پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
I
توصیفات اوتوپیکی از اوضاع و احوال اجتماعی ایدئال
در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی
ادامه
1
·
علیرغم تفاوت های موجود میان
تصورات توماس مور،
کامپانللا و وراس دآلا در زمینه ی
دولت کمونیستی، آنها نه تنها به بررسی انتقادی مناسبات
اجتماعی مشخص زمان خود پرداخته اند، بلکه ضمنا نتایج حاصل از آن را در اوتوپی های خود پیاده کرده اند:
الف
·
مثلا توماس
مور در اوتوپی اش به ارزیابی خاطرات امریگو
وسپوکت از سفر دومش به آمریکا می پردازد و در آن راجع به بومیان جهان نو گزارش داده می شود که «بطور طبیعی
زندگی می کنند.»
ب
·
کامپانللا گزارشات مربوط به دولت اینکاها در پرو را
بررسی می کند، که در سال 1533 میلادی توسط اسپانیائی ها تسخیر و نابود می شود.
ت
·
وراس دآلا عمدتا مناسبات فرانسه را مطالعه می
کند.
2
·
این اوتوپیست
ها بیشک و تردید به ایده های مترقی بورژوائی زمان خود، به هومانیسم و سیستم های راسیونالیستی هوبس، دکارت و غیره واقف بوده اند.
·
مراجعه کنید به راسیونالیسم (خردگرائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
هومانیسم به توجیه تئوریک گرایشات
بورژوازی آغازین در تحول جهان بر طبق خواست های خود پرداخته بود و تصورات مذهبی مبتنی
بر مسائل زیر را درهم شکسته بود:
الف
·
تصورات مذهبی مبتنی بر محدودیت
توانائی های بشری را
ب
·
تصورات مذهبی مبتنی بر تغییرناپذیری
جهان مخلوق خدا را
ت
·
تصورات مذهبی مبتنی بر دگم (جزم) معصیت
حوا و آدم را
پ
·
تصورات مذهبی مبتنی بر منحصر دانستن
رهائی بشر به دنیای دیگر بوسیله خدا را.
4
·
در سیستم های راسیونالیستی بزرگ،
نظام سیاسی عقلی بر طبق نیازهای بورژوازی در آن زمان از طبیعت انسانی نتیجه گرفته
می شود.
5
·
توماس مور، کامپانللا
و وراس دآلا این ایده های پیشرفتگرا
را به نحو خاص خود مورد تفسیر قرار می دهند و در عرصه ایدئولوژیکی همان کاری را می
کنند که انگلس آن را به شرح زیر خلاصه می کند:
·
«استنتاج
پرولتری برابری اجتماعی از برابری سیاسی.»
6
·
توماس مور، کامپانللا
و وراس دآلا علاوه بر آن، تئوری های
اجتماعی آنتیک (جهان باستان کلاسیک) و
قرون وسطی را مورد استفاده قرار می دهند و در نقاط مهم از حد آنها پا فراتر می
نهند.
7
·
در افکار آنها مسئله کار و تقسیم
عادلانه و مساوی ثروت نقش بزرگی بازی می کند.
8
·
آنها کمونیسم دولت ایدئال افلاطون (مدینه فاضله) را، با حفظ برخی از امتیازات و
تقسیم مساوی همه نعمات، به کمونیسمی برای همه مردم مبدل می سازند.
9
·
در اوتوپی های آنان، علاوه بر این،
انسان ها بی نیاز از غیر و با اتکای صرف به نیروی خویش قادر به تشکیل نظام
کمونیستی شمرده می شوند و نظام کمونیستی، نظام عقلی محسوب می شود.
10
·
در تئوری های آنان، انسان دیگر
نیازی به ظهور منجی موعود و تشکیل حکومت هزارساله مسیح (یقین امیدواری مسیحیت) ندارد.
11
·
وجه مشترک توماس مور، کامپانللا و وراس دآلا
عبارت از این است که آنها به چگونگی تشکیل نظام کمونیستی نمی پردازند:
الف
·
توماس مور فقط اشاره می کند که اوتوپیست ها در آغاز قومی وحشی و بی تمدن بوده اند و
تنها به راهنمائی اوتوپوسشاه به تسخیر وسیع کشور
پرداخته، نظام کمونیستی را تشکیل داده و نام او را بدان داده اند.
ب
·
کامپانللا بر آن است که علت اشاعه
فساد وسیع در جهان نافرمانی انسان ها از خرد متعالی
است و کشورهائی که بوسیله اهالی دولت آفتاب
تسخیر می شوند، با سرمشق قرار دادن دولت آفتاب،
بطور کمونیستی سازمان خواهند یافت.
ت
·
وراس دآلا بر آن است که ایرانی ئی بنام زیواریس با متحد کردن دو قوم طبیعی که در همبود
خانوادگی می زیستند و بطور غریزی انسان
های خوب، ولی بیسواد بوده اند، به تأسیس یک دولت
کمونیستی می پردازد.
12
·
این اوتوپیست ها عمدتا به توصیف
نظام اجتماعی کمونیستی ایدئال خود قناعت می ورزند، که تحت سلطه الیگارشی روشنفکران (حکومت اقلیتی
از روشنفکران) و یا سلاطین روشنگری گرا خواهد بود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر