ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
پایان این را به پیامبر اسلام ختم می شود.
·
آیه ی «دعوت کن به حق» بر او نازل شده است.
·
این ادعای شیخ شبستر اما به چه معنی است؟
1
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
منظور از مفهوم «پایان راه»، فقط می تواند مقصد سفر
باشد.
·
شیخ اما در ابیات قبلی پیامبر اسلام را سالار اول و آخر قافله
بشریت جا زده است:
در
این ره، انبیا چون ساربان اند
دلیل
و رهنمای کاروان اند
وز
ایشان، سید ما گشته سالار
هم
او اول، هم او آخر در این کار
·
این بدان معنی است که پیامبر اسلام قافله بشریت را بسان
رمه ای به دنبال می کشد و به خویشتن خویش می برد.
·
بدین طریق، پیامبر اسلم نه تنها سالار اول و آخر، بلکه
ضمنا مقصد سفر قافله است.
·
مقصد قافله ی بشریت ضمنا سالار قافله
است.
2
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
وقتی از ایراسیونالیسم (خردستیزی)
عرفان سخن می رود، منظور جفنگیاتی از این قبیل است.
·
فقط باید تصورش را کرد که شبانی
رمه را هدایت می کند و به مقصدی می رسد که خودش است.
·
این بدان معنی است که شبان خداقل، وجود
سه گانه دارد:
·
یعنی هم مبدأ است، هم رهرو است و
هم مقصد.
3
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
شیخ شبستر در این بیت و نه فقط در
این بیت، از سوئی دو قطب دیالک تیکی مبدأ و مقصد را در یکدیگر ذوب می کند.
·
یعنی دیالک تیک مبدأ و مقصد را
تخریب می کند تا در اثبات مبدأ و مقصد بودن (سالار اول و آخر بودن) پیامبر اسلام مشکلی نداشته باشد.
4
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
شیخ شبستر از سوی دیگر دیالک تیک
رهرو و مقصد را تخریب می کند.
·
او عملا رهرو را در مقصد ذوب می
کند.
·
آن سان که رهرو و مقصد بر هم
انطباق می یابند و یکی می شوند.
·
پیامبر اسلام در قاموس شیخ شبستر
هم سالار قافله بشریت است و هم مقصد سفر این قافله است.
·
این اما عملا به چه معنی است؟
5
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
این عملا بدان معنی است که قافله
بشریت از همان آغاز راه در مقصد بوده است.
·
چون پیامبر اسلام به عنوان مقصد،
سالار اول هم بوده است.
·
این اما به چه معنی است؟
6
بر
او ختم آمده پایان این راه
در
او منزل شده «ادعوا الی الله»
·
این بدان معنی است که شیخ شبستر دیالک
تیک راه و رهرو را هم تخریب می کند.
·
یعنی دو قطب دیالک تیکی راه و رهرو
را هم در یکدیگر ذوب می کند.
·
آن سان که راه و رهرو بر یکدیگر
منطبق می شوند و یکی می شوند.
·
یعنی پیامبر اسلام نه تنها سالار
اول و اخر، نه تنها مبدأ و مقصد، بلکه هم رهرو و هم ضمنا راه بوده است.
·
این دیگر اوج خردستیزی است.
·
در عالم توهمان هارف شبستر، عرب
شترچرانی چنان ایدئالیزه می شود که همه چیز در وجود او خلاصه می شود.
·
جای الاغ چرانی به نام مهدی سهیلی
خالی است.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفدر عالم توهمات عارف شبستر، عرب شترچرانی چنان ایدئالیزه می شود که
همه چیز در وجود او خلاصه می شود.