روز قیامت و بحث فراغ از سلطه
ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٧٥)
أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ
يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ
اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
آيا
انتظار داريد به (آئين) شما ايمان بياورند،
با
اينكه عدهاى از آنان، سخنان خدا را مى شنيدند و پس از فهميدن،
آن را تحريف مىكردند، در حالى كه علم و اطلاع
داشتند؟!
·
این آیه ـ بلحاظ فرمولبندی ـ تق و
لق است.
·
معلوم نیست که مخاطب کیست و آیین او
چیست؟
·
شکوه و شکایت خدا در این آیه از
شنیدن سخنانش، فهم منظور او و تحریف اگاهانه و عمدی آنها ست.
1
·
بنی اسرائیل در هر صورت، در این آیه
هم به مثابه قومی خود اندیش و مبتکر و فعال تصویر می شود.
·
پیامبر اسلام به هر دلیل هم که
باشد، از قوم بنی اسرائیل حساب می برد.
2
سوره بقره
آیه (٧٦)
وَإِذَا لَقُوا
الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ
بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ
بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
و
هنگامى كه مؤمنان را ملاقات كنند، مى گويند:
«ايمان
آورده ايم.»
ولى
هنگامى كه با يكديگر خلوت مى كنند، (بعضى به بعضى ديگر اعتراض كرده،) مى گويند:
«چرا
مطالبى را كه خداوند (در باره صفات پيامبر اسلام) براى شما بيان كرد،
به مسلمانان
بازگو مى كنيد تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خدا،
بر
ضد شما به آن استدلال كنند؟!
آيا نمى فهميد؟!»
·
خدا در این آیه، به بنی اسرائیل
همان کرد و کاری را نسبت می دهد که در آیات قبلی به کفار و منافقین نسبت داده است:
·
تظاهر به ایمان
3
·
مضمون این آیه نیز مغشوش است:
·
گویا یا خدا با بنی اسرائیل رابطه
جداگانه ای دارد و یا در تورات راجع به صفات پیامبر اسلام صدها سال قبل چیزهائی را
پیشاپیش گفته است.
·
ظاهرا افرادی از قوم بنی اسرائیل همین
چیزها را به مسلمانان بازگو می شوند و بعد مورد انتقاد در همبود خود قرار می
گیرند.
·
دلیل آنها اما شنیدنی است:
4
«چرا
مطالبى را كه خداوند (در باره صفات پيامبر اسلام) براى شما بيان كرد،
به مسلمانان
بازگو مى كنيد تا (روز رستاخيز) در پيشگاه خدا،
بر
ضد شما به آن استدلال كنند؟!
آيا نمى فهميد؟!»
·
انگار در روز رستاخیز گفتگوئی میان
مسلمانان و بنی اسرائیل صورت خواهد گرفت.
·
بنی اسرائیل هراس از آن دارند که
مسلمانان برای اولین بار در عمرشان دست به استدلال بزنند.
·
منظور خدا از استدلال هم شنیدنی
است:
·
استدلال یعنی استناد به گفته های
بنی اسرائیل راجع به صفات پیامبر اسلام.
5
یورگن هابرمس (متولد 1929 دوسلدورف) و پاپ
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
از پیروان تئوری دیسکورس اخلاق و حقوق کارل اوتو اپل
نماینده تئوری عمل مبتنی بر بحث
از فلاسفه بورژوائی معاصر
·
آدم بی اختیار یاد شوهای تلویزیونی
اجامر اسلامی پس از عنگلاب فئودالی ـ فوندامنتالیستی می افتد.
·
در روز رستاخیز ـ در هر صورت ـ جای
یورگن هابرمس نظریه پرداز چاق و چله ی امپریالیسم خالی است:
·
چون در روز رستاخیز فقط و فقط «بحث
فارغ از سلطه صورت می گیرد.» (هابرمس)
·
نه اوتوریته ای، نه سانسوری، نه شلاقی
و نه جلادی
·
در نهایت آزادی و امنیت بنی
اسرایئل با مسلمانان سر یک میز می نشینند تا همدیگر را با استدلال منطقی آچمز و مات
کنند.
6
سوره بقره
آیه (٧٧)
أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ
مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ﴿﴾
آيا اينها نمىدانند خداوند آنچه را پنهان مى
دارند يا آشكار مى كنند مىداند؟!
·
منطق خدا در این آیه تماشائی است:
·
اینکه خدا عالم الغیب است و به آنچه
که بنی اسرائیل پنهان می کنند، واقف است، خود هنر بزرگ خدایان زمینی و آسمانی است.
·
ولی وقوف به آنچه که بنی اسرائیل عیان
می سازند، نه هنر است و نه شق القمر.
7
سوره بقره
آیه (٧٨)
وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ
الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
و پاره اى از آنان عوامانى هستند كه كتاب
خدا را جز يك مشت خيالات و آرزوها نمىدانند
و
تنها به پندارهاي شان دل بسته اند.
·
خدا در این آیه میان بنی اسرائیل
تمایز و تفاوت قایل می شود:
·
در مقابل متظاهران و منتقدین، دسته
ای از بنی اسرائیل قرار می گیرند که عامی و ساده لوح و بی سوادند.
·
چرا و به چه دلیل تجربی و منطقی؟
8
كتاب خدا را جز يك مشت خيالات و آرزوها
نمىدانند
و
تنها به پندارهاي شان دل بسته اند.
·
چون آنها کتاب مقدس را مشتی جفنگ و
یاوه و اوتوپی می دانند و تنها به افکار خود متکی اند.
·
این آیه حاکی از درجه عالی فهم
بخشی از روشنفکران بنی اسرائیل است.
·
کتب مقدس واقعا هم غیرمنطقی و
اوتوپیکی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر