۱۳۹۴ آبان ۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (373)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
فصل هشتم
بخش پنجم
ایده ئولوژیزه کردن کاپیتالیسم
ماکس وبر

پیشکش
 به
 عبدالحسین نوشین 
(1285 ـ 1350)
  
31
·        ماکس وبر در مقدمه ای بر مجموعه مقالاتش در زمینه جامعه شناسی مذهب، که تقطیر مجموعه آثار سوسیولوژیکی او بوده، از علاقه وافر خویش به دو چیز پرده برمی دارد: 

الف
·        به کاپیتالیسم (نظام سرمایه داری)  

ب
·        به مسائل تاریخی یونیورسال (عام)
·        (ماکس وبر، «مقدمه ای بر مجموعه مقالات در زمنیه جامعه شناسی مذهب» در ماکس وبر، «جامعه شناسی، تحلیل های تاریخی ـ جهانی (تحلیل های مربوط به تاریخ جهان)»، ص 340)

32
·        او می پرسد:
·        «چرا در خارج از مذهب جهانی غرب (مسیحیت)، نه توسعه علمی، نه توسعه هنری، نه توسعه دولتی و نه توسعه اقتصادی به مسیر راسیونالیزاسیون (عقلی گشتن) نیفتاده است.
·        آن سان که در غرب افتاده است.»
·        (همانجا، ص 351)   

33
·        او ضمنا می پرسد:
·        «گره خوردگی کدام شرایط سبب شده که در خاک غرب و فقط در خاک غرب، پدیده های فرهنگی پدید آیند، که (آن طور ما تصورش را با علاقه مندی می کنیم) در سمت و سوی توسعه معنا و اعتبار عام قرار دارند؟»
·        (همانجا، ص 340)     

34
·        ماکس وبر، نتایج به زعم او، روند راسیونالیزاسیون غربی را که در عصر جدید پدید امده اند، در «کارائی اصیل شان» به شرح زیر نام می برد:  

الف
·        علوم طبیعی مدرن با شالوده ریاضی که بطور آزمایشی قابل امتحان (کنترل) هستند.   

ب
·        رشته های علمی بطور دانشگاهی سازمان یافته 

ت
·        بازار ادبیات و هنر  

پ
·        موسیقی آهنگین (سونات (قطعه موسیقی رقص)، سمفونی، آلات کنسرت (ارگ، پیانو، ویولن)  

ث
·        استفاده از دورنمای خطی و هوائی در نقاشی و اصول طراحی در مجسمه سازی 

ج
·        آموزش حقوقی متوازن علمی

ح
·        تشکیل حقوق فرمال (صوری)  

خ
·        فرم اداره ای احقاق حق 

د
·        اداره دولتی مبتنی بر حقوق تقریر یافته با بروکراسی کارمندی 

ذ
·        حقوق خصوصی قابل محاسبه 

ر
·        شرکت ها و کارخانجات سودجوی کاپیتالیستی 

ز
·        اتیک (اخلاق) کاپیتالیستی اقتصاد 

س
·        طرز زیست فردی عملی و عقلی مبتنی بر آن اتیک  

35
·        در قاموس ماکس وبر، تشکیل این «شرایط»، محصول روند راسیونالیزاسیون غربی است.  

36
·        به زعم ماکس وبر، این شرایط، «فقط در جائی می توانند تشکیل یابند که تحولات زیر صورت گرفته باشند: 

الف
·        طلسم شکنی امکان پذیر باشد. 

ب
·        جهانتصویر سحر و جادو و عرفان در هم شکسته شده باشد. 

ت
·        تصورات ساده لوحانه راجع به اسرار آمیزی جهان بی اعتبار گشته باشند. 

36
·        به زعم ماکس وبر، این غلیان احساسات از طرق زیر فرو می نشیند:

الف
·        با همکاری راسیونال (عقلی) در حرفه، قلدری جای خود را به کاربست راسیونال قوانین می دهد. 

ب
·        رؤیای کلیت قابل دستیابی به معنای زندگی، با نهادینه کردن مجامع اهداف راسیونال جامه عمل می پوشد.  

ت
·        بدین طریق، کلیه ارزش ها (معیارهای ارزشی. مترجم)  در مقابل قدرت فرم های اجرائی راسیونال رنگ می بازند.»
·        (یوناس، «تاریخ جامعه شناسی»، ص 207
·        گلدنر، «جامعه شناسی غربی در بحران»، ص 157) 

37
·        در قاموس ماکس وبر، «شرایط» ناشی از روند راسیونالیزاسیون که به طور ایندیویدوئالیستی ـ عملی بر طبق راسیونالیته هدف غربی تشکیل شده اند، قله (نقطه اوج) راسیونالیته محسوب می شوند.
·        «راسیونالیته هدف یعنی اهداف مطلوب و سنجیده خویش با انتظار داشتن رفتار از چیزهای خارجی و انسان های دیگر و با استفاده از این انتظار به مثابه «شرایط» و یا «وسایل» لازم برای راسیونال و به مثابه موفقیت.»
·         (ماکس وبر، «آموزش سوسیولوژیکی مقوله ها» در ماکس وبر، «اقتصاد و جامعه»، نیمه جلد اول، ص 17) 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر