پروفسور دکتر
گونتر کروبر
برگردان
شین
میم شین
عام
در ماتریالیسم
دیالک تیکی
ادامه
28
·
برای عمل سیاسی نیز در نظرگرفتن رابطه متقابل منفرد و
عام اهمیت فوق العاده ای کسب می کند:
1
دگماتیسم
1
·
تفکر دگماتیستی به مطلق کردن عام دست می زند.
2
·
عدم توجه به منفرد و خاص و انکار اهمیت آنها مانع آن می
شود که شرایط مشخص در چند و چون خاص شان مورد بررسی قرار گیرند.
3
·
برخی از دگماتیست های مدعی مارکسیسم می کوشند، مسئله ی گذار
از سرمایه داری به سوسیالیسم در کشورهای مختلف با ویژگی های ملی و سنن تاریخی
متفاوت و غیره را براساس الگوی واحدی عملی سازند.
4
·
این امرموجب ارتکاب اشتباهات وخیم سیاسی، ایزوله کردن
طبقه کارگر از اقشار و طبقات زحمتکش دیگر می شود.
2
اپورتویسم
·
اپورتونیسم ـ درست برعکس دگماتیسم ـ به انکار نقش عام
مبادرت می ورزد و سعی می کند عمل خود را براساس فاکت های منفرد مشخص سیاسی و
اقتصادی سر و سامان دهد.
·
این امر سبب بی پرنسیپی می شود و اجرای سیاست مبتنی بر عام
را ناممکن می سازد.
3
رویزیونیسم
·
رویزیونیسم ـ به همان سان ـ منکر وجود قانونمندی های عام
تحول اجتماعی و بویژه قانونمندی های عام گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم می شود
و ویژگی های ملی را مطلق می کند.
4
رابطه فلسفه
با علم
1
·
یکی از حالات خاص و مهم رابطه میان منفرد و عام عبارت
است از رابطه فلسفه با علوم منفرد.
2
·
فلسفه در مقابل علوم منفرد، عام محسوب می شود.
3
·
شناخت فلسفی نه در جوار علوم منفرد و نه بر فراز آنها،
بلکه در پرتو تجرید (انتزاع) از این علوم منفرد حاصل می آید.
4
·
در هر کدام از علوم منفرد نیز عناصر فلسفی عام وجود
دارند.
5
·
علوم منفرد فلسفه ستیز ـ به قول مارکس و انگلس ـ نمی
توانند خود را از دست فلسفه نجات دهند و سرانجام به نحوی از انحاء به منجلاب پوزیتیویسم
و سپس از آنجا ـ در تحلیل نهائی ـ به باتلاق عرفان و خرافات سقوط می کنند.
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»،
جلد 20، ص 346)
·
مراجعه کنید به خاص، منفرد در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر