پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
·
شرط (قید) به واقعیت امر عینی ئی اطلاق می شود که حاوی خواص زیر
باشد:
الف
·
وجود واقعیت امر دیگری وابسته
به وجود آن باشد.
ب
·
و یا وجود آن، وجود واقعیت امر
دیگری را به دنبال آورد.
مراجعه کنید
به واقعیت امر، حقیقت امر در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
2
·
شرط، به انعکاس فکری واقعیت امری
در فرم حکمی اطلاق می شود که حاوی خواص زیر باشد:
الف
·
اعتبار حکم دیگری وابسته به
اعتبار آن باشد.
ب
·
و یا اعتبار آن، اعتبار حکم
دیگری را به دنبال آورد.
·
مراجعه کنید به حکم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
آنچه وابسته به قید و شرط است و
یا بوسیله قید و شرط تعیین می شود، مقید و یا مشروط نامیده می شود.
4
·
در واقعیت عینی، هیچ پدیده ای
وجود ندارد که بواسطه پدیده دیگری مشروط نشود و خود، به نوبه خود، قید و شرط پدیده
دیگری نباشد.
5
·
اشتراط (مشروطیت) عام پدیده ها ناشی از
عوامل زیر است:
الف
·
اشتراط ناشی از پیوند
یونیورسال (فراگیر، عام) جهان مادی است.
ب
·
اشتراط ناشی از حرکت
بمثابه فرم وجودی ماده است.
6
·
مفهوم شرط با مفهوم علت یکی نیست.
7
·
در تاریخ فلسفه دو نظر ماهیتا
متضاد در باره رابطه علت و شرط وجود دارد:
الف
شرط در فلسفه افلاطون
افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سقراط
·
نظر اول، شرط وعلت را بطور مطلق از هم جدا می سازد:
·
بنا بر این نظر، شرط نمی تواند علت باشد، علت هم نمی
تواند شرط باشد.
·
یک همچو مرزبندی مطلق میان شرط وعلت را در فلسفه افلاطون می یابیم:
1
·
بنظر افلاطون، تنها ایده ها، روح وعقل می توانند علت باشند.
·
مراجعه کنید به روح، عقل در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
2
·
بنظر افلاطون، شرط همواره از چیزهای مادی تشکیل
می یابد.
ب
شرط
در ماتریالیسم مکانیکی
و
در شرط گرائی
·
نظردوم که شرط و علت را یکی محسوب می دارد، به صورت دو
گرایش متفاوت خودنمائی می کند:
1
ماتریالیسم مکانیکی
پل هنری تیری د هولباخ (1723 ـ 1789)
از متفکران
رادیکال قرن هجدهم
از همکاران دید رو و دآلمبر
از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست
·
گرایش اول را ماتریالیسم مکانیکی در قرون هفدهم و هجدهم نمایندگی می
کند:
·
ماتریالیسم مکانیکی شرط را تا درجه علت تقلیل می دهد و در طبیعت
«جز زنجیر بی پایان علی» چیزی نمی بیند.
·
(هولباخ)
·
مراجعه کنید به دترمینیسم
(تعین مندی گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
شرطگرائی
(کندیسیونالیسم)
·
گرایش دوم را شرطگرائی نمایندگی می کند:
·
شرط گرائی ـ درست برعکس ماتریالیسم مکانیکی ـ علت را به
درجه شرط تقلیل می دهد:
·
شرطگرائی به انکار وجود عینی علت می پردازد و تنها وجود
مجموعه ای از شروط را برسمیت می شناسد که حاوی ارزش یکسانی اند و تفاوتی با هم
ندارند.
8
شرط
و علت در ماتریالیسم دیالک تیکی
کارل مارکس (1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)
·
ماتریالیسم دیالک تیکی، علیت را بمثابه یک گشتاور تأثیر متقابل یونیورسال (عام،
فراگیر) تلقی می کند و بدین طریق هر دو نظر
افراطی فوق الذکر در باره رابطه شرط و علت را نفی می کند:
الف
·
ماتریالیسم دیالک تیکی هم جدا
کردن مطلق شرط و علت
از یکدیگر را باطل می داند.
ب
·
هم یکی انگاشتن شرط و علت را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر