پروفسور
دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
II
رئالیسم
از نقطه نظر تاریخ ایده ها
1
رئالیسم
افراطی
(رئالیسم
افلاطونی)
1
·
رئالیست ها اغلب ادعا می کنند که حتی زمانی که اصلا انسانی
وجود نداشته باشد، «بشریت» ـ بمثابه عام ـ وجود
خواهد داشت.
2
·
همانطور که «خانه» ـ
بمثابه عام ـ حتی زمانی که هیچ خانه منفردی
وجود نداشته باشد، وجود خواهد داشت.
3
·
این طرح افراطی رئالیسم
ـ از نقطه نظر تاریخ ایده ها ـ به آموزش ایده ای افلاطون برمی
گردد.
·
از این رو ست که آن را رئالیسم
افلاطونی هم می نامند.
4
·
عناوین دیگر این رئالیسم
عبارتند از رئالیسم مفاهیم عام، رئالیسم افراطی و
رئالیسم ماورای افراطی.
5
·
نمایندگان اصلی رئالیسم را
افراد زیر تشکیل می دهند:
الف
آنسلم
فون کانتربری (1033 ـ 1109)
فیلسوف و تئولوگ قرون وسطی
بنیانگذار اسکولاستیک
نماینده اصلی اسکولاستیک آغازین
·
آنسلم فون کانتربری
2
ویلهلم
فون شامپه (1070 ـ 1121)
فیلسوف
فرانسوی
کشیش
رئالیست
·
ویلهلم فون شامپه که
سرسخت ترین نماینده رئالیسم در اسکولاستیک قرون وسطی بوده اند.
2
رئالیسم میانه رو
(رئالیسم
ارسطوئی)
1
·
رئالیسم افراطی درجریان توسعه اسکولاستیک،
تحت تأثیر نظرات ارسطو تضعیف می شود.
·
فرم تضعیف شده رئالیسم
افراطی را رئالیسم ارسطوئی و یا رئالیسم میانه رو نیز می نامند.
2
·
در وهله اول، زیر فشار حملات مداوم نمایندگان نومینالیسم بود که رئالیست ها
به تجدید نظر در مواضع فکری رئالیسم افراطی به
میراث مانده مجبور می شوند.
·
مراجعه کنید به نومینالیسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
2
·
رئالیسم
میانه اما رو فرق ماهوی
با رئالیسم افراطی ندارد.
3
·
رئالیسم میانه رو نیز عام را
واقعی می داند، ولی بخش سوم فرمولبندی فوق الذکر را، یعنی حکم «مفاهیم عام قبل از چیزهای منفرد وجود دارند!» را
تغییر می دهد و به جای واژه «قبل»، واژه «در» را می گذارد:
·
«مفاهیم عام
در چیزهای منفرد وجود دارند!»
4
·
ولی بلافاصله تأکید می ورزد که عام
تعین تشکیل دهنده منفرد است:
·
«در منفرد، عام واقعیت می یابد»
·
«به عبارت دقیقتردر منفرد، فردی و خاص، عام واقعیت می یابد)»
·
و به این طریق دوباره سر و کله رئالیسم افراطی پیدا می شود.
5
·
ادعای اینکه «مفاهیم عام در چیزهای منفرد
وجود دارند»، بدان معنی است که «بدون مفاهیم عام،
چیزهای منفرد نمی توانستند، بوجود آیند»
·
و این فرقی با «مفاهیم عام
قبل از چیزهای منفرد وجود دارند!» ندارد.
6
·
وجود مفاهیم عام در چیزهای منفرد برای رئالیسم
میانه رو، فقط بمعنای واقعیت یابی عام،
بصورت چیزهای منفرد و در چیزهای خاص و منفرد اعتبار دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر