۱۳۹۴ دی ۲۹, سه‌شنبه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (17)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

·        همانطور که ذکرش گذشت، راه «توده» نیروهای چپ به اصطلاح غیر مذهبی را به سه دسته تقسیم می کند:

دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی" 
دهندگان شعار عملیات‌‌ تروریستی

·        این بدان معنی است که راه «توده» معیار شناخت نیروهای سیاسی جامعه را شعار آنها قرار می دهند.
·        یعنی نیروهای سیاسی را بر اساس عنصری سوبژکتیو و در بهترین حالت، بسان حزب توده بر اساس فرم عمل آنها ارزیابی می کند.
·        این بدان می ماند که ظرفی را بر اساس فرم نمودین آن ارزیابی کنیم و نه بر اساس محتوای ماهوی آن.
·        در حالی که نقش تعیین کننده از آن محتوای ماهوی (مظروف)  آن است و نه از آن فرم نمودینش.
·        مهم این است که در ظرف سرکه نگهداری می شود و یا شراب، شهد نگهداری می شود و یا شرنگ.

·        سؤال اما این است که چرا و به چه دلیل باید حزب توده دچار فرمالیسم معرفتی مرگباری از این دست شود؟

1
دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی" 
دهندگان شعار عملیات‌‌ تروریستی

·        دلیل این افتادن در منجلاب فرمالیسم معرفتی، فقر فلسفه است.
·        حزب توده به تئوری کم بها داده است.
·        به عنوان مثال، مهد تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی آلمان دموکراتیک بوده است.
·        کشوری که دم دست حزب توده بوده و می توانست کادرهای تئوریکی بزرگی تربیت کند.
·        حزب توده اما امیر نیک آیین را برای تحصیل فلسفه به رومانی می فرستد.

2
دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی" 
دهندگان شعار عملیات‌‌ تروریستی

·        ژاله اصفهانی (مستانه سلطانی) و همسرش بدیع ظاهرا در شوروی بوده اند، ولی عمر خود را برای ترجمه شاهنامه فردوسی و غیره تلف کرده اند.
·        عمر گرانبهائی که می توانست صرف ترجمه  مفاهیم و مقولات فلسفی شود.
·        عمر گرانبهائی که می توانست به تمرین تفکر مفهومی اختصاص یابد و زمینه را برای روشنگری علمی و انقلابی آماده سازد و حزب توده را در رزم ایده ئولوژیکی بر ضد دشمنان قسم خورده توده از قبیل سازمان های فاشیستی و فوندامنتالیستی دستگیر باشد.

3
دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی" 
دهندگان شعار عملیات‌‌ تروریستی

·        نتیجه نهائی این غفلت آن می شود که حزب توده نه با گنجینه  مفاهیم مارکسیستی ـ لنینیستی، بلکه با خورجینی از هارت و پورت به کشور برمی گردد و از شناخت اعضای خود حتی ناتوان می ماند، چه رسد به شناخت دشمنان طبقاتی توده و حزب توده.
·        به دلیل فقر فلسفه هم بوده که حزب توده از توده می برد و به دنبال متحد در سیاه ترین محافل ارتجاعی می گردد و دست به آبرو ریزی می زند.

·        در نتیجه همین گمراهی و سرگردانی نظری حزب توده، توده بی سر و سرگردان می ماند و اگر دچار انفعال نگردد، به دنبال نیروهای ماهیتا ضد توده ای می افتد و فاجعه آغاز می شود.

4
دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی" 
دهندگان شعار عملیات‌‌ تروریستی

·        با طناب شعارهای کسی نمی توان به چاه تحلیل آنها اندر شد و در چاه گرفتار نماند.
·        لنین توصیه اکید داشت که «شعارها را باید از صراحت طبقاتی گذراند.»

·        ماهیت طبقاتی شعار ها را باید کشف کرد.  
·        چون شعار واحدی را همه نمایندگان همه طبقات اجتماعی می توانند بدهند و حتی جامه عمل بپوشانند.
·        پرچم سرختر از خون را فاشیست ها هم می توانند حمل کنند.
·        فوندامنتالیست ها هم می توانند زمین برای خانه سازی در اختیار توده بی همه چیز قرار دهند.
·        حتی بهتر از کمونیست ها می توانند شکم و زیرشکم توده را سیر سازند و رفاه نسبی پدید آورند.
·        حزب فلسفی فریب این شعارها و کرد و کار ها را نمی خورد.

5
·        در نحوه برخورد حزب توده و راه «توده» به نیروهای سیاسی فقر فلسفه هر دو آشکار می گردد:

در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید،
تا به طیف متنوع و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند،
 که ایران وارد مرحله انقلاب سوسیالیستی نشده

·        حزب توده نمی دانست و راه «توده» هنوز نمی داند، که در بهمن 28، بهمن ارتجاعی عظیمی بر سر توده افتاده است.
·        نه انقلاب خلقی و دموکراتیک و ملی، بلکه ضد انقلاب فئودالی ـ فوندامنتالیستی پیروز شده است.
·        چون حزب توده فاقد قطب نمای مبتنی بر درک ماتریالیستی تاریخ بوده، قادر به تمیز انقلاب از ضد انقلاب (رستاوراسیون) نمی شود.

·        اما چرا و به چه دلیل معرفتی؟

6
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید،
تا به طیف متنوع و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند،
 که ایران وارد مرحله انقلاب سوسیالیستی نشده

·        علت و دلیل معرفتی خطای خطیر حزب توده، تحلیل نیروهای سیاسی بر اساس شعارهای آنها بوده است.
·        در اشعار هوشنگ ابتهاج (سایه) این ساده لوحی آشکارتر از همه جا نمایان می گردد.
·        حزب توده فریب شعار «مرگ بر امریکا» ی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی را می خورد و خط خمینی را به عنوان خطی ضد امپریالیستی و انقلابی تصور می کند.

·        فلاکتی که پوزیتیویسم می تواند بر سر آدمی بیاورد، همین جا نیز آشکار می گردد.
·        حزب توده حتی به ارزیابی حزب کمونیست شوروی و هشدارهای آن تره خرد نمی کند.
·        همان شوروی که اجامر ارتجاعی ـ فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی حاکم، حزب توده را جاسوس و نوکر و وابسته آن جا خواهند زد.

7
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید،
تا به طیف متنوع و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند،
 که ایران وارد مرحله انقلاب سوسیالیستی نشده
شعار حکومت شوراهای کارگری
که تقلیدی است از انقلاب اکتبر،
جاده را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می ‌کند.

·        اکنون صحت حدس ما اثبات می شود:
·        راه «توده» بی اعتنا به ماهیت نیروهای سیاسی چپنما، به تجزیه و تحلیل ساده لوحانه و مکانیکی ـ سوبژکتیویستی شعار های آنها می پردازد:

8
شعار حکومت شوراهای کارگری
که تقلیدی است از انقلاب اکتبر،
جاده را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می ‌کند.

·        شق القمر تئوریکی راه «توده» این است که «شعار بر قراری حکومت کارگری» تقلیدی از انقلاب اکتبر است.
·        از همین نکته می توان به ذلت تئوریکی راه «توده» پی برد.

·        وقتی از فرمالیسم معرفتی سخن می رود، به همین دلایل است.
·        علامه راه «توده» اصلا نمی اندیشد که در شعار بلشویسم، شرایط عینی جامعه و هژمونی پرولتاریا انعکاس می یابد.
·        در حالیکه شعار گروهک های فاشیستی در ایران ماهیت طبقاتی ضد توده ای دارد.

·        این اما به چه معنی است؟ 

الف
·        این اولا بدان معنی است که علامه راه «توده» به دیالک تیک ماهیت سوبژکت و شعار سوبژکت وقوف ندارد.
·        یعنی هر شعار هر کس را به سکه نقد می خرد.

ب
·        این ثانیا بدان معنی است که علامه به دیالک تیک شرایط و شعار واقف نیست.

ت
·        این ثالثا بدان معنی است که او عملا (یعنی بی اعتنا به وقوف به این دو دیالک تیک)، آندو را وارونه می سازد.
·        یعنی نقش تعیین کننده را در دیالک تیک ماهیت و شعار و در دیالک تیک شرایط و شعار از آن  شعار می داند و نه از آن ماهیت و شرایط.

·        این به چه معنی است؟   

9
شعار حکومت شوراهای کارگری
که تقلیدی است از انقلاب اکتبر،
جاده را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می ‌کند.

·        این به معنی داشتن جهان بینی ایدئالیستی است:
·        علامه راه «توده» خیال می کند که شعار آفریننده شرایط عینی است و نه بر عکس.

·        جالب تر اما در این جفنگجمله راه «توده» چیز دیگری است:

11
شعار حکومت شوراهای کارگری
جاده را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می ‌کند.

·        به زعم علامه راه «توده»، هر کس شعار برقراری حکومت شوراها را بدهد، آب به آسیاب دشمن می ریزد.
·         
·        سؤال اکنون این است که علامه راه «توده» بر اساس کدام دلایل تجربی و منطقی و تاریخی به این نتیجه عجق ـ وجق رسیده است؟

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ین علامه راه توده بنظروکمک بهرجومرجطلبان میکند سعی کنید خوب حلاجیشکنید واز روببریدش

    پاسخحذف