ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٥٣)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ
وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
اى
افرادى كه ايمان آورده ايد،
از صبر (و استقامت) و نماز، كمك بگيريد
(زيرا)
خداوند با صابران است.
·
خدا و یا رسول خدا در این آیه، مؤمنین
را به طلب کمک از صبر و نماز دعوت می کند.
·
اما صبر و نماز چه کمکی می توانند
به کسی بکنند؟
1
اى
افرادى كه ايمان آورده ايد،
از صبر (و استقامت) و نماز، كمك بگيريد
·
آیات قرآن را باید نه به عنوان آیات
انتزاعی و کلی، بلکه به عنوان آیات مشخص و معین تفسیر کرد.
·
این آیه، به عنوان مثال، احتمالا
در شرایط رحی و روانی خاصی که مؤمنین در آن بسر می بردند، نازل شده است.
·
از رنگ و بوی و محتوای این آیه معلوم
می شود که مؤمنین احتمالا شکست خورده اند و در شرایط یأس و نومیدی و سرخوردگی بسر
برده اند.
·
رسول خدا به ترفند این آیه می کوشد
که به آنها امید دهد و به استقامت برانگیزد.
2
اى
افرادى كه ايمان آورده ايد،
از صبر (و استقامت) و نماز، كمك بگيريد
·
نماز و صبر فونکسیون تریاک و مسکن
دارند.
·
به مؤمنین آرامش روحی و روانی می
بخشند.
·
در نتیجه آنها رسول خدا را ترک نمی
گویند.
·
دلیل خدا و یا رسول خدا اما شندینی
است:
3
(زيرا)
خداوند با صابران است.
·
مؤمنین باید صبر پیشه کنند و سیر
دل نماز بخوانند.
·
چرا؟
·
برای اینکه خدا حامی صابران است.
·
ما از این خدا بالاخره سر در
نیاوردیم.
·
از سرتاپای این خدا، عوامفریبی می
تراود.
·
گاهی حامی شاکران است، گه حامی
عاجلان و گه حامی صابران و خودش هم شاید نداند که بعد حامی چه کسانی خواهد بود.
4
سوره بقره
آیه (١٥٤)
وَلَا
تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا
تَشْعُرُونَ
و
به آنها كه در راه خدا كشته مى شوند، مرده نگوييد!
بلكه آنان زنده اند، ولى شما نمى فهميد!
·
اکنون حدس ما تأیید می شود:
·
مؤمنین شکست خورده اند و تعدادی از
آنان کشته شده اند.
·
شرایط روحی و روانی منفی مؤمنین به
همین دلیل است.
·
خدا پس از دعوت آنان بر سر منقل
صبر و نماز، ادعا می کند که مقتولین در راه خدا زنده اند و نه مرده.
·
اگر کسی دلیل می خواهد، قحط دلیل
که نیست:
5
شما نمى
فهميد!
·
دلیل خدا بر زنده بودن مرده ها این
است که مؤمنین نفهم اند:
·
شاید این تنها جمله خدا باشد که دروغ
نیست و حقیقت دارد.
6
سوره بقره
آیه (١٥٥)
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ
بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
قطعا
همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ها، آزمايش
مى كنيم
و بشارت ده به استقامت كنندگان!
·
عوامفریبی خدا و رسول خدا اکنون آشکار
می گردد:
·
دلیل مرگ مؤمنین در جنگ، ترس آنان از
دشمن، گرسنگی و کاهش مال و میوه شان در اثر شکست، نه زمینی، بلکه آسمانی است.
·
خدا خودش خواسته که تعداد مؤمنین
کاهش یابد.
·
اموال شان غارت شود و خودشان گرسنگی
کشند و از ترس بر خورد بلرزند.
·
سؤال اما این است که برای چی و به
چه دلیل؟
·
چرا باید خدای مهربان استثنائا مؤمنین
را به مرگ و ترس و فقر و ذلت دچار سازد و نه کافرین و یا منافقین را؟
7
قطعا
همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ها، آزمايش
مى كنيم
و بشارت ده به استقامت كنندگان!
·
دلیل این مرگ و فقر و فلاکت مؤمنین
این است که خدا آنها را مورد آزمون و آزمایش قرار می دهد تا ببیند که از امتحان
الهی قبول می شوند و یا نه.
·
اینجا ولی تناقضی وارد تئولوژی اسلامی
می شود:
·
خدای عالم الغیب قاعدتا نباید از
چند و چون مؤمنین بی خبر باشد تا نیازی به آزمایش آنها پیدا کند.
·
به همین دلایل بوده که در عصر جدید،
موسی و عیسی و محمد را سه دروغگو نامیده اند.
·
چون ظاهرا این سه کتاب خیلی خیلی
مقدس مملو از دروغ اند و وسیله عوامفریبی و گمراهی اند و نه وسیله ارشاد و هدایت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر