پروفسور دکتر هانس هیبش
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
هوشنگ
تیزابی
(۱۳۲۲
ـ ۱۳۵۳)
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
2
خطای دوم
1
·
در قاموس فروید، جامعه در مقابل نیروی
محرکه کلی مستقل، خودمختار و خودپوی «هوس»
قرار می گیرد.
2
·
در قاموس فروید، جامعه ـ به مثابه هنجارها، امر و نهی ها، تابوها و
امثالهم ـ اصولا بر ضد «هوس» عمل می کند.
3
·
فروید این تضاد را (یعنی تضاد هوس و یا لیبیدو و
جامعه را) لاینحل می داند.
4
·
این تضاد اما ـ در واقع ـ تضاد
ذاتی جامعه طبقاتی آنتاگونیستی است.
5
·
این تضاد، تضادی تاریخی
است و لذا محدود و موقتی است و با هماهنگ سازی گرایشی امکان پذیر نیازهای فردی، دسته جمعی و اجتماعی در سوسیالیسم و
کمونیسم از بین خواهد رفت.
3
خطای سوم
1
·
در قاموس فروید، «هوس» ـ در عین حال ـ نیروی
محرکه توسعه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی
است.
2
·
زیرا انرژی نهفته در آن، برای اجتناب از تضاد یاد شده
باید تعالی یابد و این «تغییر مسیر» انرژی هوس
به خلاقیت های روحی منجر می شود.
3
·
نیروی محرکه توسعه اجتماعی، فرهنگی و
معنوی بشریت اما در
واقع تولید اجتماعی است، یعنی توسعه نیروهای مولده و
مناسبات اجتماعی مربوطه است.
4
·
به عبارت دیگر، تضاد
موجود میان نیروهای مولده و مناسبات اجتماعی است.
·
مراجعه کنید به دیالک
تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی، درک ماتریالیستی تاریخ در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر