پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین
میم شین
5
ولادیمیر
لنین
·
لنین دین و یا مذهب را از نقطه
نظر مارکسیسم ـ لنینیسم به شرح زیر توضیح می
دهد:
1
·
«ستم و سرکوب اقتصادی کارگران، علت و موجد اجتناب ناپذیر
همه انواع ممکنه ستم و سرکوب سیاسی و تحقیر اجتماعی است.
2
·
ستم و سرکوب اقتصادی، علت و موجد خشونت و عقب
ماندگی توده ها در حیات روحی، معنوی و اخلاقی
است.
3
·
کارگران می توانند تا حدودی به کسب
آزادی سیاسی برای مبارزه بخاطر آزادی اقتصادی خود نایل آیند، ولی تا زمانی که اوتوریته
و قدرت سرمایه سرنگون نشده، هیچ آزادی نمی تواند آنها را از ذلت، بیکاری و ستم نجات دهد.
4
·
دین و یا مذهب یکی از انواع مختلف یوغ معنوی است، که همه جا و همیشه به سبب کار کردن برای غیر، به سبب دست
تنگی و بیکسی ابدی بر دوش توده های ستمکش سنگینی می کند.
5
·
عجز طبقات تحت استثمار و ستم در
مبارزه بر ضد استثمارگران ـ ناگزیر ـ باور به زندگی
بهتر در دنیای دیگر را بوجود می آورد.
·
همان طور که عجز انسان وحشی در
مبارزه با طبیعت، باور به خدایان، شیاطین، معجزه
و امثالهم را بوجود می آورد.
6
·
دین و یا مذهب، کسی را که تمام عمر
کار می کند و در فقر و تنگدستی روزگار می گذراند، قناعت،
تحمل و تسلیم و رضایت می آموزد و او را با وعده
پاداش الهی در دنیای دیگر تسلی می دهد.
7
·
دین و یا مذهب، کسانی را که از کار غیر زندگی می کنند، نیکوکاری می آموزد و بدین
طریق توجیه ارزانی برای تمام زندگی استثمارگرانه شان عرضه می کند و جواز برخورداری
از رحمت الهی را به قیمتی ناچیز در به دست شان
می دهد.»
·
(ولادیمیر
لنین ، «کلیات»، جلد 10، ص 70)
·
طبقات استثمارگر از دیرباز، دین و
یا مذهب ر برای سرکوب معنوی توده های تحت ستم
و برای ایجاد عذاب وجدان در آنها مورد سوء
استفاده قرار می دهند.
1
·
بکمک دین و یا مذهب به زحمتکشان
القا می شود که درد و رنج شان در دنیا، وسیله امتحان
الهی است و اگر از این امتحان سربلند بیرون آیند، رحمت الهی شامل حال شان
خواهد شد و در صورت سرپیچی از اطاعت طبقه حاکمه به
عذاب الیم گرفتار خواهند شد.
2
·
دین و یا مذهب همواره، بمثابه وسیله آشتی دادن فقرا با اغنیا، یعنی با زجردهندگان شان
بکار رفته است.
3
·
با فراخوان عوامفریبانه «همسایه ات را به همان سان دوست بدار، که خود را دوست می
داری!»، از سوئی هر مقاومت برضد فریب، قلدری، ستم و بیداد در نطفه خفه می
شود و از سوی دیگر، جنگ های غارتگرانه امپریالیستی و تدارکات جنگی امپریالیسم بطور
مذهبی توجیه می شوند.
4
·
امروز هم، نیروهای ارتجاعی با
همکاری فعال محافل ارتجاعی روحانیت کاتولیکی و
پروتستانی، همچنان دین و یا مذهب را
بمثابه یک وسیله ایده ئولوژیکی مورد
سوء استفاده قرار می دهند تا زحمتکشان کشورهای سرمایه داری را از شناخت منافع
واقعی خود باز دارند و با جامعه سرمایه داری آشتی دهند و تابع منافع سیاسی آن
سازند.
5
·
محافل مذهبی مترقی و
خیراندیش بر ضد این سوء استفاده از دین و یا مذهب مبارزه می کنند و از سیاست تفاهم بین المللی و تضمین صلح دفاع به عمل می آورند
و خواستار همکاری صادقانه همه نیروهای مترقی ـ صرفنظر از جهان
بینی شان ـ می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر