۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

روانکاوی (3)


پروفسور دکتر هانس هیبش
برگردان شین میم شین

پیشکش به

 هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»

2
خطای دوم

1
·        در قاموس فروید، جامعه در مقابل نیروی محرکه کلی مستقل، خودمختار و خودپوی «هوس» قرار می گیرد.

2
·        در قاموس فروید، جامعه ـ به مثابه هنجارها، امر و نهی ها، تابوها و امثالهم ـ اصولا بر ضد «هوس» عمل می کند.

3
·         فروید این تضاد را (یعنی تضاد هوس و یا لیبیدو و جامعه را) لاینحل می داند.

4
·        این تضاد اما ـ در واقع ـ تضاد ذاتی جامعه طبقاتی آنتاگونیستی است.

5
·        این تضاد، تضادی تاریخی است و لذا محدود و موقتی است و با هماهنگ سازی گرایشی امکان پذیر نیازهای فردی، دسته جمعی و اجتماعی در سوسیالیسم و کمونیسم از بین خواهد رفت.

3
خطای سوم

1
·        در قاموس فروید، «هوس» ـ در عین حال ـ نیروی محرکه توسعه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی است.

2
·        زیرا انرژی نهفته در آن، برای اجتناب از تضاد یاد شده باید تعالی یابد و این «تغییر مسیر» انرژی هوس به خلاقیت های روحی منجر می شود. 

3
·        نیروی محرکه توسعه اجتماعی، فرهنگی و معنوی بشریت اما در واقع تولید اجتماعی است، یعنی توسعه نیروهای مولده و مناسبات اجتماعی مربوطه است.

4
·        به عبارت دیگر، تضاد موجود میان نیروهای مولده و مناسبات اجتماعی است.

·        مراجعه کنید به  دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی، درک ماتریالیستی تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر