پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین
4
روشنگری آلمان
ادامه
7
·
روشنگری آلمان در نقطه عطف قرن
هجدهم ـ نوزدهم در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان (کانت،
هگل و فویرباخ) به نقطه اوج خود می رسد.
·
مراجعه کنید به دایرة المعارف فلسفه
بورژوائی واپسین (بخش اول) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
·
انتقاد راسیونالیستی از واقعیت
فئودالی و به آتش بستن بیرحمانه جهالت فئودالی و دگم های تعالیم دینی ارتدوکسی از
این سنگر در آلمان، قبل از جنبش روشنگری نیز رواج داشته است.
·
مراجعه کنید به راسیونالیسم (خردگرایی)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
9
·
راسیونالیسم در آلمان در قرن هفدهم نمایندگان
راهگشای خود را در افراد و گروه های زیر داشته است:
الف
در اسپینوزیست های آلمان
1
·
ماتیاس کنوتسن
2
·
گابریل واگنر (1665 ـ 1712)
3
·
فریدریش ویلهلم استوش (1648 ـ 1704)
4
·
تئودور لودویگ لاو (1670 ـ 1740)
5
·
ساموئل پوفندورف (1632 ـ 1694)، آموزگار
حقوق طبیعی
ب
فلاسفه مهم زیر
1
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار،
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
گوتفرید ویلهلم لایب
نیتس (1646 ـ 1716)
2
·
کریستیان توماسیوس (1646 ـ 1728)
10
·
اعتراض ایدئولوژیکی در جریان بعدی
توسعه خود فرم های دیگری به خود می گیرد.
11
·
خود آگاهی اجتماعی رشد یابنده به
درک نوینی از ارزش و اعتبار شخصیت انسانی دست می یابد و به ایمان به توانائی انسان
به شناخت جهان و تحول آن بر طبق حوایج خویش منجر می شود.
12
·
تصور مربوط به طبیعت انسانی و نظام
اجتماعی و دولتی در مطابقت با آن اهمیت کسب می کند.
13
·
اکنون قیمومت خودکامه استبداد در
کلیه مظاهر فلسفی، ادبی وسیاسی اش مورد انتقاد قرار می گیرد.
14
·
انشعاب در کلیسای پروتستانی در
اوایل قرن هجدهم اولین نشانه خود آگاهی رشد یابنده بورژوائی در آلمان بوده است.
15
·
همانطور که بوسیله یانزنیست ها در فرانسه، به همان سان نیز بوسیله پیتیست ها در آلمان
و ببرکت مبارزه آنها بر ضد اعتقادات لوتری
که ماهیتا به تکیه گاه نظام فئودالی ـ استبدادی مبدل شده بود، راه برای توسعه
روشنگری آلمان هموار می شود.
·
مراجعه کنید به یانزنیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
16
·
جنبش پیتیسم
از دانشگاه هاله (سال بنیانگذاری 1694) توسط اسپنر و
فرانکهآغاز می شود و قبل از همه میان روحانیت شمال آلمان طرفدار پیدا می کند.
17
·
مهمترین اثر پیتیسم آلمانی عبارت
بوده از کتاب گوتفرید آرنولد (1666 ـ 1717) تحت
عنوان «کلیساهای بیطرف و تاریخ نفاق» (1699)
18
·
در این کتاب، ارواح آزادی خواه و
تحت پیگرد، کلیساهای همه قرون را متهم می کنند و به محاکمه می کشند.
19
·
اثر آرنولد
را می توان به عنوان اثری آلمانی همتراز با فرهنگ لغات بایل
ارزیابی کرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر