ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٥١)
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا
مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا
لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
همان
گونه (كه با تغيير قبله، نعمت خود را بر شما كامل كرديم)
رسولى
از خودتان در ميان شما فرستاديم
تا آيات ما را بر شما بخواند
و شما را پاك كند
و به شما، كتاب و حكمت بياموزد
و آنچه را نمى دانستيد، به شما ياد دهد.
·
در این آیه هدف از ارسال رسول و فونکسیون
رسول تعیین می شود:
1
همان
گونه (كه با تغيير قبله، نعمت خود را بر شما كامل كرديم)
رسولى
از خودتان در ميان شما فرستاديم
·
در این آیه، ارسال رسول الله و یا
پیامبر اسلام قابل مقایسه با تغییر قبله قلمداد می شود و هدف خدا از هر دو، اتمام
نعمت بوده است.
·
خدای اسلام واقعا معرکه است:
·
خدای اسلام به هر بهانه ای بر سر
مردم منت می گذارد و هر کار خود را خدمت به خلق جا می زند.
·
آدم بی اختیار یاد اجامر عجق ـ وجق
می افتد.
·
مثلا به یاد سخنرانی میر حسین
موسوی در پیشگاه روح الله خمینی و یا در پیشگاه معمر القذافی می افتد.
·
طرف چنان از خدمت به خلق دم می زند
که روح روح الله حتی مشوش می شود و روح الله زیر لب می گوید:
·
خدا نکند که من به این لاطائلات
ذره ای باور داشته باشم.
2
همان
گونه (كه با تغيير قبله، نعمت خود را بر شما كامل كرديم)
رسولى
از خودتان در ميان شما فرستاديم
·
نکته مهم تر در این آیه و آیات بیشمار
دیگر این است که رسول الله نه بیگانه، بلکه آشنا ست.
·
منظور خد از مفهوم «از خودتان»
اولا این است که رسول خدا از اعراب است.
·
ثانیا شاید این باشد که آدم است و
نه جن و ملک.
·
چون رسول الله آدم است، پس خدا
بهانه دیگری برای منت گذاشتن بر سر مردم پیدا می کند.
·
اما چرا خدا از اجنه و ملائکه
رسولی نفرستاده است؟
3
تا آيات ما را بر شما بخواند
·
دلیل خدا این است که اجنه و ملائکه
سواد خواندن ندارند تا آیات چپ اندر قیچی اش را برای خلایق بخوانند.
·
حواس پرتی الله و یا رسول الله در این
آیه دوباره آشکار می شود:
الف
·
چون اولا رسول الله به اعتراف خودش
بی سواد «امی» است.
·
یعنی در کودکی مکتب نرفته است و سواد
خواندن و نوشتن فرا نگرفته است.
ب
·
چون ثانیا آیات الهی به رسول الله الهام
می شوند و او آنها را مو به مو تکرار می کند.
·
اصلا کتابی در بین نیست تا از آن، آیه
ای خوانده شود.
·
قرآن را بعدها جمع اوری می کنند و
به صورت کتاب در می آورند.
ت
·
چون ثالثا خدا می توانست به اجنه و
ملائکه هم خواندن بیاموزد تا آیاتش را به خلایق بخوانند.
پ
·
چون رابعا مگر آورنده آیات ـ ملک
مقرب درگاه الهی، جبرئیل ـ عرب است که آیات
الهی را به رسول الله ابلاغ می کند؟
·
بهتر نبود که خدا به جای رسول بی
سوادی، همین جبرئیل را رسول الله می کرد که هم عربی می داند و سواد خواندن دارد و
هم ملک است و از هر کثافتکاری بی نیاز.
4
و
شما را پاك كند
·
فونکسیون دیگر رسول الله، پاک کردن
مردم است.
·
منظور الله این است که رسول الله
اعراب را با فوت و فن شست و شو آشنا می سازد.
5
و
به شما، كتاب و حكمت بياموزد
·
فونکسیون دیگر رسول الله بی سواد
امی، آموزش کتاب و حکمت (فلسفه) به خلایق بوده است.
·
رسول الله در این آیه هندوانه بزرگی
زیر بغل مبارک خودش می چپاند و آدمیان را به یاد آخوند های ملی ـ میهنی می اندازد
که از نعمت علم محروم اند و خود را با القاب عالم و علامه و علما و مکتب خود را
حوزه علمیه جا می زنند.
·
کسی که سواد خواندن ندارد، چگونه
می تواند به آموزش کتاب (؟) (نوشتن؟) و حکمت خطر کند؟
6
و
آنچه را نمى دانستيد، به شما ياد دهد.
·
این آخرین فونکسیون رسول الله در
این آیه است:
·
آموزش چیزهائی که مردم نمی دانند.
·
طنز مصاعف الله این است که از سوئی
بی سوادی را به عنوان معلم برای مردم تعیین می کند و از سوی دیگر به بهانه همین
کار نسنجیده بر سر مردم منت می گذارد.
·
قحط باسواد که نبود تا مأموریت آموزش
کتاب و حکمت به بی سوادی محول شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر