سخنرانی
جماران
کتاب
کوثر
امام
امت:
معامله
و خرید و فروش موسیقی حرام است
مگر
آهنگی که اخیرا به مناسبت شهادت آقای مطهری ساخته اند
ویرایش و
تحلیل از
یدالله
سلطانپور
ای
مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
·
سؤالی که ما را از دیرباز به خود
مشغول داشته، این است که چرا و به چه دلیل، مرگ ایدئالیزه می شود و نه زندگی؟
·
چرا و به چه دلیل از مرگ معیار ساخته
می شود و نه از زندگی؟
·
چرا و به چه دلیل، مرده تطهیر،
تقدیس و تجلیل می شود و نه زنده؟
·
چرا و به چه دلیل شکست توجیه می
شود و نه پیروزی؟
·
درجه محبوبیت امام حسین کجا و درجه
محبوبیت امام حسن کجا؟
1
·
این مسئله راه حل ساده و از پیش
آماده ندارد.
·
به همین دلیل باید مورد بررسی همه
جانبه و همه طبقاتی قرار گیرد.
·
ما اگر بخت یار باشد باید طرز
برخورد روشنفکران توده و طبقه حاکمه با مسئله مرگ را در طول تاریخ مورد تأمل عمیق
قرار دهیم:
2
ای
مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
·
تجلیل از مرگ تحت عنوان شهادت، علل
اوبژکتیو و سوبژکتیو دارد:
الف
علل اوبژکتیو
·
یکی از علل اوبژکتیو شهادت طلبی و
مرگ ستائی، احتمالا این است که سوبژکت شهادت طلب در مقابل دشمن قوی تر و قدر قدرت
تر قد برافراشته است.
·
این ـ در تحلیل نهائی ـ بدان معنی
است که جای خالی قدرت مادی، با قدرت روحی و روانی پر می شود.
·
این بدان معنی است که سوبژکت با
توسل به تسلیحات پسیکولوژیکی به تغییر تناسب قوا میان خود و دشمن قدر قدرت می
کوشد.
·
این به معنی جبران کمبود در
تسلیحات نظامی با استفاده از تسلیحات
پسیکولوژیکی است.
ب
علل سوبژکتیو
·
شهادت طلبی در آئینه ذهن این و آن،
به معنی تهور تعبیر می شود:
·
وقتی مبارزی در میادین جنگ نابرابر
با خصم قدر قدرت، از وحشت دستگیر شدن و در جهنم شکنجه گاه، دچار عذاب الیم گشتن،
نارنجک در مشت منفجر می کند و یا گلوله در جمجمه خویش خالی می کند، در آئینه ذهن
این و آن به معنی بی باکی و تهور تفسیر می شود.
·
سوبژکت بدین طریق مافوق انسانی
قلمداد می شود.
·
ایدئالیزه می شود.
پ
تحریف معیار حقیقت
·
شهادت و شهادت طلبی از سوی دیگر در
ذهن تنبل و تربیت تئوریکی نیافته این و آن به مثابه شهامت، جانبازی، عشق به «خلق» و یا خالق، عشق
به پیشوا (ائمه، انبیاء، اولیاء و غیره)
و ایمان به مرام و عقیده تحریف می شود.
·
از این طریق و با این ترفند، معیار
سوبژکتیوی برای حقیقت سر هم بندی می شود:
·
حقیقت به ترفند شهادت، سلب عینیت
می شود.
·
حقیقت اوبژکتیو (عینی) جای خود را
به حقیقت سوبژکتیو (ذهنی) می دهد.
·
مرام و مشی کسی درست و حقیقی تلقی
می شود که بیشترین قربانی را داده است، قطور ترین شهید نامه را دارد.
ت
مرگ ترفندی برای بسیج
·
شهادت بدین طریق به دام و تله ای
برای صید هوادار احساساتی و بی خرد بدل می شود.
·
به ترفند شهادت، خیل جوانان خام به
دار و دسته های مشکوک الهویه ـ حتی ـ می پیوندند و چه بسا برای دشمن خلق از روی
جنازه خویش می گذرند.
ث
ای
مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
مرتضی را چون آیینه مظهر
·
یکی از دلایل سوبژکتیو مهم تجلیل
از مرگ (شهادت)، باور به دنیای پس از مرگ است.
·
حضرت محمد و خلفا بدون تبلیغ
پیشاپیش وجود دنیای دیگر و بهشت لبریز از خور و خواب و عیش و شهوت، نمی توانستند،
توده های مردم را زیر پرچم نظامات برده داری و فئودالی متحد سازند و به جنگ خلق
های دیگر (کفار) بفرستند.
·
این بدان معنی است که در ورای
تحقیر زندگی (نیهلیسم) و تجلیل از مرگ (شهادت)، منافع سر و مر و گنده طبقات
اجتماعی، مثلا اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی نهفته بوده و نهفته
است.
ج
·
احیای مذهب و خرافه و مد مدرن روز
کردن آنها توسط ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی و بورژوازی سنتی به همین
دلیل بوده است:
·
اجامر جماران و جمکران و القاعده و
داعش و طالبان بدون حبل المتین مذهب نمی توانند و نمی توانستند، فرزندان توده را
زیر پرچم سیاه خویش گرد آورند و بی رحمانه مورد سوء استفاده قرار دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر