اثری از حسین رزاقی
نظر ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
راجع به ایرانیان
ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
ﻣﺮﺩﻣﺎﻥﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭﭘﯽ
ﺗﻼﻓﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﻭﺩﺭﻗﺒﺎﻝ ﯾﮏ ﺳﻔﺮﻩ
ﺳﻔﺮﻩ ﺍﯼ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﮐﺎﺩﻭ ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﮐﺎﺩﻭ ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ
·
همانطور که ذکرش گذشت، فرمالیسم در
این زمانه و زمین، هم عرصه اندیشه را عمیقا اشغال کرده، هم عرصه عمل را و هم عرصه
تفکر (تئوری شناخت) را:
ب
فرمالیسم در عرصه عمل
·
اگر کسی سری به طرز کار مردم بزند
و یا سیستم آموزشی ـ پرورشی ایران را مورد بررسی قرار دهد و یا نظری بر آثار علمی
و ادبی و هنری و مطبوعات این سامان بیندازد، متوجه فرمالیسم عملی می شود:
1
ﻣﺮﺩﻣﺎﻥﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭﭘﯽ
ﺗﻼﻓﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﻭﺩﺭﻗﺒﺎﻝ ﯾﮏ ﺳﻔﺮﻩ
ﺳﻔﺮﻩ ﺍﯼ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﮐﺎﺩﻭ ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﮐﺎﺩﻭ ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ
·
ده ها هزار نفر در این سامان دیپلم،
لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می گیرند.
·
ولی بخش اعظم اینها فقط بظاهر معلم
و مهندس و دکتر و نویسنده و شاعر و دانشمند می شوند.
·
اینها می توانند بسان ضبط صوتی هر
مطلبی را در ذهن خود برای مدتی کوتاه ثبت و ضبط کنند و بطرز مکانیکی تحویل معلم و
استاد دهند و نمره 20 بگیرند.
·
بی آنکه جمله ای از آن مطلب را از آن
خود کرده باشند.
·
یعنی بی آن که عمیقا آن را درک و
هضم کرده باشند.
2
·
یکی از فرم های معروف این فرمالیسم
کمیت گرئی است.
·
در این فرم از فرمالیسم مثلا مطلبی
ده بار بطور سطحی و سرسری خوانده می شود و همین ده بار خواندن ایدئالیزه می شود و
به رخ مادر و پدر و معلم و استاد بدبخت کشیده می شود.
·
بی آنکه مطلب مربوطه درک و هضم شده
باشد.
3
·
فرم دیگری از این کمیت گرائی ازبر
کردن اسامی فلاسفه، علما، شعرا، نویسندگان و یا سیاستمداران معینی و ایدئالیزه
کردن آن و به رخ خود و این و آن کشیدن آن است.
·
به همین دلیل خیلی ها اسامی خیلی
ها را می دانند و در بهترین حالت معنی تحت اللفظی مثلا اگزیستانسیالیسم را هم می
دانند، بی آنکه از فلسفه و علم و اثر و شعر خود آن افراد چیزی بدانند.
4
·
نتیجه حیرت انگیز این فرم از
فرمالیسم (کمیت گرائی) را امروزه بهتر از هر جا می توان مثلا در فیسبوک شاهد بود:
·
طرف هم از نیچه و شوپنهاور و
هایدگر و یونگ و فروید و یاسپر و پوپر حدیث می آورد و هم از مارکس و انگلس و لنین.
·
هم آرم حزب توده می زند و هم از پوپر
نقل قول می آورد.
·
هم از کسرائی شعر می آورد و هم اشعار
شعرای فاشیست وطنی و یا بین المللی را منتشر می کند.
·
این بدان معنی است که او نه حزب
توده و سیاوش کسرائی را می شناسد و نه فاشیسم را.
5
·
یکی دیگر از فرم های فرمالیسم عملی،
لایک زدن مکانیکی به 50 مطلب در عرض 50 ثانیه است.
·
لایک زدن به شعر و کپی کردن بیتی
از آن، بدون کمترین تأمل بر روی آن شعر است.
·
به همین دلیل، گاهی به اشعاری برمی
خوریم که حاوی اغلاط املائی و انشائی فاحش اند ولی 60 لایک خورده اند، بی آنکه کسی
فهمیده باشد.
6
·
خود لایک زدن به مطالب این و آن،
فرم دیگری از فرمالیسم است.
·
نوعی داد و ستد فرم است.
·
لایک برای لایک است.
·
لایکی که همه می دانند که بی محتوا
ست.
·
همه می دانند که فرمی از داد و ستد
توخالی و بی محتوا ست.
·
ولی با این حال، در نهایت بلاهت،
تعداد لایک برای عکسی را و یا شعری را ایدئالیزه می کنند و برای کسب اعتبار و یا
سلب اعتبار مورد استفاده قرار می دهند.
7
·
دم خروس فرمالیسم وقتی آشکار می
گردد که به مطلب حریفی چپ نگاه شود.
·
چپ نگریستن به مطلب حریفی به معنی اندک
توجهی به محتوا ست که می تواند با بی اعتنائی به فرم حتی همراه نباشد.
·
ولی همین توجه اندک به محتوا برای
طرز تفکر فرمالیستی فاجعه است.
·
درست به همین دلیل اندرز پشت اندرز
از هر ننه مرده ای منتشر می شود که بی خیال محتوا باش و شیفته فرم باش.
·
شعار پشت شعار داده می شود که کسی
حق قضاوت راجع به نظر کسی ندارد.
·
چون نظر هر کس برای خودش محترم
است.
·
انتقاد ممنوع.
·
زنده باد تأیید کور کورانه ی هر
دروغ.
8
·
یکی دیگر از فرم های مد روز
فرمالیسم عملی، مبادله «فکری» و «احساسی» و «عاطفی» با استفاده از علایم حاضر و آماده
در انترنت است.
·
عکس دل سرخی با فشردن دکمه ای به
حریف ارسال می شود، دلی که از فرط بیتابی قصد برون پریدن از دهن او را دارد.
·
در حالی که اگر تیز بنگرند، طرف
اصلا دل در سینه ندارد.
·
این فرمالیسم فرمی از فرمبازی است.
·
فرم مد روز مدرنی برای اتلاف وقت
گرانبها ضمن خودفریبی و همنوع فریبی است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر