پروفسور دکتر
گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
34
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلیس
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
·
درک ایدئالیستی ـ ذهنی علیت را برای اولین بار هیوم به وضوح تمام رواج داد.
الف
·
هیوم خصلت عینی علیت را رد می کرد.
ب
·
او احساس وجود اشتراط علی میان اشیاء را نتیجه عادت می
دانست که گویا مردم پدیده هائی را که پشت سر هم اتفاق می افتند، نتیجه وجود پیوند
جبری و یا ضرور میان آنان محسوب می دارند.
ت
·
از دید هیوم، علیت فقط نتیجه ی یک جریان پسیکولوژیکی (روانی)
ذهنی است.
پ
·
علیت مبتنی است بر توالی زمانی صرف استنباطات ما و هیرارشی
(سلسله مراتب) منظم آنها.
ث
·
علیت خود فاقد هرگونه جبر و یا ضرورت عینی است.
35
ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه
و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
«پرولگومنا» (مقدمات)
·
کانت اگرچه در نظریه خود راجع به علیت از موضع هیوم به حرکت آغاز می کند، ولی برخلاف او، علیت را واهی
نمی شمارد و راه حل ایدئالیستی ـ ذهنی خود را در مورد مسئله علیت ارائه می دهد:
الف
·
علیت یک مقوله ضرور فکری است.
ب
·
علیت مفهومی اپریوری (ماورای
تجربی) است.
ت
·
علیت مفهومی راسیونال (عقلی) است که قبل از هر نوع تجربه ای وجود داشته است،
که بکمک آن ما استنباطات خود را نظم و ترتیب می
بخشیم.
پ
·
علیت مفهوم راسیونالی است که تجربه را بطور کلی امکان
پذیر می سازد
ث
·
به نظر کانت نظم و
ترتیب علی چیزها را فهم وارد طبیعت می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر