میم نون
مریم
انديشه
فعاليت مغز است،
كه محصول اين فعاليت بصورت اطلاعات ويرايش شده و
ساماندهى شده در مغز ذخيره مى شود،
اين اطلاعات ساماندهى شده مى تواند باورها،
عقايد، نظرات و مسائل روزمره باشد.
·
تفکر به قول کانت ـ رسول بزرگ جنبش
روشنگری ـ یا تفکر مفهومی است و یا اصلا تفکر نیست.
·
این سخن حکیم بورژوائی آغازین به
چه معنی است؟
1
·
این اولا بدان معنی است که تفکر، فرمی
از کار است:
الف
·
به همان سان که نجاری فرمی از کار
است.
ب
·
به همان سان که خیاطی فرمی از کار
است.
پ
·
به همان سان که کشاورزی فرمی از
کار است.
2
·
این ثانیا بدان معنی است که تفکر به
مثابه کار، نیازمند ابزار کار است.
الف
·
به همان سان که نجاری نیازمند رنده
و اره و چکش و سوهان و غیره است.
ب
·
به همان سان که خیاطی نیازمند نخ و
سوزن و انگشتانه و قیچی و چرخ خیاطی و غیره است.
پ
·
به همان سان که کشاورزی نیازمند بیل
و کلنگ و خیش و گاو و گاو آهن و تراکتور و کمباین و غیره است.
3
·
به همان سان که نجار و خیاط و
کشاورز بدون ابزار کار مختص به کارشان، ول معطل اند و نمی توانند کار کنند، انسان هم
بدون ابزار تفکر نمی تواند بیندیشد.
·
ابزار تفکر (به مثابه فرمی از کار)
اما چیستند؟
4
·
از دید کانت، ابزار تفکر، مفاهیم اند.
·
تفکر بدون حمایت مفاهیم، امر محال و امکان ناپذیری است.
·
تفکر بدون حمایت مفاهیم، از دید کانت، اصلا تفکر نیست.
·
کانت، به همین دلیل از تفکر مفهومی
سخن می گوید تا مسئله روشن شود.
·
مفهوم اما چیست که بدون حمایت آن،
تفکر محال است؟
5
·
هر واژه معنامندی، مفهومی است.
·
ما در سلسله مقالاتی تحت عنوان «گفتگوی
ستاره و سار»، این مسئله را به تفصیل، تشریح کرده ایم.
·
مراجعه کنید به «گفتگوی ستاره و سار» در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
6
·
واژه های درخت، شجر، تری، باوم، آغاج
و غیره حاوی محتوای واحدی اند.
·
این محتوای واحد، مفهوم است.
·
میان واژه و مفهوم، رابطه دیالک
تیکی فرم و محتوا برقرار است.
·
مفهوم، محتوا، درونمایه، مظروف
است.
·
واژه فرم، قالب، ظرف است.
·
سؤال این است که مفهوم و قرینه دیالک
تیکی اش، واژه از کجا آمده اند؟
·
چگونه تشکیل شده اند؟
7
·
برای پاسخ به این سوال، بهتر است
از خود بپرسیم، رنده و سوزن و بیل و کلنگ از کجا آمده اند؟
8
·
همه ابزارهای کار از هر نوع، چه
کار نجاری و چه کار خیاطی و یا کشاورزی و غیره، بیوگرافی خاص خود را دارند.
·
یعنی در مسیری تاریخی تشکیل
شده اند و توسعه (تکامل) یافته اند.
·
چرخ خیاطی از آغاز نبوده است.
·
تراکتور از آغاز نبوده است.
·
اره الکتریکی از آغاز نبوده است.
9
·
مفاهیم هم به همین سان.
·
هر مفهومی بیوگرافی خاص خود را
دارد.
·
هر مفهومی سیری تاریخی دارد.
·
کسب و کار تارنمای دایرة المعارف روشنگری، معرفی مفاهیم فلسفی است.
·
آماج تارنمای دایرة المعارف فلسفی کشف و توضیح سیر
تاریخی مفاهیم است.
·
بعضی از الاغ ها خیال می کنند که
گردانندگان تارنمای دایرة المعارف روشنگری،
خود را بحرالعلوم و علامه جا می زنند.
·
دایرة المعارف چیزی از جنس فرهنگ
لغات است.
·
چیزی از جنس واژه نامه است.
·
هدف و آماج تارنمای دایرة المعارف روشنگری، استاندارد کردن مفاهیم فلسفی برای تفکر و درک افکار خود و همنوع
است.
10
·
به همان سان که ابزارهای فرم های
دیگر کار، رنده و چرخ خیاطی و بیل و کلنگ توسعه یافته اند، به همان سان هم مفاهیم رشد کرده اند و توسعه یافته اند و توسعه می
یابند.
مریم
انديشه
فعاليت مغز است،
كه محصول اين فعاليت بصورت اطلاعات ويرايش شده و
ساماندهى شده در مغز ذخيره مى شود،
اين اطلاعات ساماندهى شده مى تواند باورها،
عقايد، نظرات و مسائل روزمره باشد.
·
اندیشه به همان اندازه می تواند
فعالیت مغز قلمداد شود که در و پنجره فعالیت نجار و یا نان، فعالیت دهقان قلمداد
شود:
1
تفکر یعنی اندیشیدن
تفکر
ـ بلحاظ گرامری (دستور زبان) ـ
مصدر است.
2
فکر و یا اندیشه
ـ بلحاظ گرامری (دستور زبان) ـ
اسم است.
3
مصدر
مثلا رفتن،
به فعلی (کردوکاری) مربوط می شود.
4
اسم
مثلا درخت،
به چیزی مربوط می شود.
5
اندیشه محصول فعایلت مغز است.
اندیشه فراورده فعالیت مغز اندیشنده است.
6
مغز ارگان و یا عضو تفکر است.
7
مغز اندیشه را تراوش نمی کند.
مغز اندیشه را از تجربه استخراج می کند.
به همان سان
که کارگر معدن
الماس را از
اعماق زمین استخراج می کند.
8
مغز به مدد
مفاهیم
اندیشه را از
تجربه استخراج می کند.
به همان سان
که کارگر معدن
الماس را به
مدد بیل و کلنگ و غیره از اعماق زمین استخراج می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر