پروفسور
دکتر گونتر هیدن
برگردان شین میم شین
توضیح
بورژوائی جامعه و انسان
بر
مبنای شرایط طبیعی
1
·
اگرچه هیچ تئوری اجتماع و
انسانی قادر به نادیده گرفتن شرایط طبیعی حیات
اجتماعی نیست، ولی هرگز نمی توان تنها بر مبنای شرایط
طبیعی، انسان، جامعه و تاریخ را درک
کرد و توضیح داد.
2
·
در فلسفه تاریخ و جامعه
شناسی بارها تلاش به عمل آمده تا برمبنای شرایط
طبیعی، ماهیت انسان و جامعه توضیح داده شود:
الف
آنتروپولوژی فلسفی
·
در آنتروپولوژی فلسفی
ویژگی ها و نیازهای انسانی به مثابه ویژگی ها و نیازهای طبیعی در نظر گرفته می
شوند و نه به مثابه ویژگی ها و نیازهای تاریخی.
·
مراجعه کنید به آنتروپولوژی
و انتروپولوژیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
سوسیال
ـ داروینیسم
·
در سوسیال ـ داروینیسم
پدیده های بیولوژیکی جهان جانوران با تفسیر یکجانبه بر انسان و جامعه بشری انتقال داده
می شوند.
·
مراجعه کنید به سوسیال ـ
داروینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پ
تئوری نژادی
·
در تئوری نژادی ـ به مثابه ارتجاعی ترین گرایش ـ به ارزیابی انسان و جامعه بر مبنای خواص طبیعی ـ بیولوژیکی
پرداخته می شود.
·
مراجعه کنید به تئوری نژادی
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
مکتب جغرافیائی
·
در مکتب جغرافیائی،
شرایط طبیعی خارجی تا درجه شرایط فاکتور تعیین
کننده ی توسعه اجتماعی ارتقا داده می شوند.
·
مراجعه کنید به مکتب
جغرافیائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ث
ژئوپولیتیک
·
در ژئوپولیتیک ـ حتی
ـ مسئولیت سیاست گسترش طلبانه امپریالیستی به گردن عوامل
جغرافیائی انداخته می شود.
·
مراجعه کنید به ژئوپولیتیک
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ج
تئوری
های جمعیت
·
در تئوری های جمعیت،
انسان و جامعه بنا بر تراکم و افزایش جمعیت توضیح داده می شود.
·
مراجعه کنید به آموزش جمعیت
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
همه این نظریات، اقدامات و
تشبثات یاوه و بی پایه بودن خود را نشان داده اند.
4
·
ماتریالیسم تاریخی جایگاه و نقش شرایط
طبیعی حیات جامعه را نشان داده و ثابت کرده که خودویژگی حیات اجتماعی را نمی توان در شرایط طبیعی جستجو کرد.
5
·
به قول مارکس، «انسان
را می توانید بنا بر شعور، بنا بر مذهب،
بنا بر هر چه که دل تان می خواهد، از حیوان متمایز سازید.
·
خود انسان ها نیز به محض اینکه شروع به تولید مواد غذائی می کنند، به تمییز (متمایز سازی) خود از جانوران آغاز می کنند و این گام آنها بوسیله
سازمان جسمی آنها مشروط می شود.
·
انسانها با تولید مواد
غذائی خود ـ بطور غیر مستقیم ـ حیات مادی
خود را تولید می کنند.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»،
جلد 3، ص 21)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر