخشی و یا جنبه ای از منفرد است.

مثال

·        انسان که نتیجه تجرید همه انسان ها ست.

ب

عام مشخص (کنکرت)

1
·        اگرمنفرد، نه فقط با توجه به جوانب مشترک، بلکه در سیستمی از روابط با منفردهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد و وجه مشترک روابط آن با منفردهای دیگر کشف شود، ما به عام مشخص دست می یابیم.

2
·        عام مشخص کلیه روابط مشترک و ثابت همه منفرد های گروه معینی را شامل می شود و بنابرین بیانگر قانونمندی ها و ماهیت منفردها ست.

3
مثال

·        خاصیت مشترک همه کارگرها (فقدان مالکیت بر وسایل تولید) موجب آن می شود که طبقه کارگر در روابط مشخصی با طبقه سرمایه داران (خریداران نیروی کار کارگران) قرار گیرند.

4
·        این رابطه عام مشخص همه کارگران و در عین حال بیانگر تضاد اصلی و قانونمندی بنیادی جامعه سرمایه داری است که در طبقه کارگر، گورکن قانونمند خود را بوجود می آورد.  

20
·        گذار از منفرد به عام مجرد و از عام مجرد به عام مشخص (گذار از نرگس و نادر و غیره به انسان و از انسان به طبقه کارگر و یا طبقه بورژوازی) مسائل معرفتی ـ نظری (مسائل مربوط به تئوری شناخت)  و متدئولوژیکی بغرج زیر را مطرح می سازد:

الف

·        مثلا مسأله استنتاج را.



ب

·        مسأله تصدیق (تصدیق پس از آزمایش و بررسی) قوانین عام و امثالهم را که فلسفه معاصر بورژوائی بارها و بارها برای استنتاجات اگنوستیسیستی خود به خدمت می گیرد.

21
·        راه صحیح حل این مسائل عبارت است از برسمیت شناسی پراتیک، به عنوان محک قابل اعتماد برای تعیین صحت و سقم شناخت.


·        مراجعه کنید به استنتاج، تصدیق، تئوری، پراتیک  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

22
·        چون عام نه در خود، بلکه در منفرد وجود دارد، پس شناخت آن نیز از طریق شناخت منفرد می تواند امکان پذیر گردد.

23
·        شناخت بشری ـ بلحاظ تاریخی ـ با شناخت منفرد آغاز می شود و با مقایسه خواص و روابط مشترک اشیاء به مفاهیم با درجات دمبدم بالاتری از عامیت فرامی رود.

24
·        گذار از شناخت منفرد به عام ماهیتا بواسطه کار عملی فعال تحقق می یابد.

25
·        به قول مارکس و انگلس:

الف

·        «انسان ها ـ همانند جانوران ـ با خوردن و آشامیدن و غیره به زندگی آغاز می کنند و نه با رابطه برقرار کردن.



ب

·        انسان ها با فعال بودن و با توسل به کار، اشیاء مشخصی را برای رفع حوایج خود تحت اختیار خود در می آورند.

·        به عبارت دیگرانسان ها با تولید آغاز به زندگی می کنند.



پ

·        با تکرار این روند، خواص و خصایص اشیاء نامبرده (اشیائی که برای رفع حوایج انسان ها مفید واقع می شوند) مغز انسان ها را تحت تأثیر خود قرار می دهند.



ت

·        انسان ها همانند جانوران یاد می گیرند تا بطور تجربی، اشیاء مفید موجود در پیرامون خود را از اشیاء دیگر تمیز دهند.



ث

·        در مرحله مشخصی از تکامل (آنگاه که حوایج و کار لازم برای رفع حوایج، بیشتر و بهتر شده اند) اشیاء مفید که در سایه تجربه مکرر از اشیاء دیگر تمیز داده شده اند، جامه زبانی (جامه کلامی)  در بر می کنند (نامگذاری می شوند.)



ج

·        اما این نامگذاری زبانی از شکلگیری تصوری حکایت می کند که نتیجه تأیید و تصدیق تجربی مکرر بوده است.»

·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 19، ص 362)

26
·        درک درست رابطه دیالک تیکی منفرد و عام برای علوم مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.

27
·        هرعلمی می کوشد از شناخت پدیده ها، حوادث و خواص منفرد به فرمولبندی کردن قوانین عام نایل آید، که شالوده پدیده ها و روندهای یادشده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر