احسان طبری
(1295 ـ 1368)
چگونه بحث کنیم؟
نامه مردم شماره 194
(27 اسفند 1358)
تحلیلی از
شین میم شین
(1295 ـ 1368)
چگونه بحث کنیم؟
نامه مردم شماره 194
(27 اسفند 1358)
تحلیلی از
شین میم شین
·
ما برای تأمل روی این مقاله احسان
طبری، آن را نخست تجزیه و بعد تحلیل و نهایتا ترکیب خواهیم کرد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک تجزیه و
تحلیل و ترکیب (انالیز و سنتز) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
تز اول طبری
متأسفانه بحث ها بلامقدمه «درمی گیرند» و برنامه ای ندارند
و غالباً به شکل «جر و من جر» و «دوئل لفظی» درمی آیند.
چیزی که مفت نمیارزد و «راهی به دهی نیست» و وقت تلف کردن است.
متأسفانه بحث ها بلامقدمه «درمی گیرند» و برنامه ای ندارند
و غالباً به شکل «جر و من جر» و «دوئل لفظی» درمی آیند.
چیزی که مفت نمیارزد و «راهی به دهی نیست» و وقت تلف کردن است.
1
·
بحث مثل هر پدیده و رخدادی دیالک تیکی از فرم و محتوا
ست.
·
شروع بی مقدمه بحث، فرم آن را تشکیل می دهد.
2
·
دوئل لفظی نیز فرم هماندیشی را تشکیل می دهد.
·
دوئل لفظی در فرم های متفاوت از جمله در فرم رجزخوانی،
هل من مبارز طلبی، تلاش برای برونرفت ظفرمندانه از هماندیشی و غیره فرم پریمیتیو هماندیشی
را تشکیل می دهد.
3
·
فرم پریمیتیو خود از کیفیت هماندیشی و هماندیشان و چه
بسا از نیات باطنی منفی آنها پرده برمی دارد.
4
·
نمایندگان روشنگری علمی و انقلابی برای
دوئل لفظی در هماندیشی، تره حتی خرد نمی کنند.
·
چگونه، چرا و به چه دلیل؟
5
·
دلیلش این است که برای نمایندگان
روشنگری علمی و انقلابی، کشف حقیقت عینی تعیین کننده است.
·
این به چه معنی است و چه پیامدهایی
به دنبال دارد؟
6
·
این اولا بدان معنی است که برای آنها
در درجه اول نه خویشتن خویش مطرح است و نه طرف مقابل.
·
این به چه معنی است؟
7
·
این بدان معنی است که برای آنها نه
منافع شخصی، نه ظفر در هماندیشی، بلکه کشف حقیقت عینی ببرکت خود اندیشی ـ هماندیشی
مهم و تعیین کننده است.
·
این به چه معنی است؟
8
·
آیین بدان معنی است که برای آنها، خود
اندیشی ـ هماندیشی ابزاری برای کشف حقیقت عینی است.
·
آنها دیالک تیک ابزار و آماج را به
شکل دیالک تیک خود اندیشی ـ هماندیشی و کشف حقیقت عینی بسط و تعمیم می دهند و نقش
تعیین کننده را از آن آماج (کشف حقیقت عینی) می دانند.
·
دیالک تیک تفکر (اندیشیدن) اما ایجاب می کند که از ابزار تفکر غافل نباشند.
·
منظور از دیالک تیک تفکر چیست؟
9
·
برای درک و توضیح دیالک تیک تفکر،
باید به دیالک تیک کار اشاره کرد:
·
مثلا به دیالک تیک هیزم شکنی اشاره
کرد.
10
·
برای انجام هر کاری، مثلا برای
هیزم شکنی دیالک تیکی سه عضوی وارد عمل می شود:
·
دیالک تیک هیزم شکن ـ تبر ـ هیزم
·
دیالک تیک سوبژکت ـ ابزار ـ اوبژکت
11
·
هیزم شکنی نیز فرمی از بسط و تعمیم
دیالک تیک ابزار و آماج است که در فرم های متنوع زیر بسط و تعمیم می یابد: .
الف
·
در فرم دیالک تیک تبر و هیزم شکنی
ب
·
در فرم دیالک تیک اره و هیزم شکنی (هیزم
بری)
ت
·
در فرم دیالک تیک تبر الکتریکی و
هیزم شکنی که در روستاهای روسیه رایج است.
پ
·
در فرم دیالک تیک آسیاب الکتریکی و
هیزم شکنی (خاک اره سازی)
·
در این مورد هیزم پولوریزه (پودر
واره، خاک اره واره) می شود و آسان تر و
بهتر و مؤثر تر در بخرای های مخصوص سوزانده می شود و یا برای مصارف دیگر مثلا برای
تولید تخته و غیره با استفاده از ماشین های فشار مورد استفاده قرار می گیرد.
12
·
تفکر هم نوعی کار است.
·
مثل هیزم شکنی است.
·
تفکر کار عمدتا فکری است.
·
هیزم شکنی اما کار عمدتا مادی است.
13
·
دیالک تیک تفکر نیز دیالک تیکی سه
عضوی است:
·
دیالک تیک متفکر ـ متد تفکر ـ موضوع
تفکر است.
·
دیالک تیک تفکر نیز فرمی از بسط و
تعمیم دیالک تیک سه عضوی سوبژکت ـ ابزار ـ اوبژکت است.
·
در این مورد از سوبژکت شناخت ـ
اسلوب تفکر ـ اوبژکت شناخت سخن می رود.
14
·
به همین دلیل نمایندگان روشنگری
علمی و انقلابی، در روند خوداندیشی و هماندیشی، نه تنها به موضوع تفکر دقت می کنند،
بلکه ضمنا به متد تفکر، به اسلوب استدلال و اثبات خود و هماندیش دقت می کنند و اگر
لازم بود، آن را هم به چالش می کشند.
·
چرا و به چه دلیل؟
·
متد استدلال و اثبات چه ربطی به
بحث و هماندیشی دارد؟
15
·
دلیلش این است که با هر متد و
اسلوب فکری نمی توان به کشف حقیقت نایل آمد.
·
مثال:
الف
·
یکی از اسالیب (متدهای) فکری
مقایسه است.
·
با متد مقایسه اما می توان چیزهای مطلقا
بی ربط به یکدیگر را هم مورد مقایسه قرار داد و به کتمان حقیقت عینی نایل آمد.
·
همین کار را هم اجامر امپریالیستی و
فوندامنتالیستی می کنند.
·
مثلا دستمزد کارگری را در کوبا با
دستمزد کارگری در امریکا مقایسه می کنند و نتیجه می گیرند که نظام امپریالیستی بهتر
از نظام سوسیالیستی است.
·
این متد فکری بیشتر به درد
عوامفریبی می خورد تا به درد کشف حقیقت.
·
ولی اگر همین مقایسه با رعایت
قواعد معین صورت گیرد، می تواند ابزار استدلال ارجمندی باشد.
ب
·
متد استقراء که یکی از اسالیب
استدلال و اثبات دیر آشنا ست:
·
اگر باران ببارد، حیاط خیس می شود.
·
حیاط خانه حسن خیس است.
·
پس باران باریده است.
·
شاید هم واقعا چنین باشد و متد
استقرائی واقعا هم مفید افتد.
·
ولی با طناب متد استقراء نمی توان
به چاه استدلال و اثبات اندر شد.
·
چون دلیل خیسی حیاط حسن می تواند
این هم باشد که همسر او حیاط را جارو و بعد آب پاشی کرده باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر