۱۳۹۵ مهر ۲۷, سه‌شنبه

عام (10) (بخش آخر)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

عام
در ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه

28
·        برای عمل سیاسی نیز در نظرگرفتن رابطه متقابل منفرد و عام اهمیت فوق العاده ای کسب می کند:

1
دگماتیسم

1
·        تفکر دگماتیستی به مطلق کردن عام دست می زند.

2
·        عدم توجه به منفرد و خاص و انکار اهمیت آنها مانع آن می شود که شرایط مشخص در چند و چون خاص شان مورد بررسی قرار گیرند.

3
·        برخی از دگماتیست های مدعی مارکسیسم می کوشند، مسئله ی گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در کشورهای مختلف با ویژگی های ملی و سنن تاریخی متفاوت و غیره را براساس الگوی واحدی عملی سازند.

4
·        این امرموجب ارتکاب اشتباهات وخیم سیاسی، ایزوله کردن طبقه کارگر از اقشار و طبقات زحمتکش دیگر می شود.

2
اپورتویسم

·        اپورتونیسم ـ درست برعکس دگماتیسم ـ به انکار نقش عام مبادرت می ورزد و سعی می کند عمل خود را براساس فاکت های منفرد مشخص سیاسی و اقتصادی سر و سامان دهد.
·        این امر سبب بی پرنسیپی می شود و اجرای سیاست مبتنی بر عام را ناممکن می سازد.

3
رویزیونیسم

·        رویزیونیسم ـ به همان سان ـ منکر وجود قانونمندی های عام تحول اجتماعی و بویژه قانونمندی های عام گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم می شود و ویژگی های ملی را مطلق می کند.

4
رابطه فلسفه با علم

1
·        یکی از حالات خاص و مهم رابطه میان منفرد و عام عبارت است از رابطه فلسفه با علوم منفرد.

2
·        فلسفه در مقابل علوم منفرد، عام محسوب می شود.

3
·        شناخت فلسفی نه در جوار علوم منفرد و نه بر فراز آنها، بلکه در پرتو تجرید (انتزاع) از این علوم منفرد حاصل می آید.

4
·        در هر کدام از علوم منفرد نیز عناصر فلسفی عام وجود دارند.

5
·        علوم منفرد فلسفه ستیز ـ به قول مارکس و انگلس ـ نمی توانند خود را از دست فلسفه نجات دهند و سرانجام به نحوی از انحاء به منجلاب پوزیتیویسم و سپس از آنجا ـ در تحلیل نهائی ـ به باتلاق عرفان و خرافات سقوط می کنند.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 346)

·        مراجعه کنید به خاص، منفرد  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر