تحلیلی از
میمحا نجار
توانایی که در یک طرفة العین
ز کاف و نون پدید آورد، کونین
·
معنی تحت اللفظی:
·
قادری که در لحظه ای از ترکیب کاف و نون، دنیا و عقبا را
پدید آورده است.
1
·
برای درک منظور شیخ شبستر باید به منظور او از کاف و نون
پی برد.
·
شعبده بازی عرفان و هر فرمی از خردسیتزی (ایراسیونالیسم)
هم در همین جور چیزها ست.
·
طرفداران ایراسیونالیسم در خارج از چارچوب تفکر مفهومی
سخن می گویند.
·
به همین دلیل سخنان شان اغلب به پرت و پلا شباهت پیدا می
کند که در بهترین حالت به درد خودفریبی و عوامفریبی می خورد.
2
توانایی که در یک طرفة العین
ز کاف و نون پدید آورد، کونین
·
قادر متعال
شیخ شبستر فقط از ترکیب کاف و نون کذائی، دو کون را پدید نمی آورد.
·
بلکه این کار را در طرفة العینی جامه عمل می پوشاند.
·
این به معنی انکار تاریخیت هستی است.
·
در قاموس شیخ شبستر، تئوری توسعه کشک است.
·
در قاموس شیخ، از بذری، سنبلی، از دانه ای نهالی، از
نهالی درختی تشکیل نمی شود.
·
بلکه قادر متعال اراده می کند و کل هستی در نهایت کمال از
نیستی گام به هستی می گذارد.
3
توانایی که در یک طرفة العین
ز کاف و نون پدید آورد، کونین
·
انکار تاریخیت چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی،
ضمنا به معنی انکار زمان است.
·
زمان ولی یکی از اتریبوت های (صفات ممیزه) ماده (واقعیت
عینی) است.
·
مراجعه کنید به ماده ـ زمان ـ مکان در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
·
زمان فرم و قالبی است که ماده در چارچوب آن حرکت می کند.
·
زمان ـ فی نفسه ـ به معنی جنبش و تغییر و تحول ماده است.
·
اگر ماده را از نعمت زمان محروم کنند، دچار رخوت و رکود
می شود و در خود می پوسد.
4
توانایی که در یک طرفة العین
ز کاف و نون پدید آورد، کونین
·
شیخ از این نقطه نظر خردستیزتر و عقب مانده تر از مؤلفین
انجیل است.
·
مؤلفین انجیل برای خلق جهان، 6 روز، تعیین کرده اند.
·
6 روز اگرچه جفنگی بیش نیست، ولی بازهم بخردانه تر از طرفة العین
است که شیخ ادعا می کند.
·
تفاوت و تضاد تئولوژی با عرفان همین جا آشکار می گردد.
·
تئولوژی راسیونال تر از عرفان است.
5
·
ایراد دیگر این بیت شیخ این است که او دنیای واهی (عقبا)
را همطراز با دینای واقعی ـ عینی تصور می کند که گویا بسان جهان مادی در طرفة
العینی همزمان خلق شده است.
·
تئولوژی از این بابت هم راسیونال تر از عرفان است.
·
انجیل فقط برای خلق جهان مادی 6 روز تعیین می کند.
6
توانایی که در یک طرفة العین
ز کاف و نون پدید آورد، کونین
·
این ادعای شیخ در هر صورت، به معنی
تقدم قائل شدن به روح در قبال ماده است.
·
شیخ به مسئله
اساسی فلسفه راه حل ایدئالیستی ارائه می دهد.
·
روح و یا خدا و یا قادر متعال را خالق واقعیت عینی جا می
زند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر