پروفسور
هاینتس پپرله 
برگردان
شین میم شین
·       
مفهوم رفاه عمومی در تاریخ فلسفه،
بمثابه مفهومی برای تعیین هدف مشترک و تحقق بخشیدن به ارزش مورد نظر به طرق مختلف،
بکار می رود که به خاطر آن انسان ها متحد می شوند و همبودی را تشکیل می دهند.
·       
مفهوم رفاه عمومی بلحاظ محتوا، به
انحاء متفاوت تعریف می شود:
1
·       
درک ایندیویدوئالیستی (فردگرایی) از
رفاه عمومی، تنها منافع و رفاه ظاهری اعضای منفرد جامعه را در نظر می گیرد.
2
·       
درک دیگر (مغایر با درک ایندیویدوئالیستی)
برای همبود (اجتماع)،  ارزش خودویژه و
فراتر از ارزش های فردی قایل می شود.
3
·       
بنظر ارسطو
هدف دولت ـ بمثابه عالی ترین فرم همبود ـ نه «حفاظت ازمزاحمت های متقابل» و یا
«حفاظت از جریان مبادله»، بلکه عبارت است از «تأمین بود
(هستی)  کامل و خودکفا» که از یک «زندگی
سعادتمند و مبتنی بر سجایای اخلاقی» تشکیل می یابد.
·       
(ارسطو، «سیاست»، 1281 الف) 
3
 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ 
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک 
 از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی
متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در 
نئوتومیسم و نئواسکولاستیک
 مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·       
توماس فون اکوین رفاه عمومی را همانند
ارسطو تعریف می کند ولی آن را از سه نظر تکمیل می کند:
الف
·       
از نظر حفظ صلح درونی و برونی 
ب
·       
از نظر تأمین رفاه مادی  
ت
·       
از نظر تضمین آماج نهائی انسانیِ
مقرر شده از طرف خدا.
4
 ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778) 
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه
·       
ژان ژاک روسو هدف از همبود دولتی را
«حفظ اعضای همبود و تأمین رفاه آنان» می داند و افزایش جمعیت را ضامن نیل به این
هدف محسوب می دارد.
·       
(روسو، «قرارداد اجتماعی»، جلد 3،
ص 9)
5
 پل هنری تیه ری د
هولباخ (1723 ـ 1789) 
از متفکران
رادیکال قرن هجدهم و از همکاران دید رو و دآلمبر و 
از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست
·       
بنظر هولباخ
«آماج همیشگی و تغییرنا پذیر هر جامعه عبارت است از حراست از خود جامعه  و سعادت مردم آن جامعه» و قوانین باید «منافع
عمومی جامعه را آماج تغییر ناپذیر خود قرار دهند.
·       
یعنی آنها باید برای بخش اعظم
شهروندان پاسدار منافعی باشند که به خاطرشان متحد شده اند.
·       
این منافع عبارتند از آزادی،
مالکیت و امنیت.»
·       
(هولباخ، «سیستم طبیعت»، 466، ص 109) 
6
 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار، 
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)  
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·       
بنظر لایب
نیتس کلیه حقوق باید خادم رفاه عمومی، یعنی حفظ و توسعه نظام الهی جهان،
بنی نوع بشر و دولت، باشد.
7
 کریستیان ولف (1679 ـ 1754)  
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار
·       
نظریه کریستیان
ولف راجع به رفاه عمومی بیشتر ایندیویدوئالیستی (فردگرایی) است:
الف
·       
رفاه عمومی ماهیتا با رفاه ظاهری و
مفیدیت برای عموم یکی است.
ب
·       
رفاه عمومی عبارت است از فراهم
آوردن «هر آنچه که برای رفع مایحتاج مردم، برای آسایش و لذت بردن از زندگی و برای
سعادت مردم لازم است.»
·       
(ولف، «قوانین اساسی حقوق طبیعی و مردمی»، پاراگراف 972) 
ادامه دارد.






هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر