تحلیلی از
یدالله سلطانپور
کمترین تحریری از یک آرزو، این است
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر راجع به آرزو فشرده و موجز بنویسیم،
از قرار زیر خواهد بود:
·
آدمی به سه چیز نیاز بی چون و چرا
دارد:
·
به آب و نان و آواز
1
کمترین
تحریری از یک آرزو، این است
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
·
شفیعی کدکنی در این بیت، احتمالا
بی آنکه به عمق فلسفی سخن خود واقف باشد، دیالک تیک ماده و روح را از کل هستی به جامعه
بشری می آورد و به شکل دیالک تیک حوایج مادی و حوایج معنوی (فکری، هنری، روحی،
روانی) و مشخصا به شکل دیالک تیک آب و نان و آواز بسط و تعمیم می دهد.
·
این درک از هستی اجتماعی شاعر ـ در
تحلیل نهائی ـ با درک رسولان پرولتاریا از تاریخ (جامعه) انطباق دارد و قابل ستایش
است.
2
·
دقت علمی و تجربی نظر شاعر نیز
ستایش انگیز است:
کمترین
تحریری از یک آرزو، این است
آدمی را آب و نانی باید و آنگاه، آوازی
آدمی را آب و نانی باید و آنگاه، آوازی
·
شاعر ـ قبل از همه ـ از نیاز آدمی به
آب سخن می گوید.
·
آب را مقدم بر نان می داند.
·
این تقدم هم به دلایل علمی (بیولوژیکی)
تأیید می شود و هم به دلایل تجربی.
·
چون بدون نان می توان به هر مصیبت
و مشقتی زنده ماند، ولی بدون آب نمی توان.
·
این مسئله را در زلزله ها و غیره
بکرات تجربه می کنیم.
·
کسانی که در زیر آوار مانده اند و
از بختیاری، لوله آبی در اثر زلزله سوراخ شده و قطرات آب از آن می چکند، باعث نجات
قربانی زلزله از مرگ حتمی می شود.
3
کمترین
تحریری از یک آرزو، این است
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
·
نکته علمی و تجربی قابل توجه دیگر
تقدم قایل شدن شاعر به آب و نان در مقایسه با آواز است.
·
این به معنی مقدم دانستن حوایج
مادی بر حوایج معنوی (هنری، فکری، روحی، روانی) است.
·
این موضع فلسفی شاعر را نمی توان و
نباید دستکم گرفت:
الف
·
این ـ در تحلیل نهائی ـ به معنی
مقدم دانستن ماده بر روح است.
·
این به معنی دادن پاسخ ماتریالیستی
به مسئله اساسی فلسفه است.
·
این به معنی نمایندگی جهان بینی ماتریالیستی
است.
ب
·
این اما ضمنا به معنی دادن پاسخ ماتریالیستی
ـ تاریخی به مسئله اساسی فلسفه است.
·
این ـ در تحلیل نهائی ـ تأیید مو
به موی درک ماتریالیستی تاریخ است که یکی از کشفیات بسیار مهم کارل مارکس بوده است:
·
انسان ها قبل از هر چیز باید
نیازهای اولیه خود را (نیاز به خوراک، نیاز به پوشاک، نیاز به سرپناه ) را بر آورده
سازند.
·
بعد نوبت به نیازهای روحی و روانی
و هنری و فکری و غیره می رسد.
·
نیازهای مادی بر نیازهای فکری مقدم
اند.
·
چون قبل از اندیشیدن باید از مرگ ناشی
از تشنگی، گرسنگی، برهنگی و بی سرپناهی نجات یافت.
·
اساس ماتریالیسم تاریخی همین حقیقت
امر است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و
روح، وجود و شعور، وجود اجتماعی و شعور اجتماعی، دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات
تولیدی، دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی، درک ماتریالیستی تاریخ،
ماتریالیسم دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
کمترین
تحریری از یک آرزو، این است
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
آدمی را آب و نانی باید وآنگاه، آوازی
·
نیاز به آب و نان ـ در تحلیل نهائی
ـ نیازی اقتصادی است:
·
چون آب و نان باید تهیه، تصفیه، تولید
و توزیع شود.
·
نیاز به آواز (نیاز روحی و روانی)
ثانوی است:
·
آواز (تصور، تخیل، تفکر، هنر، فلسفه،
علم) یکی از نتایج ضمنی روند کار است و
خدمتگزار کار است.
·
جزو روبنای ایده ئولوژیکی جامعه است.
·
شاعر نقش تعیین کننده را در دیالک
تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی، از آن زیربنای اقتصادی می داند و
موضع ماتریالیستی ـ تاریخی اتخاذ می کند.
·
احتمالا خود او متوجه این موضعگیری
جهان بینانه خویش نیست.
·
این خود دیالک تیک عینی هستی است
که خود را بطور خودپو در آئینه شفاف ضمیر (دل، ذهن) شاعر منعکس می کند و به زیور
شعر آراسته می شود.
·
طنز هستی از این قرار است.
·
شاعر در هر صورت، دیالک تیک
زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی را به شکل دیالک تیک آب و نان و آواز بسط
و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن زیربنای اقتصادی (آب و نان) می داند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر