فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر
کارل هاینتس بروان 
برگردان شین
میم شین
پیشکش به 
هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ )
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
بخش سوم 
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر
24
·       
زندگی در خصوصیت (فرم خصوصی)  بورژوائی، بالضروره (جبرا) به تقلیل حوایج
انسانی به حوایج حسی ـ حیاتی منجر می شود.
25
·       
روانکاوی ـ از این لحاظ ـ جنبه
رئالی (واقعی) را مطرح می سازد.
·       
روانکاوی اما این جنبه معتبر در
فرم خصوصی بورژوائی را به مثابه جنبه انسانی عام جا می زند.    
26
·       
به همان میزان که کارگران منفرد
بخواهند از این فرم خصوصی بورژوائی و از میدان عمل موجود مرتبط بدان پا فراتر نهند
و همراه با دیگر کارگران و یا همطبقه های مشابه بر مناسبات اجتماعی و بویژه بر
ترکیب قوای سیاسی تأثیر گذارند، به همان میزان نیز با سرکوب بورژوائی و مراجع قدرت
بورژوائی مواجه می شوند.  
27
·       
در نتیجه، تضاد های روانی تشکیل می
شوند.
·       
برای حل این تضادها دو راه وجود
دارد:   
الف
·       
راه اول، حلاجی این تضاد های روانی
و ارائه راه رئالیستی برای بهبود شرایط زندگی خویش، تحت شرایط مشخص است.  
ب
·       
راه دوم، عبارت است از مقاومت در
مقابل این تضاد های روانی.
·       
در این صورت، سر و کله ترس پیدا می
شود و بر فرد مورد نظر چیره می شود.
·       
برای غلبه بر این ترس، می توان در
روند احساسی ـ عاطفی اکتیو به انکار امکانات شناخته شده برای بهبود شرایط خویش
پرداخت.
پ
·       
این مقاومت در مقابل تضاد های
روانی به معنی سرکوب مستمر حوایج خویش است.
28
·       
لنگر اندازی عمیق کشتی روانکاوی در
افکار عمومی کشورهای اصلی سرمایه داری، به این دلیل است که آن (روانکاوی)،
این  سرکوب حوایج، توسط مناسبات حاکمیت و
قدرت (طبقه حاکمه و هیئت حاکمه) را و روند های مقاومت روانی ناشی از آن را مطرح می
سازد.
29
·       
این روند های مقاومت در مقابل تضاد
های روانی، عملا ناخودآگاه اند و می توانند به همان اندازه استقلال کسب کنند که
روانکاوی در طرح فرا ـ من نمودار می سازد. 
 
·       
(فروید در متا پسیکولوژی اش، میان سه مرجع
تفاوت قایل می شود:  
·       
من
·       
آن
·       
فرا ـ من  
الف
آن 
·       
آن، مرجع غریزی تقریبا طبیعی
است.  
ب
·       
فرا ـ من (برتر از من)، مرجع مثلا
اخلاقی و یا وجدان انسانی است که حریف غریزه هوس و یا «آن» است.
·       
فروید به فرا ـ من نام سانسور می دهد.
·       
فرا ـ من در ایام طفولیت (تا 6
سالگی) تشکیل می شود که حاوی هنجارهای اخلاقی مکسوبه از محیط و بویژه از والدین
است که کودک از آن خود می کند. مترجم)    
30
·       
نا خود آگاهی اما بر خلاف ادعای
فروید و یونگ و لکان و غیره، نه چیزی فرا فردی موجود از قبل، بلکه نتیجه روند های
مقاومت فردی در مقابل تضاد های روانی کاملا معین است.  
31
·       
هیچ کدام از انواع مختلف روانکاوی،
علیرغم کلیه تشبثات در جهت نسبی سازی اجتماعی ـ تاریخی، تا کنون نتوانسته شرایط
اجتماعی مشخص این روند های مقاومت در مقابل تضاد های روانی را تعیین کند.   
32
·       
اصولا نمی تواند هم تعیین کند.
·       
برای اینکه طرح غریزه غیر تاریخی
روانکاوی مانع این طرز نگرش می شود.
33
·       
طرح غریزه روانکاوی و تئوری شخصیت
روانتحلیلی (روانکاوانه ی) مبتنی بر آن، از این رو، مانع درک اهمیت پیشرفت اجتماعی
ـ تاریخی نیز می گردد.
34
·       
در نتیجه، روانکاوی نهایتا به
انکار گرایشات ترقی در تاریخ جهان می رسد. 
35
·       
طرح غریزه روانکاوی، چه بسا روند
های شناخت عقلی (راسیونال) را نادیده می گیرد و به طرز یکسونگرانه ای عشق و احساس
و الهام را مورد تأکید اکید قرار می دهد و اغلب به عوض عرضه وضوح علمی به سر هم
بندی کردن اسطوره و غیره کمر می بندد.   
36
·       
همه این خصوصیات، روانکاوی را به
دلایل محتوائی به بخشی از اسطوره بحران امپریالیستی مبدل می سازند.  
پایان
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر