۱۳۹۵ خرداد ۱۴, جمعه

سیری در جهان بینی محمود دولت آبادی (16)


تحلیلی از  
میم حجری

نون نوشتن
محمود دولت آبادی
  
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

  
دزدی

·        دزدی یکی از  مفاهیم معروف خاص و عام است که به علل ایده ئولوژیکی، نه فقط در ایران بلکه حتی در ممالک امپریالیستی تحریف شده است.

1
دزدی
 

·        در ترانه ای به زبان آلمانی که ضمنا به عنوان ترانه ای انتقادی ـ اجتماعی به خلایق قالب شده، شعار زیر مرتب تکرار می شود:
·        «همه چیز ـ فقط و فقط ـ  دزدیده شده است.»

·        خوب.
·        این تحریف مفهوم دزدی به به چه نیتی توسط اجامر طبقه حاکمه صورت می گیرد؟

2

دزدی

·        تکرار مکرر این شعار در فرم شعر و ترانه و آواز، سبب می شود که توده به منشاء ثروت کلان تلنبار شده در دست اعضای طبقه حاکمه پی نبرد و خیال کند که بورژوازی امپریالیستی دزد است و نه استثمارگر و نه استعمارگر.

·        حالا حتما حریفی خواهد پرسید:
·        خوب چه عیبی دارد که مردم، اعضای طبقه حاکمه را دزد تصور کنند؟

3
دزدی

·        برای پاسخ به این پرسش اعتراض آمیز حریف باید گفت:
·        این شعار به هزار دلیل عوامفریبانه است.

·        مثلا به این دلیل که دزدان عناصری از لومپن پرولتاریا هستند و نه اعضائی از طبقه حاکمه.
·        لومپن پرولتاریا یعنی بی خانمانان بی همه چیز جامعه.

·        یعنی تحتانی ترین لایه اجتماعی.
·        در حالیکه طبقه حاکمه فوقانی ترین طبقه اجتماعی است.

·        لومپن پرولتاریا در واقع، پرولتاریای تحت فشار ویرانگر طبقه حاکمه قرار گرفته و بی هست و نیست گشته است.
·        لومپن پرولتاریا سلب همه چیز مادی و روحی و فکری و فرهنگی گشته است.
·        لومپن پرولتاریا لایه اجتماعی سلب آدمیت، هویت، شخصیت، عزت و اعتبار شده است.
·        لومپن پرولتاریا لایه اجتماعی ترحم انگیز، تهوع انگیز، تعفن انگیز و تنفر انگیز است.

·        چرا و به چه دلیل؟ 

4
دزدی

·        لومپن پرولتاریا تجسم (جسمیت یابی)  دیالک تیکی از ترحم انگیزی و تنفر انگیزی است.
·        لومپن پرولتاریا ترحم انگیز است.
·        برای اینکه فاقد همه چیز است.
·        لومپن پرولتاریا بی همه چیز به معنی حقیقی کلمه است.
·        لومپن پرولتاریا بی همه چیز مادی و روحی و روانی است.
·        لومپن پرولتاریا زباله واره است.

5

دزدی

·        لومپن پرولتاریا از سوی دیگر تنفر انگیز است.
·        لومپن پرولتاریا درست به دلیل زباله وارگی تعفن انگیز، تهوع انگیز و تنفر انگیز است.

·        غلامحسین ساعدی (گوهر مراد) کتابی تحت عنوان «دندیل» نوشته است که ما متأسفانه هنوز نخوانده ایم، ولی در حسرت خواندنش بسر می بریم.
·        در این کتاب ـ بی شک ـ از وضع تهوع انگیز و تعفن آنگیز  فاحشه خانه معروف به دندیل  در مراغه گزارش داده می شود.

6
دزدی

·        فواحش (زنان و مردان خودفروش، تن فروش)، جاکشان، جاسوسان، قاچاقچیان، گدایان، ولگردان، لات ها، لاشخور ها، چاقو کشان و غیره نیز بسان دزدان از عناصر متعلق به لومپن پرولتاریا هستند.

·        این زباله های جامعه طبقاتی ـ همه از دم ـ تجسم دیالک تیکی از ترحم انگیزی و تنفر انگیزی اند.
·        برای اینکه این جماعت نه شعور دارند و نه شخصیت.
·        نه عزت انسانی دارند و نه آبروی انسانی
·        نه اتیک (اخلاق) فردی، مذهبی و اجتماعی دارند و نه اثری از اجتماعیت و انسانیت.
·        این جماعت حتی کمترین توان فکری و روحی لازم برای شرم کردن ندارند.
·        همه از دم هم بی شرم اند و هم بی رحم و هم آسوسیال (ضد اجتماعی و ضد توده ای) 

7
ماکارنکو

دزدی

·        لومپن پرولتاریا پایگاه اجتماعی فاشیسم و فوندامنتالیسم اند.

·        لومپن پرولتاریا در پیروزی کودتای امپریالیستی ـ فئودالی ـ ارتجاعی 28 مرداد نقش منفی مهمی بازی کرده اند.

·        یکی از مسائل و معضلات مهم دولت شوراها پس از پیروزی انقلاب اکتبر، تربیت همین لومپن پرولتاریا بوده است.

·        مراجعه کنید به آثار پداگوژیکی ماکارنکو و اثار ناظم حکمت.

8

دزدی

·        یکی از چالش های مهم مارکس بر ضد آنارشیسم (پرودون) در این زمینه بوده است:
·        آنارشیسم نیز بسان رسانه ها و هنرمندان امپریالیستی، طبقه حاکمه بورژوا را دزد جا می زد.
·        تئوری دزدی آنارشیسم برای لومپن پرولتاریا هم مائده ایده ئولوژیکی بوده است.

·        چرا و به چه دلیل؟ 

9
ماخنو

دزدی

·        لومپن پرولتاریا احتمالا در پرتو این تئوری پرودون، احساس همترازی با طبقه حاکمه بورژوا کرده است و حسابی باد کرده است.
·        این تأثیر آنارشیسم در لومپن پرولتاریا بلحاظ پسیکولوژیکی هم قابل تصور و توجیه است.

·        بیشک به همین دلیل بوده که بخش اعظم هواداران ماخنو ـ نماینده آنارشیسم در روسیه ـ از همین اراذل و اوباش (لومپن پرولتاریا) تشکیل شده بود.

·        مراجعه کنید به اثری از تالستوی (؟)  که به فارسی هم ترجمه شده است.

10

دزدی

·        مارکس در چالش شورانگیز بر ضد تئوری دزدی پرودون، تحت عنوان «فلسفه فقر»، کتاب طنز امیز ارزشمندی تحت عنوان «فقر فلسفه» نوشته است و پیامبر آنارشیسم را مورد تمسخر قرار داده و رسوا کرده است:
·        مارکس با توسل به دلایل اقتصادی ـ سیاسی اثبات می کند که بورژوازی دزد نیست.
·        چون بورژوازی از پرولتاریا چیزی نمی دزدد.
·        بورژوازی با پرولتاریا معامله می کند:
·        نیروی کار پرولتاریا را از او می خرد.

·        این داد و ستد، این خرید و فروش با دیگر فرم های داد و ستد و خرید و فروش کمترین فرقی ندارد.
·        مگر کسی که از نانوا نان می خرد، دزد نان است که بورژوا دزد باشد.

11
دزدی

·        بختیاری بورژوازی  به مثابه خریدار کالای موسوم به نیروی کار این است که نیروی کار کالای مخصوصی است.
·        نیروی کار کالائی است که بیش از ارزش خود ارزش می زاید.
·        مرغی است که تخم دو زرده می گذارد.

·        اگر انتقادی به جامعه بورژوائی هست، نه به دلیل دزد بودن بورژوازی، بلکه به دلیل کالا قلمداد کردن نیروی کار انسانی است.
·        اگر انتقادی به جامعه بورژوائی هست، به دلیل استثمار نیروی کار انسانی است و نه به دلیل دزدی.

·        ما این اثر مارکس را هنوز نخوانده ایم.
·        مارکس به احتمال قوی به مضرات ایده ئولوژیکی تئوری دزدی آنارشیسم واقف بوده است.

12
دزدی

·        دزد قلمداد کردن اعضای طبقه حاکمه، ریختن آب به آسیاب طبقه حاکمه است.
·        دزد قلمداد کردن اعضای طبقه حاکمه، فقط به ظاهر، انتقاد از طبقه حاکمه و در واقع به معنی تحکیم مناسبات تولیدی سرمایه داری است.
·        این از سوئی به معنی کتمان منبع و منشاء ثروت کلان اعضای طبقه حاکمه و از سوی دیگر به معنی اعتبار بخشیدن به دزدان به مثابه بخشی از لومپن پرولتاریا ست.

13
دزدی

·        ما با تئوری آنارشیستی دزدی در «اولدوز و کلاغ ها» اثر صمد بهرنگی نیز مواجه می شویم.

·        مراجعه کنید به سیری در جهان بینی صمد بهرنگی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر