میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313)
(1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار
تذکره اون دورت تومنه مالدور
یول پولی اونداندا قریشمالدور
یولچی نه ائشکدی، نه حمالدر
تا بو قدر ظلمه خریدار اولا
·
معنی تحت اللفظی:
·
اخذ گذرنامه 14 تومان هزینه دارد.
·
هزینه سفر از آنهم بیشتر است.
·
مسافر نه خر است و نه حمال، تا به
اینهمه جور و ستم تن در دهد.
·
معجز در این بند شعر از دشواری اقتصادی
سفر به ترکیه پرده برمی دارد:
·
او از هزینه گذرنامه و هزینه سفر و
ضمنا از فقر مهیب مردم پرده برمی دارد.
1
سن ده بیلیرسن که او تاجر دگل
بونجا پولی وئرمگه قادر دگل
بوشلا یاخاسین بورا بیر یر دگل
قوی گئده استانبولا تجار اولا
·
معنی تحت اللفظی:
·
تو خودت هم می دانی که این جوان
جزو تجار نیست تا بتواند از عهده پرداخت اینهمه پول برآید.
·
دست از سرش بردار، اینجا که جا نیست
تا بماند.
·
بگذار برود استانبول، تا تاجر
گردد.
·
وقتی نیروهای مولده جامعه، عقب
مانده و توسعه نیافته باشند، وقتی سطح توسعه وسایل تولید در حد قرون وسطی باشد،
بیکاری و فقر همگانی در دستور روز قرار می گیرد.
·
آنگاه پدران و فرزندان باید ترک
دیار و یار کنند تا با تحمل مشقات جسمی، روحی و روانی در غربت لقمه نانی برای خود
و خانواده ذلتکش خود درآورند.
2
گونده ره حق، هر گون اگر رحمتین
ائتمز اوجوز تذکره نین قیمتین
ائیلیین آگاه، رسول امتین
جیبده گرک درهم و دینار اولا
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر خدا حتی هر روز رحمت خود را
شامل حال خلایق کند، قیمت گذرنامه کاهش نمی یابد.
·
به رسول امت بگویید، که در جیب
خلایق باید درهم و دینار باشد.
3
گونده ره حق، هر گون اگر رحمتین
ائتمز اوجوز تذکره نین قیمتین
·
معجز در این بند طنز آمیز شعر، دیالک
تیک دولت الهی و دولت طبقه حاکمه را به شکل دیالک تیک قیمت گذرنامه و رحمت الهی بسط
و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن دولت طبقه حاکمه می داند.
·
در فلسفه اجتماعی (فلسفه تاریخ) معجز با رحمت هر روزه الهی حتی آب از آب تکان
نمی خورد.
·
تصمیمگیر اصلی و نقش تعیین کننده هزینه
زندگی، نه در آسمان، بلکه در زمین است و آن دولت است که ارگان تا دندان مسلح طبقه
حاکمه است.
4
ائیلیین آگاه، رسول امتین
جیبده گرک درهم و دینار اولا
·
شاعر روشنگری به نماینده ملت ابلاغ
می کند که رحمت نسیه الهی نمی تواند جای درهم و دینار نقد در جیب خلایق را بگیرد.
5
گونده ره حق، هر گون اگر رحمتین
ائتمز اوجوز تذکره نین قیمتین
ائیلیین آگاه، رسول امتین
جیبده گرک درهم و دینار اولا
·
تئوری شناخت شاعر روشنگری شباهت
غریبی به تئوری شناخت ماتریالیستی ـ دیالک تیکی دارد.
·
جهان بینی معجز نیز ماتریالیستی
است و درک تاریخ او نیز به همین سان.
·
شرایط مادی زیست در فلسفه معجز
تعیین کننده ی طرز تفکر انسان ها ست و نه برعکس.
6
خرجی وار هشتاد تومن گئتماغین
یا ائوی قوی بیع و یا سات سن باغین
قورخورام آخر یخیلا مطباغین
پردیلری عازم بازار اولا
·
معنی تحت اللفظی:
·
سفر به استانبول 80 تومان هزینه
دارد.
·
یا قباله ی خانه ات را به کسی بده
و هزینه سفر را قرض کن و یا باغت را بفروش.
·
ترسم از این است که مطبخت خراب شود
و چوب های سقف برای فروش به بازار برده شوند.
·
معجز در این بند شعر، از طرز تهیه
هزینه سفر پرده برمی دارد.
·
توده های تهیدست برای تهیه هزینه
سفر یکی از این دو طریق را انتخاب می کنند.
·
تحت فشار اقتصادی برای تهیه هزینه
سفر، مجبور می شوند که خانه خود را بابت مبلغ معینی بیع بگذارند و یا بمراتب بدتر،
باغ خود را چه بسا به قیمت نازلتر از حد معمول بفروشند.
·
بدین طریق، حتی امکان پروار کردن
گوسفندی را و یا کشت و کار و تهیه میوه و سبزی و غیره برای خانواده خود را فدا می کنند.
·
یکی از دلایل برباد رفتن عزت انسانی
توده های تهیدست هم همین است.
·
توده بدین طریق ابتدائی ترین وسایل
تولید را مثلا باغ را و یا خانه را از دست می دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر