ویرایش و
تحلیل از
یدالله
سلطانپور
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
معنی تحت اللفظی:
·
از عزای تو خشم امت جوشید و رهبر
در غیاب تو جامه سیاه پوشید.
1
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
اصطلاح ایرئالیستی ـ ایراسیونالیستی
«جوشش خشم» را شاعر فئودالیسم و فوندامنتالیسم به تقلید از اصطلاح رئالیستی ـ راسیونالیستی
«جوشش خون» به کار برده است.
·
این دال بر ایرئالیسم و ایراسیونالیسم
طرفداران فئودالیسم و فوندامنتالیسم است.
·
مؤسس ایراسیونالیسم، فیلسوف فاشیسم
ـ نیچه ـ بوده است.
·
چرا اصطلاح جوشش خون رئالیستی ـ راسیونالیستی
است، ولی اصطلاح جوشش خشم ایرئالیستی ـ ایراسیونالیستی
است؟
2
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
اصطلاح جوشش خون نتیجه تجرید تجارب
روزمره آدمیان است:
·
هر چیزی که فرم مایع داشته باشد، مثلا
آب، شیر و غیره حاوی دمای جوش است و پس از رسیدن به دمای خاص خود می جوشد.
·
یعنی تبخیر می شود.
·
این به معنی گذار از کیفیت مایع به
کیفیت بخار و گاز است.
·
خون هم فرم مایع دارد.
·
از این رو اصطلاح به جوش آمدن خون هم
رئالیستی است و هم راسیونالیستی است.
·
یعنی هم با تجربه زنده زندگی انطباق
دارد و هم با عقل و منطق بشری.
3
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
خشم اما حالتی پسیکولوژیکی است.
·
خشم چیزی غیرمادی است و به جوش آمدن
چیزهای غیرمادی، هم با تجربه بشری ناسازگار است، یعنی ایرئالیستی (مبتنی بر رئالیسم
ستیزی) است و هم با عقل بشری ناسازگار است، یعنی ایراسیونالیستی (مبتنی بر خردستیزی)
است.
4
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
شاعر فئودالیسم و فوندامنتالیسم در
این نوحه و مدیحه، از واژه فوندامنتالیستی امت استفاده می کند.
·
امت اما به چه معنی است؟
5
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
امت یعنی پیروان پیامبری.
·
امت برای فوندامنتالیسم، همان ارزش
مفهومی ـ ایده ئولوژیکی را دارد که نژاد برای فاشیسم دارد.
·
این اما به چه معنی و به چه نیتی
است؟
6
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
نیت هر دو ـ خواه فاشیسم و خواه فوندامنتالیسم
ـ از ترویج مفاهیم ایده ئولوژیکی نژاد و
امت، انکار ماهیت طبقاتی متفاوت و متضاد اعضای جامعه است.
·
اجامر فاشیست و فوندامنتالیست با این
ترفند ایده ئولوژیکی، میان ارباب و رعیت، کارگر و سرمایه دار، کنیز و کدبانو صلح سوبژکتیو،
کشکی و الکی برقرار می کنند و مبارزه میان طبقات اجتماعی را به مبارزه میان
نژادهای مختلف و یا به مبارزه میان امت های مختلف مبدل می سازند.
7
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
با ترویج راسیسم و امتیسم، کارگر
مسلمان خون کارگر بهائی را، مسیحی را، یهودی را می ریزد و یا کارگر سفید پوست تشنه
به خون کارگر سیاه پوست، زرد پوست و سرخ پوست می شود.
·
بدین طریق، زحمتکشان جامعه بشری به
دنبال نخود سیاه فرستاده می شوند و اعضای انگل طبقه حاکمه ـ فارغ از خشم توده ها و
در امان از مبارزات رهائی بخش ملی و اجتماعی ـ در ویلاهای مصفای خود می نشینند و
عیش و نوش می کنند و کیف خر می کنند.
·
فرق فاشیسم با فوندامنتالیسم در
نخود سیاه است:
·
نخود سیاه فاشیسم، نژاد کذائی و
نخود سیاه فوندامنتالیسم، امت کذائی است.
8
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
این نخودسیاه های راسیستی و
امتیستی، فاشیستی و فوندامنتالیستی برای طبقه حاکمه مائده ای است:
الف
·
به بهانه تئوری برتری نژادی می
توان دار و ندار بخشی از جمعیت کشور و یا حتی جهان را غصب و غارت کرد و خود این
بخش از مردم را به یوغ بردگی کشید و شیره جسم و جان شان را مکید و آخر سر اسکلت
شان را سوزاند و کود شیمیائی برای کشاورزی تهیه کرد.
ب
·
به بهانه برتری مذهبی، برتری
امتیستی، می توان دار و ندار هر دگر مذهب و هر دگر اندیش را غصب و غارت کرد و خودش
را شقه شقه کرد و در خاوران ها جلوی ددان درنده افکند و یا دربدر از یار و دیار
کرد و به گدائی در غربت واداشت.
9
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
ملت ایران در نهایت بی شرمی، به
امت عیران استحاله می یابد.
·
باور مذهبی بخشی از مردم عیران به
معیار معیارها بدل می شود.
·
بدین طریق و با این ترفند ایده
ئولوژیکی ـ فوندامنتالیستی تاریخ ملتی تحریف می شود و به صورت چیز تهوع آوری در می
آید.
10
خشم
امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید
·
اوج تملق و چاپلوسی شاعر فئودالیسم
و فوندامنتالیسم در مصراع دوم این بیت نوحه و مدیحه است:
·
بدین طریق با تیر واحدی چندین نشان
ایده ئولوژیکی زده می شود:
·
هم مرتضی مطهری تطهیر و تجلیل و ایدئالیزه
می شود و هم روح اله خمینی.
·
فرمالیسم فئودالی ـ فوندامنتالیستی
را در این بیت شعر به وضوح می توان شاهد بود:
·
شاعر از سیه پوشی خمینی برای ارج و
ارزش و اهمیت مرتضی مطهری، معیار می سازد و به خورد جماعت بی خبر از خرد و خرما می
دهد.
·
فرمالیسم از تسلیحات دیرین و دیر آشنای
عوامفریبان جهان است و امروزه رواج بی چون و چرا کسب کرده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر