۱۳۹۴ مرداد ۲۳, جمعه

دین (مذهب) (11)


پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین میم شین

5
 ولادیمیر لنین

·        لنین دین و یا مذهب را از نقطه نظر مارکسیسم ـ لنینیسم به شرح زیر توضیح می دهد:

1
·        «ستم و سرکوب اقتصادی کارگران، علت و موجد اجتناب ناپذیر همه انواع ممکنه ستم و سرکوب سیاسی و تحقیر اجتماعی است.

2
·        ستم و سرکوب اقتصادی، علت و موجد خشونت و عقب ماندگی توده ها در حیات روحی، معنوی و اخلاقی است.

3
·        کارگران می توانند تا حدودی به کسب آزادی سیاسی برای مبارزه بخاطر آزادی اقتصادی خود نایل آیند، ولی تا زمانی که اوتوریته و قدرت سرمایه سرنگون نشده، هیچ آزادی نمی تواند آنها را از ذلت، بیکاری و ستم نجات دهد.

4
·        دین و یا مذهب یکی از انواع مختلف یوغ معنوی است، که همه جا و همیشه به سبب کار کردن برای غیر، به سبب دست تنگی و بیکسی ابدی بر دوش توده های ستمکش سنگینی می کند.

5
·        عجز طبقات تحت استثمار و ستم در مبارزه بر ضد استثمارگران ـ ناگزیر ـ باور به زندگی بهتر در دنیای دیگر را بوجود می آورد.
·        همان طور که عجز انسان وحشی در مبارزه با طبیعت، باور به خدایان، شیاطین، معجزه و امثالهم را بوجود می آورد.

6
·        دین و یا مذهب، کسی را که تمام عمر کار می کند و در فقر و تنگدستی روزگار می گذراند، قناعت، تحمل و تسلیم و رضایت می آموزد و او را با وعده پاداش الهی در دنیای دیگر تسلی می دهد.

7
·        دین و یا مذهب، کسانی را که از کار غیر زندگی می کنند، نیکوکاری می آموزد و بدین طریق توجیه ارزانی برای تمام زندگی استثمارگرانه شان عرضه می کند و جواز برخورداری از رحمت الهی را به قیمتی ناچیز در به دست شان می دهد.»
·        (ولادیمیر لنین ، «کلیات»، جلد 10، ص 70)
 
·        طبقات استثمارگر از دیرباز، دین و یا مذهب ر برای سرکوب معنوی توده های تحت ستم و برای ایجاد عذاب وجدان در آنها مورد سوء استفاده قرار می دهند.

1
·        بکمک دین و یا مذهب به زحمتکشان القا می شود که درد و رنج شان در دنیا، وسیله امتحان الهی است و اگر از این امتحان سربلند بیرون آیند، رحمت الهی شامل حال شان خواهد شد و در صورت سرپیچی از اطاعت طبقه حاکمه به عذاب الیم گرفتار خواهند شد.

2
·        دین و یا مذهب همواره، بمثابه وسیله آشتی دادن فقرا با اغنیا، یعنی با زجردهندگان شان بکار رفته است.

3
·        با فراخوان عوامفریبانه «همسایه ات را به همان سان دوست بدار، که خود را دوست می داری!»، از سوئی هر مقاومت برضد فریب، قلدری، ستم و بیداد در نطفه خفه می شود و از سوی دیگر، جنگ های غارتگرانه امپریالیستی و تدارکات جنگی امپریالیسم بطور مذهبی توجیه می شوند.

4
·        امروز هم، نیروهای ارتجاعی با همکاری فعال محافل ارتجاعی روحانیت کاتولیکی و پروتستانی، همچنان دین و یا مذهب را  بمثابه یک وسیله ایده ئولوژیکی مورد سوء استفاده قرار می دهند تا زحمتکشان کشورهای سرمایه داری را از شناخت منافع واقعی خود باز دارند و با جامعه سرمایه داری آشتی دهند و تابع منافع سیاسی آن سازند.

5
·        محافل مذهبی مترقی و خیراندیش بر ضد این سوء استفاده از دین و یا مذهب مبارزه می کنند و از سیاست تفاهم بین المللی و تضمین صلح دفاع به عمل می آورند و خواستار همکاری صادقانه همه نیروهای مترقی ـ صرفنظر از جهان بینی شان ـ می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر