جمعبندی از
مسعود بهبودی
کاش چنین بودیم.
1
این بهترین و ستوده ترین خصیصه انسان است که
جمادات و نباتات و جانوران فاقد انند.
2
این ملاک و معیار آدمیت آدمیان است.
3
کسی که چنین نباشد
زباله است و نه آدم.
4
این کرد و کار ها به دلیل تحقیر خرد در عرفان،
به دلیل سلطه خردستیزی در عرفان است.
5
عرفان فرمی از ایراسیونالیسم (خردستیزی) است.
6
وجه مشترک امپریالیسم، فوندامنتالیسم و عرفان همین جا ست.
هر سه نماینده و مبلغ خردستیزی اند.
7
عرفان «پای استدلالیان» (خردگرایان) را
«چوبین و بی تمکین» می داند.
8
درست بسان فاشیسم (امپریالیسم) و فوندامنتالیسم
9
مؤسس ایراسیونالیسم نیچه بوده است.
که فیلسوف توحش، بربریت و فاشیسم است.
شازده کوچولو
مملو از سم ایده ئولوژیکی امپریالیسم است.
ولی طبقه حاکمه آن را به مثابه اثری انتقادی ـ انقلابی
به خورد بشریت داده است.
1
شازده کوچولو
ـ بلحاظ محتوا ـ
مثل آثار و افکار نیچه، عرفان، آل احمد، شاملو، بهرنگ و غیره است.
2
شازده کوچولو
به همه زبان های دنیا ترجمه شده است.
3
در ایران با اینکه ترجمه بی عیب و نقصی از آن توسط محمد قاضی به عمل آمده بود،
طبقه حاکمه مأموریت «ترجمه» مجدد آن را به احمد شاملو می دهد
تا با استفاده از محبوبیت شاملو
سم ایده ئولوژیکی خود را بهتر به کام خلق بریزد.
4
شازده کوچولو
تحت عنوان
ـ تکخال امپریالیسم ـ
تحلیل و منتشر شده و می شود.
5
البته ایرانی ها کماکان ملوک الطوایفی اند:
هر کس طرفدار طایفه ای، فرقه ای و شخصیتی است.
6
اگر کسی به طایفه و فرقه و شخصیت ایدئالش چپ نگاه کند
بلاکش می کنند.
7
کسی طرفدار حقیقت عینی نیست.
8
مثال بارز در شازده کوچولو
قرار دادن مثبت و غیر واقعی کودک
در مقابل بزرگسالان است.
9
قرار دادن مثبت و غیر واقعی نبات و جانور
در مقابل انسان است.
10
صمد بهرنگی
همین ایده را از شازده کوچولو می گیرد
کودک را عاقلتر از مادر و پدر قالب می کند.
11
بزعم بهرنگ
مادر ـ پدرها همه از دم حواس پرتند و
باید از کودک بیاموزند.
مراجعه کنید به اولدوز و کلاغ ها
12
بدین طریق
رابطه کودک با بهترین یار و یاور خود
قطع می شود تا روانی شود
و چریک اجامر فئودالی ـ روحانی شود.
13
ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی ـ فاشیستی
هم موفق می شود.
14
دانش آموزان در براندازی رژیم انقلاب سفید
نقش مهمی بازی می کنند.
15
وظیفه دانش آموز و بعد دانشجو
نه کسب علم و تبدیل به مهندس و دکتر و معلم و غیره
و خدمت به توسعه نیروهای مولده جامعه
بلکه سیاست می شود.
16
بخش باهوش مهمی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران
یا فدایی خر می شوند و یا مجاهد خر
تا فدای قدرت یابی مجدد فئودالیسم شوند و نفله شوند.
تذکرةالاولیا
ذکر رابعه عدویه
تصحیح محمد استعلامی
صالح مُرّی
یک روز رابعه را دید که می گفت:
«وا اندوها!»
گفت:
«چنین گوی که وای از بی اندوهیا،
که اگر اندوهگین بودی، زَهرت نبودی که نفس زدی.
پایان
1
وای از این عیرانیا
که فرم مطالب را «تصحیح» می کنند
ولی کمترین تأمل در محتوا و مضمون آنها نمی کنند.
2
عطار الدوله دیلمی
خیال می کند که اندوه
توان تنفس از آدمیان سلب می کند.
3
از قضا
99 در صد افکار و اشعار ژرف و زیبا
تحت فشار اندوهی عصب سوز و روانفرسا تشکیل می شوند.
4
درد درونی
همیشه به واکنش برونی منتهی می شود.
5
اگر کسی شاعر باشد درد درونی را
به شکل شعری برونی می سازد.
6
اگر نقاش باشد به شکل تابلوئی.
7
اگر تندیس ساز باشد به شکل تندیسی
8
اگر هیچکدام نباشد به آهی، فریادی، نعره ای، ضجه ای
9
عطار می خواهد که انسان واکنش نشان ندهد
نمی داند که اشعار و آثار خودش
نیز تبیین درد درون اند.
اگر از روسیه بخرد و نه از کس دیگر؟
1
از سازمان ملل باید اجازه بگیرد و نه از کس دیگر؟
2
خوب، این به چه معنی و به چه نیت است؟
3
این طور که عیران طرقی می کند
4
شاید عیران پس از چندی
از افغانستان و پاکستان
حوایج هوائی خود را بر طرف سازد
که نزدیکتر هم هستند
و ضمنا اهل اسلام اند و حتی بخشا اهل تشیع اند.
حریف
همه ی هم و غمش حمله از ده به شهر است.
کاری هم نمی شود کرد.
1
مضحک اما این است که
اوولوسیونیسم
را
به جای
روولوسیونیسم
نشانده است.
2
اوولوسیونیسم یکی از تئوری های اصلی
رفرمیسم و رویزیونیسم و امپریالیسم است.
در کشور عه «هورا» و عا «شورا»
سطح توسعه فکری کسانی که خواندن و نوشتن بلد نیستند،
بالاتر از سطح توسعه فکری اساتید «دانش ـ کاه» ها ست.
به کجای این شب تیره
بیاویزد
عبای ژنده خود را؟
ای نعمت الدوله دیلمی
مگه میشه
تاریک ترین لحظه شب، لحظه پیش از سحر باشد؟
تو کجائی تا شویم ما چاکرت؟
ویکتور هوگو
در چشمان جوان «شعله» می بینی
و در چشمان پیر
« نور »
نه.
موسیو
در چشمان جوان، اشتیاق و شوق و شور می بینی
و در چشمان پیر، رد پایی از دوران دور.
طبیعت اول را
طبیعت دوم (انسان) بازتولید کرده است.
1
ما در این جور موارد
با دیالک تیکی از طبیعت اول و طبیعت دوم
سروکار پیدا می کنیم.
2
عکاسان
ـ بسان کودکان ـ
طبیعت را
(چه طبیعت اول و چه طبیعت دوم را،
چه کوه و دره و دشت و چه جامعه را)
به طرز دیگری استنباط و منعکس می کنند.
3
آنها چیزهائی را می توانند ببینند
که بقیه همنوعان
«می بینند»، بی آنکه ببینند.
4
این بحث شورانگیزی است.
سعی کنید
آن را در مثال هائی مورد تأمل قرار دهید:
جبر جغرافیائی
جفنگی بیش نیست.
دایرة المعارف روشنگری
خوانندگان انگشت شمار خود را
با فرم های مختلف شعور
آشنا می سازد.
1
انتشار نظرات و اشعار و افکار افراد
به معنی تأیید آنها نیست.
2
خواننده دایرة المعارف روشنگری
باید خود اندیش بار آید
و از تمیز سره از ناسره عاجز نباشد.
3
مثلا در این شعر مجید نفیسی
ایراد ایده ئولوژیکی خطرناک تر از افیون
وجود دارد.
کدام است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر