۱۳۹۴ دی ۲۵, جمعه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (14)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

تفکیک لایه بندی ‌های بسیار متنوع و در هم تنیده این حاکمیت چند پارچه
و سپس بردن این شناخت به میان توده مردم
(دفاع از ضرورت اتحادها و تفکیک طبقاتی حاکمیت)

·        معنی تحت اللفظی:
·        جدا کردن لایه های حاکمیت چند پارچه و بردن این اطلاعات به میان توده یکی دیگر از محورهای یازده گانه حزب توده برای توجیه حمایت بی قید و شرط و کورکورانه از جمهوری اجامر بوده است.

1
تفکیک لایه بندی ‌های بسیار متنوع و در هم تنیده ی این حاکمیت چند پارچه
و سپس بردن این شناخت به میان توده مردم
(دفاع از ضرورت اتحادها و تفکیک طبقاتی حاکمیت)

·        شکی نیست که هر حاکمیتی از اقشار و لایه های متنوع مؤثر در یکدیگر تشکیل می یابد.
·        برای اینکه هر طبقه اجتماعی متشکل از اقشار و لایه های معینی است.
·        طبقه بورژوا به عنوان مثال از بورژوازی صنعتی، کشاورزی، بانکی (مالی)، تجاری، خدماتی و غیره تشکیل می یابد.
·        به زعم راه «توده»، شق القمر حزب توده تفکیک این لایه ها و بردن این اطلاعات به میان توده بوده، تا با توسل به این اطلاعات حمایت خود از ارتجاع سیاه (شاه)  را تئوریزه و توجیه کند. 

2
تلاش برای نهادینه کردن آزادی‌ های برآمده از متن انقلاب 57
کوشش برای نشان دادن پایگاه‌ ها و اندیشه ‌های متفاوت نیروهای مذهبی
 و بویژه روحانیت ایران که به قدرت حکومتی دست یافته
 و در نهایت خام خیالی و خواب خرگوشی، ریش و تسبیح و نماز و صلوات را چهار رکن وحدت تصور کرده بودند.

·        معنی تحت اللفظی:
·        شق القمر دیگر حزب توده از دید راه «توده» عبارت بود از نهادینه کردن آزادی ها و تفکیک پایگاه ها و افکار مذهبیون  

·        معلوم نیست که  فیلسوف حواس پرت راه «توده» چگونه به این جفنگ رسیده است.

3
تلاش برای نهادینه کردن آزادی‌ های برآمده از متن انقلاب 57
کوشش برای نشان دادن پایگاه‌ ها و اندیشه ‌های متفاوت نیروهای مذهبی
 و بویژه روحانیت ایران که به قدرت حکومتی دست یافته
 و در نهایت خام خیالی و خواب خرگوشی، ریش و تسبیح و نماز و صلوات را چهار رکن وحدت تصور کرده بودند.

·        حزب توده را و هر جریان سیاسی و شبه سیاسی را ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی از همان روزهای اول روی کار آمدن، تحت نظر و شناسائی قرار داده و حتی آیت الله بهشتی در چالش فکری با کیانوری در تلویزیون علنا این برنامه را بر زبان رانده است.
·        کیانوری اما به هر دلیلی فاقد حتی هوشی به اندازه موشی بوده و  منظور بهشتی را نفهمیده است.
·        منظور بهشتی پرونده سازی جساب شده برای حزب توده بوده است.
·        موش های واقعی اما منظور بهشتی را فهمیده اند.

4
·        ضمنا حزب توده، هنوز از راه نرسیده، در دفترش جلوی دانشگاه تهران مهر و موم شد، برخی از شخصیت های آن مثلا جراحی بازداشت شدند و شناسائی سیستماتیک نشست های اعضای رده های بالای حزب حتی جامه عمل پوشید.
·        حالا علامه راه «توده» مدعی آن است که حزب توده تحت چنین فشار کمرشکن عصب سوزی، «برای نهادینه کردن آزادی‌ های برآمده از متن انقلاب 57» تلاش ورزیده است.

·        شنیدن کی بود، مانند دیدن؟

5
·        حزب توده را حتی به ده راه نداده اند، لحظه به لحظه سرکوبش کرده اند، بعد آبرویش را در ملأ عام ریخته اند، بعد تار  و مارش ساخته اند و اندام شقه شقه شده ی سران و سرداران معصوم تر از چهارده معصومش را در خاوران ها جلوی ددان درنده افکنده اند.
·        حالا علامه راه «توده» از تلاش حزب توده در راه نهادینه کردن «آزادی» هائی دم می زند که گویا از «متن عنگلاب 57» بیرون آمده اند.
·        کدام آزادی ها؟
·        آزادی حجاب؟
·        آزادی ترور شخصیت ها؟
·        آزادی به آتش کشیدن میخانه ها، می فروشی ها، سینماها و شهرنو ها؟
·        آزادی غصب و غارت فاشیست مآبانه ـ فوندامنتالیست مآبانه ی دار و ندار دگرمذهبان؟
·        آزادی قلع و قمع وحشیانه دگر اندیشان؟
·        آزادی عنگلاب فرهنگی؟
·        آزادی مرثیه و تعزیه و موعظه و روضه و صیغه و استخاره؟

6
به کار گرفتن همه تجربه باقی مانده خویش از مبارزات دهه 30،
برای جلوگیری از تندروی‌ ها، ماجراجوئی ‌ها و تخیل پروری‌ های شبه انقلابی انواع سازمان‌ های کوچک و بزرگ
و هشدار بی ‌وقفه به این سازمان‌ ها برای درک شرایط بغرنج جاری در کشور و فاصله گیری از ماجراجوئی‌ ها و تخیل پروری ‌ها.

·        معنی تحت اللفظی:
·        شق القمر دیگر حزب توده، اقناع و جلب سازمان ها و گروه های « تندرو، ماجراجو و تخیل پرور (؟)  و  شبه انقلابی » به حمایت از ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بوده است.

7
 فرج الله میزانی (جوانشیر) 
(1305 ـ 1367) 
محل تولد: تبریز
شغل: مهندس
تاریخ دستگیری: ۷ اردیبهشت۶۲
وضعیت خانوادگی: متاهل
محل دستگیری : تهران
تاریخ اعدام: شهریور ۱۳۶۷در زندان اوین
آثار:
اقتصاد سیاسی
صفحاتی از تاریخ جنبش جهانی کارگری ـ کمونیستی
مائوئیسم و بازتاب آن در ایران
حماسه 23 تیر
افسانه طلاهای ایران
تجربه 28 مرداد
سیمای مردمی حزب توده ایران
انتقاد و انتقاد از خود
حماسه داد
چریک های فدائی خلق چه می گویند؟

·        حزب توده تا آنجا که بر اساس تحلیل آثار آن، برای ما معلوم شده، درک ماهوی از جریانات فاشیستی، فوندامنتالیستی تحت عناوین فدائی اسلام و خلق و مجاهد اسلام و خلق و لیملام و غیره نداشته است.
·        جوانشیر در آثار خود تحت عناوین «چریک های فدائی خلق چه می گویند؟» و «مائوئیسم و بازتاب آن در ایران» و تورج حیدری بیگوند در جزوه ای تلاشی در این زمینه انجام داده اند که احتمالا  ارزشمند ترین تلاش حزب توده محسوب می شوند.
·        این آثار اما باید تحلیل شوند تا راجع به چند و چون و ارزش نظری و عمق آنها بتوان ابراز نظر کرد.
·        اگر کسی این آثار را منتشر کند، اجر اخروی به نصیب می برد.  

8
به کار گرفتن همه تجربه باقی مانده خویش از مبارزات دهه 30،
برای جلوگیری از تندروی‌ ها، ماجراجوئی ‌ها و تخیل پروری‌ های شبه انقلابی انواع سازمان‌ های کوچک و بزرگ
و هشدار بی ‌وقفه به این سازمان‌ ها برای درک شرایط بغرنج جاری در کشور و فاصله گیری از ماجراجوئی‌ ها و تخیل پروری ‌ها.

·        حزب توده به سبب بیگانگی با مارکسیسم ـ لنینیسم، درک روشنی از ماهیت طبقاتی هیچ کدام از طبقات اجتماعی کشور نداشته است.
·        جامعه ما از فقدان روشنگری علمی و انقلابی رنج عظیمی برده است.
·        پیروزی سهل و ساده اعجوبه های عهد عتیق به همین دلیل هم بوده است.
·        حزب توده آغازین ـ بر خلاف ادعای علامه راه «توده» ـ حزبی انقلابی و به معنی واقعی کلمه، توده ای بوده است.
·        خدمات حزب توده آغازین، بویژه در زمینه روشنگری علمی و  انقلابی درخور ستایش و تقدیر شایان اند.

9
·        حزب توده پس از کودتای 28 مرداد، تحت فشار عظیم ارتجاع، دربار و امپریالیسم هم بلحاظ فیزیکی و هم بلحاظ فکری تحلیل رفته بود و پوسته ای از آن باقی مانده بود.
·        بحران ایده ئولوژیکی و تئوریکی در حزب کمونیست شوروی احتمالا گوژ بالا گوژ شده بود و به تخریب ایده ئولوژیکی ـ تئوریکی حزب توده منجر شده بود.
·        حزب توده پس از کودتای 28 مرداد از توده بریده بود.
·        پایگاه اجتماعی حزب توده را دربار پس از پیروزی انقلاب سفید تسخیر کرده بود.
·        حزب توده به ماهی دور از دریا بدل شده بود و ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی صیدش کرد و در ماهتابه قرون وسطائی اش جزغاله اش کرد.

10
به کار گرفتن همه تجربه باقی مانده خویش از مبارزات دهه 30،
برای جلوگیری از تندروی‌ ها، ماجراجوئی ‌ها و تخیل پروری‌ های شبه انقلابی انواع سازمان‌ های کوچک و بزرگ
و هشدار بی ‌وقفه به این سازمان‌ ها برای درک شرایط بغرنج جاری در کشور و فاصله گیری از ماجراجوئی‌ ها و تخیل پروری ‌ها.

·        همه گشتاروهای منفی که علامه راه «توده» بطور مکانیکی تکرار می کند، « تندروی‌ ها، ماجراجوئی ‌ها و تخیل پروری‌ های شبه انقلابی» در رهبری حزب توده هم بوده است.
·        نتیجه نهائی بیگانگی با تفکر مفهومی و گرفتاری در طرز «تفکر» پوزیتیویستی هم نمی تواند جز این باشد.
·        پیوستن فراکسیونی از سازمان فدائیان خلق به حزب توده و پیوستن حزب توده به سازمان فدائیان خلق هم حاکی از حقیقت امر بوده است.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. از خاینینی چونان دزداننی که اسناد حزب را دزدیده اند توقعی نباید داشت

    پاسخحذف