پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب دموکریت
دموکریت (460 ـ 371 ق.
م.)
فیلسوف
ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه
پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و
بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه
نماینده
ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را
متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به
ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط
اتم ها در فضای خالی وجود دارند.
·
به نظر دموکریت تحقق همه چیزها بنا بر ضرورتی صورت می گیرد.
·
به نظر دموکریت،
حرکت و پیوند اتم ها، بنا بر ضرورت (جبر) اجتناب ناپذیری صورت می گیرد و هیچ گونه تصادفی در آن دخیل نیست.
2
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب اپیکور
اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم
·
تعالیم اپیکور،
اما انحراف احتمالی اتم ها از مسیر سقوط آزاد و مستقیم را می پذیرد و به وجود عینی تصادف نیز اذعان می
کند.
3
مفهوم ضرورت
(جبر) در مکتب ارسطو
·
به نظر ارسطو،
ضرورت (جبر) و تصادف به یکسان در جهان مادی وجود
دارند.
·
اما از آنجا که بنظر او، ماده
بوسیله فرم ـ
و در آخرین تحلیل به اراده خدا، که عالی ترین فرم
بی نیاز از محتوا ست ـ تعیین می شود، مفهوم ضرورت (جبر) طبیعی ارسطوئی حاوی نطفه های طرز تفکر ایدئالیستی ـ عینی و
تله ئولوژیکی (غائی) است.
·
ضرورت (جبر) و تصادف در مکتب ارسطو
سرانجام در مرتبه ای پایین تر از مفهوم آماج رده
بندی می شوند.
·
مراجعه کنید به دیالک
تیک ضرورت و تصادف، آماج، تله ئولوژی، دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
4
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب تومیسم
·
درفلسفه کاتولیکی قرون وسطی،
موسوم به تومیسم، مفهوم ضرورت (جبر) جای
خود را به جزم (دگم) مشیت الهی می دهد.
5
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب لایب نیست
·
لایب نیتس نیز ضرورت (جبر) را در
آموزش هارمونی (هماهنگی) از قبل تعیین شده، به همان سان مورد توجه قرار می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر