پروفسور دکتر دومه نیکو
لوسوردو
مقایسه روسیه و چین
برگردان شین میم شین
پیشکش به برادر گمشده مان
وانیک
مقدمه
انقلاب و قرارداد اجتماعی در روسیه و چین
بخش چهارم
چگونه
می توان تحولی را تشریح کرد که در نقطه مشخصی تحقق می یابد؟
·
مردم چین در تمام طول این جنبش مقاومت، یعنی بیش از
هفتاد سال بعد از «جنگ تریاک» (1840 تا شروع جنبش
در 4 ماه مه 1919) فاقد تسلیحات ایدئولوژیکی برای
نبرد بر ضد امپریالیسم بوده اند.
1
·
تسلیحات ایدئولوژیکی متحجر فئودالیسم فرتوت، درهم شکسته بود.
·
کارآئی خود را از دست داده بود و می بایستی ورشکستگی خود
را اعلام کند.
2
·
بدین طریق برای مردم چین، راهی جز پذیرش تسلیحات ایدئولوژیکی و راه حل های سیاسی از قبیل تئوری حقوق طبیعی و جمهوری بورژوائی که در زرادخانه
انقلابات بورژوائی غرب ـ زادگاه امپریالیسم ـ انبار شده بود، باقی نمانده بود.
3
·
این تسلیحات ایدئولوژیکی
نیز همانند تسلیحات ایدئولوژیکی فئودالیسم، ضعف و
عدم کارآئی خود را نشان داده بود و چاره ای جز دور انداختن آنها نبود.
4
·
انقلاب 1917 در روسیه، مردم چین را از خواب بیدار کرد.
5
·
ایدئولوژی جدیدی، بنام مارکسیسم
ـ لنینیسم از محک تجربه پیروز بیرون آمده بود و کارآئی خود را در عمل نشان
داده بود.
6
·
تأسیس حزب کمونیست چین را از این رو، باید به عنوان
حادثه ای تاریخساز به شمار آورد.
7
·
از لحظه ای که چینی ها مارکسیسم
ـ لنینیسم را می آموزند، هراس و رخوت از وجودشان رخت می بندد و وارد میدان
نبرد می شوند.
8
·
از این
لحظه به بعد است، که دوره تحقیر چینی ها و خوارشمردن فرهنگ شان به پایان می
رسد.
9
·
به قول مائو، «مارکسیسم ـ
لنینیسم آن تسلیحات ایدئولوژیکی برائی است
که جانبدار حقیقت است و بعد از جستجوئی طاقت فرسا
بدست آمده است.
·
با چنین تسلیحات ایدئولوژیکی
کارآئی است که انقلاب ملی چین به پیروزی می رسد و به سیطره دیرین مناسبات نیمه
مستعمراتی ـ نیمه فئودالی خاتمه داده می شود.»
·
(مائوتسه تونگ، «آثار منتخب»، 1998، جلد 4، ص 485 ـ 488)
10
·
این جستجوی تسلیحات ایده ئولوژیکی با «جنگ تریاک» آغاز شده بود.
·
یعنی قبل از پیدایش مارکسیسم.
·
آری حتی قبل از پیدایش مارکسیسم.
·
چون در سال 1840 مارکس دانشجوی
جوانی بیش نبود.
11
·
این مارکسیسم نیست که باعث انقلاب در چین می شود، بلکه
این مقاومت صد ساله مردم چین است که پس از جستجوئی جانفرسا، در یک ایدئولوژی، به خود آگاهی کامل خویش دست می یابد که قادر است انقلاب را
به قله پیروزی رهنمون شود.
12
·
ویژگی فلسفی مهم دیگر کمونیسم چین در حین راهپیمائی دراز
تاریخی تولد می یابد و توسط مائو در سال 1958 به
شرح زیر فرمولبندی می شود:
·
«حقایق عام مارکسیسم باید در کوره
شرایط خاص کشورهای مختلف تکمیل شوند.
·
این امر به وحدت میان انترناسیونالیسم و میهن پرستی کمکی
در خور خواهد کرد.»
·
(مائوتسه تونگ، «راجع به دیپلوماسی»، 1998، ص 242)
13
·
اونیورسالیته و یا انترناسیونالیسم انتزاعی، آن سان که گرامشی و تروتسکی مطرح می کنند، ظاهرا در کمونیسم چین
هرگز راه نیافته اند.
·
(لوسوردو، «مارکسیسم، آنتونیو گرامشی»، 2000، ص 117)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر