پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان
شین
میم شین
ب
عام
در پوتاگوریسم
پوتاگوراس فون ساموس (570 ق. م)
فیلسوف آنتیک
یونان باستان کلاسیک
مؤسس جنبش مذهبی ـ فلسفی مهم
در چهل سالگی
به ایتالیا مهاجرت کرد
و پس از تأسیس مکتب خود به فعالیت سایسی پرداخت.
از پیشاهنگان فلسفه یونان، ریاضیات و علوم طبیعی
·
طرفداران طبیعتفلسفه به عام در جامه منفرد و مشخص، وجود
مستقل قائل بودند، ولی پوتاگوریست ها بر آن بودند که عام بطور مجرد، روحی و به
صورت اعداد و روابط ریاضی وجود دارد.
·
پوتاگوریست ها خیال می کردند که اعداد ماهیت کلیه اشیاء
را تعیین می کنند، اشیاء منفرد را تحت سلطه خود دارند و چند و چون آنها را معین می
سازند.
·
آنها عام را به صورت جوهری مستقل ولی مجزا از اشیاء مشخص
و محسوس می پنداشتند.
پ
عام
درمکتب الئات ها
پارمنیدس اهل الئا (540 ـ 483 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان
سنوفانس
(مؤسس مکتب الئات)
مؤسس تئوری شناخت
او وجود مادی تجزیه
ناپذیر، ابدی و تغییرناپذیر را به عنوان جوهر حقیقی قلمداد می کرد و تنوع پدیده ها
را به عنوان سراب محض می دانست.
·
بدین طریق در تفکر رایج آن زمان، برای عام ـ چه به عنوان
جوهر مادی ازلی و چه به مثابه جوهر روحی ازلی ـ در جوار منفرد تا مدت های مدیدی وجود
قائل می شدند، تا اینکه طرفداران مکتب الئات، عام را به مثابه وجود محض تغییر ناپذیر
اعلام کردند.
·
(مکتب فلسفی الئات را سنوفانس 500 سال قبل
از میلاد مسیح در ایتالیای جنوبی پایه گذاری کرده بود. مترجم)
·
الئات ها بر آن بودند که عام تنها واقعیت موجود است و
همه منفردهای متغیر تجلی ئی از آنند.
ت
عام
درمکتب
افلاطون
افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سقراط
·
به نظر افلاطون نیز یگانه جهان واقعی، جهان ایده های عام
بود و اشیاء منفرد فانی، تجلی و سایه آن محسوب می شدند.
·
او بر آن بود که منفرد از جوهری بی فرم، نامعین و
نامحدود پدید می آید و بکمک قواعد ریاضی حد و مرزی برای خود می کشد و بنا بر ایده
های عام، هدف و مقصدی برای خود برمی گزیند.
·
عام به صورت ایده های نامتغیر و ابدی نسبت به منفرد نقش
تعیین کننده به عهده دارد، ماهیت منفرد را تشکیل می دهد و منفرد صرفا در سایه سهیم بودن در عام است که می
تواند وجود داشته باشد.
ث
عام
درمکتب ارسطو
ارسطو (384 ـ 332 ق. م.)
ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار
داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (ارغنون)
(که بعد از مرگ او
به آثار او اضافه می شود.)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی
·
ارسطو نظریه افلاطون را مورد انتقاد قرار داد.
·
او بر آن بود که ایده های عام که ماهیت اشیاء منفرد را
تشکیل می دهند، نمی توانند گسیخته و مجزا از اشیاء منفرد وجود داشته باشند.
·
ایده های عام در روند تفکر از اشیاء منفرد تجرید (انتزاع)
می شوند.
·
عام تنها در روند شناخت است که نسبت به منفرد نقش ثانوی
(و نه تعیین کننده) به عهده می گیرد، و گرنه منفرد ـ به عنوان ماهیت عام ـ باعث و
موجب پیدایش آن است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر