پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری:
قسمت
دوم
جامعه
شناسی در فرانسه
پیشکش به
پرویز حکمتجو
(
۱۳۰۷ ـ ۱۳۵۳)
داوید امیل دورکهایم
آوانگاری
فرانسوی
(1858
ـ 1917)
جامعه
شناس بزرگ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم
1
·
علاوه بر این جریانات مخالف
دورکهایم، دو مکتب سوسیولوژیکی دیگر هم وجود دارند که مستقل از موضع دورکهایم
تشکیل شده اند:
الف
·
مکتب بیولوژیکی جامعه شناسی
ب
·
مکتب کاتولیکی جامعه شناسی
2
·
مکتب بیولوژیکی جامعه شناسی، توسط
اسپیناز (1844 ـ 1922) تأسیس می شود و توسط افراد زیر ادامه حیات می دهد:
الف
ورمز (1867 ـ 1926)
·
«ارگانیسم جامعه» (1896)
ب
فوئیله (1838 ـ 1912)
·
«اوولوسیون اندیشه قدرت» (1890)
پ
ماکس ولر (1867 ـ 1916)
بلژیک
·
«راجع به جامعه شناسی، یادداشت ها و خاطرات» (1906)
ت
گریف (1842 ـ 1924)
بلژیک
·
«ساختار عام جامعه شناسی» (1908)
3
·
مکتب کاتولیکی جامعه شناسی به له
پلی (1806 ـ 1882) و زحمات انتشاراتی او برمی گیردد.
·
این مکتب توسط شاگردان له پلی توسعه
یافته است که به شرح زیر بوده اند:
الف
·
له پونگ (1854 ـ 1936)
ب
·
دشا (1872 ـ 1938)
پ
·
ویلبوا (1874 ـ 1952)
4
·
یکی از افراد این گروه در اواخر
سال های 20 قرن بیستم به انتقاد خاصی از جامعه شناسی مذهب دورکهایم می پردازد و از
«قاطی کردن پژوهش تجربی با تحلیل متافیزیکی» توسط دورکهایم انتقاد می کند:
·
بورا (1865 ـ 1923)، «جامعه شناسی اخلاق»
(1929)
5
·
خط دورکهایم ـ قبل از همه ـ توسط مارسل
ماوس ادامه می یابد.
·
مارسل ماوس پس از رحلت دورکهایم،
انتشار مجله «سالنامه جامعه شناسی» را به عهده می گیرد.
·
مارسل ماوس در پژوهش اتنولوژیکی،
تخصص کسب می کند و با انتشار اثری تحت عنوان «هدیه. فرم و طرز مبادله در جوامع بدوی»
(1923 ـ 1924) (معروف به آنتروپولوژی مارسل ماوس) به تئوریسین صاحننظر در این زمینه
بدل می شود.
6
·
افراد زیر جزو گروه «سالنامه جامعه
شناسی» بوده اند:
الف
پل فاکونه
پروفسور جامعه شناسی در سوربون
(که قبلا کرسی تدریس دورکهایم بوده است.)
·
«مسئولیت» (1920)
ب
دی وی
·
«اتنولوژی» (1922)
پ
گارنه
·
«فلسفه چین» (1934)
ت
بلوندل
·
«وجدان مربید» (1914)
ث
بوگی
·
«مقالاتی راجع به سیستم کاست ها» (1908)
7
·
در این زمینه باید بویژه از هالب
وکس (1877 ـ 1945) نام برد که از طرفداران مکتب دورکهایم بود، ولی به «دگماتیک تنگ
استاد تن در نمی داد.»
·
(آرمان کویلیر، «درسنامه جامعه شناسی» (1950)،
ص 38 )
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر